کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تأثیر امتحانات نهایی برای کنکورهای 1401 و 1402 مشخص شد

خبرگزاری فارس , 7 مهر 1400 ساعت 12:22

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از مشخص شدن تأثیر امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در جلسه این ستاد خبر داد.


به گزارش قم نیوز منصور کبگانیان دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه 153 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه به اجرایی‌سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از متوسطه) به عنوان مصوبه 236 شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته شد. در چند سال گذشته بر روی این مصوبه مهم، کار جدی انجام شده است. خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 80 درصد از این مصوبه پیش رفته است و به دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

وی افزود: بخش‌های کوچکی از این مصوبه باقی مانده که با تثبیت وزیران جدید دولت سیزدهم و شروع به فعالیت معاونین آنها بخش باقی مانده مصوبه را تصویب می‌کنیم. درواقع بخش‌های مربوط به پزشکی، سیاست سهمیه‌ها، صدا و سیما و وظایف آنها و مؤسسات فعال در زمینه کنکور و مجوز برای ادامه فعالیت آنها هنوز لحاظ نشده است.

کبگانیان به بخش‌های تصویب و ابلاغ «اجرایی سازی سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» اشاره کرد و گفت: قطعا بر بخش‌های تصویب شده مصوبه، نظارت و راهبری خواهیم داشت و نیز باید در جریان الزامات اجرایی شدن آنها قرار بگیریم.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: این مصوبه به صورت تأثیر مثبت در کنکور 1401 اجرایی می‌شود اما این مصوبه به صورت قطعی در کنکور سال 1402 اجرا خواهد شد. زمان کافی در این دو سال نداریم و برخی از مقدمات این مصوبه را باید برخی از دستگاه‌ها از همین روزها شروع می‌کردند که خوشبختانه این جلسه ستاد بدین منظور انجام شد.

وی گفت: باید مطمئن شویم دستگاه‌های ذی ربط این مصوبه را اجرایی می‌کنند. وزارت آموزش و پرورش 60 درصد این مصوبه را برعهده دارد و باید برخی از موارد اجرایی شدن مصوبه را «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» به شورای عالی انقلاب فرهنگی اطمینان می‌دادند که این موضوع در خصوص وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز صدق می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: آزمون اختصاصی که مربوط به بخش 40 درصد سازمان سنجش وزارت علوم می‌شود؛ هر سال می‌توانند دو بار با اعتبار دو ساله کنکور برگزار کنند. دانش‌آموز اگر یکی از این امتحانات جا ماند دوباره می‌تواند در همان سال امتحان دهد. همچنین نتایج تا دو سال اعتبار دارد یعنی دانش آموز در همان سال مجبور به تصمیم‌گیری درباره رشته قبولی، نیست که این موضوع به هدایت دانش‌آموزان برای نیل به رشته مورد علاقه‌شان موثر خواهد بود.

وی به استاندارد سازی نتایج آزمون‌ها اشاره کرد و گفت: استانداردسازی امتحانات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم، سال آخر دبیرستان مهم است چون باید به گونه‌ای باشد امتحان نهایی دانش‌آموزانی امسال با سال بعد خیلی تفاوت نداشته باشد یعنی استاندارد‌ها رعایت شود. عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی باید زودتر تعیین شود. همچنین سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در این جلسه طبق مصوبه مد نظر قرار گرفته است مثلا برخی دانش‌آموزان ممکن پنج سال پیش دیپلم گرفته است و از تحصیل فاصله گرفته اما در حال حاضر می‌خواهد با کنکور وارد دانشگاه شود. حال در زمینه سابقه تحصیلی خلع وجود دارد و باید عزیزان در این زمینه راه حل ارائه دهند.

کبگانیان تأکید کرد: موارد مطروحه در جلسه ستاد را طی نامه‌ای رسمی از سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به وزیر علوم -که ریاست سنجش و پذیرش کشور را برعهده دارد- اعلام می‌کنیم. در شورای سنجش و پذیرش کشور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم عضو هستند بنابراین در یک فرصت یک ماهه باید محورها، دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و مصوبات مورد نیاز خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند.

وی افزود: سرپرست آموزش و پرورش به اتفاق ریاست مرکز سنجش آموزش و پرورش توضیحاتی را در این زمینه دادند که کارگروهی برای ارتقاء و استانداردسازی امتحانات نهایی از طراحی سؤالات تا ایجاد ارسال سوابق تحصیلی به شورای سنجش و پذیرش تشکیل شده است که به همه شعب و مدارس ابلاغ شده است. امتحانات نهایی از سال 1401، 40 درصد با تأثیر مثبت لحاظ می شود و در سال 1402 نیز وزن 60 درصدی در کنکور دارد.

قائم‌مقام و دبیر ستاد علم و فناوری بیان کرد: طبق آمار مراجعه برخی از دانش آموزان به کلاس‌های تست زنی کنکور کمتر شده است. دانش آموزان کنکوری سال 1402 باید در روش خواندن دروس دبیرستان؛ عمیق‌تر باشند چون طبق مصوبه فقط 40 درصد تست زنی در کنکور لحاظ شده است.

وی ادامه داد: در این جلسه مطالبی به لحاظ اجرایی‌سازی امتحانات تشریحی کنکور عنوان شده است چون تصحیح الکترونیکی سؤالات تشریحی یک کار تخصصی است، نرم افزار و سخت افزار خاصی را می‌طلبد. در این زمینه از دوستان سازمان مدیریت و سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری لازم را داریم. ماده‌ای شفاف و مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه باید منابع لازم در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد، وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش تا دو سال فرصت دارد تا ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه کنکور را فراهم کند. از دوستان در وزارت آموزش و پرورش خواسته‌ایم، درخواست خود را به سازمان برنامه و بودجه بدهند و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حد امکان حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در پیش از دستور جلسه تذکری داشتیم که به علت اهمیت بحث فناوری، کلان پروژه‌ها سریع‌تر بحث شود و در برنامه پنج ساله هفتم -که کارگروه‌هایی در این خصوص داریم- مطالب جدی‌تری را با روحیه تحولی دولت سیزدهم پیش ببریم.


 انتهای پیام/ 106


کد مطلب: 100118

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/100118/تأثیر-امتحانات-نهایی-کنکورهای-1401-1402-مشخص

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir