عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه در آستانه پایان یکصد سالگی باز تأسیس حوزههای علمیه و ورود به ۱۰۰ سال دوم هستیم، گفت: حوزه قم یک حوزه دیرپا و هزارساله است.
روایت آیتالله اعرافی از روند تأسیس حوزههای علمیه از یکصد سال پیش تا کنون
خبرگزاری تسنیم , 24 آذر 1400 ساعت 14:48
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان اینکه در آستانه پایان یکصد سالگی باز تأسیس حوزههای علمیه و ورود به ۱۰۰ سال دوم هستیم، گفت: حوزه قم یک حوزه دیرپا و هزارساله است.
به گزارش قم نیوز آیتالله علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز فقهی ائمه اطهار طی سخنانی با اشاره در پیش بودن ایام فاطمیه به جایگاه و منزلت این بانوی اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در شأن این بانوی بزرگ معارفی که پیرامون حضرت فاطمه (س) وجود دارد سنت و سیره فاطمی در اندازه یکرشته و گرایش علمی است.
وی ادامه داد: در زمینه تاریخ و سیره حتماً مواردی که در خصوص فاطمه زهرا (س) است در قواره رشته و گرایش است که باید انجام شود.
آیتالله اعرافی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام ابراز داشت: جمله و حدیثی که از پیامبر اسلام نقل شده و فرقین هم نقل کرده است که شاید یکی از روایان آن عایشه باشد نماز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که ایشان به این مضمون میفرمایند: وقتی فاطمه زهرا (س) به نماز میایستد نور نماز او آسمانها را روشن میکند آنطوری که خورشید زمین را روشن میکند.
عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: مقصود در این حدیث کواکب غیبی و عالم ملائکه است در واقع نماز فاطمه بر عوامل نور قالب میشود و آنها را نورانی میکند.
مدیر حوزههای علمیه بیان داشت: در واقع زمانی که این بانو به محراب نماز میرود نور او عالم غیب و ملائکه را روشن میکند، این نور قاهر معرفت و صفای باطن حضرت فاطمه زهرا (س) است که اسمان ها را روشن میکند.
استاد حوزه علمیه با بیان این که در آستانه پایان یکصدسالگی باز تأسیس حوزههای علمیه و ورود به 100 سال دوم هستیم، بیان داشت: حوزه قم یک حوزه دیرپا و هزارساله است و از عصر حضور این حوزه پایهریزی شده است.
امام جمعه قم ادامه داد: این 100 سال باید بازشناسی شود و نقاط قوت و امتیازات آن شناخته و تلاش برای ارتقای آن صورت بگیرد و دبیرخانه 100 سالگی در حال تشکیل است.
وی به تحولات و ادوار فقه در حوزه قم در 100 سال گذشته اشاره کرد و گفت: مرحله نخست و تأسیس حوزه است که قریب به 15 سال حضور حاج شیخ است و امتداد آن در 5 یا 6 آیات ثلاث است.
مدیر حوزههای علمیه افزود: در این مرحله ما شاهد این هستیم که فقیه بزرگ و موسس حوزه چهرهای است که از ویژگیهای متعددی برخوردار است و از سه حوزه بزرگ عراق میراثدار است، ایشان در سامرا، کربلا و نجف حضور داشتند.
وی ادامه داد: مرحوم حاج شیخ ریشه در هر سه حوزه مهم و تاریخی نجف دارد و از همه اینها بهره برده و پایهریزی فقاهت قم با شخصیتی است که یک میراث کهن تاریخی فقاهت از حوزههای مهم عصر به همراه خود برای ایران و قم به ارمغان آورده است و افزون بر این که به علت تعاملاتی که آن زمان حوزه قم با جامعه داشت فقاهت آن، یک فقاهت زندهای بود و به سمت زندهتر شدن فقاهت باید حرکت میکرد و مرحوم شیخ این ویژگی را داشت.
آیتالله اعرافی ابراز داشت: خود ایشان نیز یک محقق بزرگی بودند که در واقع یک غنیمت برای حوزه بودند که در دروس خودشان نوآوری، ابداع و عمق داشتند.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان داشت: قم با محوریت حاج شیخ در فروردین 1301 پایه یک دوره جدیدی از فقه و اصول و شکلگیری حوزههای خوب فقهی و اصولی را تجربه کرد.
آیتالله اعرافی ابراز افزود: دوره دوم را با شاخص آن آیتاللهالعظمی بروجردی (ره) میشناسیم، ایشان دستاوردهای جدیدی برای فقه و اصول داشت و آن هم معطوف به حدیثی، رجالی و تاریخی و در نتیجه در اصول و فقه ایشان منعکس میشد و در شناخت میراث کهن شیعه تأثیرگذار بود.
امام جمعه قم تاکید کرد: مرحله سومی که در فقاهت در قم شاهد بودیم شاخصهای آن مرحوم امام، مرحوم داماد، مرحوم گلپایگانی و مرحوم حائری است.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: این دورهای که حوزه قم خروجی خودش را دارد مرحوم حائری خروجی سامرا و نجف بود اولین دورهای بود که زعمای حوزه دستپرورده این دو مرحله قبل هستند.
وی افزود: مرحله چهارم مرحلهای است که ما دو پدیده را در کنار هم داریم ما دو نسل از فقها و اساتید حوزه را شاهد بودیم، در این عصر یک نسل امتداد قم است مرحوم فاضل لنکرانی یکی از این بزرگان بودند و بزرگانی همچون آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، شبیری و بزرگانی دیگر در این عصر حضور دارند.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه تاکید کرد: مرحوم آقا شیخ جعفر تبریزی، جواد تبریزی، حضرت آقای وحید، سید کاظم تبریزی، آیتالله شاهرودی و ... از جمله علمایی هستند که در دوره چهارم از نجف آمدند.
وی گفت: مرحله پنجم شاگردانی است که در دورههای چهارم تربیتیافتهاند و آثار فراوانی داشتند، در این دورههای متأخر در امتداد این ادوار ما شاهد شکلگیری مؤسسات و مراکز فقهی بودیم و انتشار مجلات تخصصی را نیز شاهد بودیم و حرکت به چند محور جدید بودیم.
وی افزود: یکی از این محورها شکلگیری رشتهها و گرایشهای جدید است که در این زمینه میتوان به سه شکل وارد شد شکل اول کارشناسیهای تخصصی است در حد مسئلهدانی و آشنایی با موضوعات است.
آیتالله اعرافی خاطرنشان کرد: سطح دوم اجتهاد تجزی است که در برخی موضوعات افراد دارند و سطح دیگری که خیلی ارزش دارد اجتهاد مطلق پایهای است که تمرکز مجتهد در یکی از قلمروها باشد این دستاورد، خیلی باارزش است.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 101621