به گزارش قم نیوز وقتی از پردیسان قم دل به جادهای به سمت روستای ورجان و شهر کهک و مناطق روستایی خوش آب و هوای آن میزنی، تازه مسیری پُر از اضطراب و دلهره را شروع می کنی که تنها شوق رسیدن به مناطق ییلاقی قم و دیدار خویشان و صله رحم میتواند مُسکن دل پریشیها شود.
جادهای 15 کیلومتری که ناهمواریهای آسفالت آن، به اندازهای است که خواب را از چشمان راننده دور میکند و تاریکی شبهای آن، دلهره دیگری به نگرانیهای سرنشینان اتومبیلها اضافه میکند.
«مرگ دلخراش جوان ۲۲ ساله در محور پردیسان به ورجان»، «تصادف هولناک در محور پردیسان-ورجان/ ۱۰ تن کشته و مصدوم شدند»، «برخورد شدید ۲ خودرو در محور کهک - قم ۷ مجروح بر جای گذاشت» « تصادف در جاده پردیسان - ورجان سه کشته و مجروح داشت» اینها بخشی از تیترهای اخباری است که از حوادث این جاده در رسانهها منعکس شده است.
طبق اعلام کارشناسان به طور متوسط روزانه در این محور 13هزار تردد انجام می شود. محوری کم عرض که بیشترین تصادفات در آن مربوط به تصادفات شاخ به شاخ است و نداشتن روشنایی در شب و علاوه بر آن نداشتن شانه و اختلاف سطح جاده نسبت به حاشیه آن، برای راه فرار از تصادف در سبقتهای غیرمجاز یا خواب آلودگی طرف مقابل، بر وحشت رانندگی در آن میافزاید. عبور وسایل نقلیه سنگین، نبود علائم راهنمایی و رانندگی، فقدان روشنایی کافی و نبود دوربینهای کنترل سرعت را هم باید بر مخاطرات عبور از آن اضافه کرد.
اما وقتی به خبرها و گزارش های سالهای اخیر نگاه می کنیم، بهمن 95 در دیدار رئیس وقت مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای اسلامی شهر کهک، وی بر ضرورت دو بانده شدن محور پردیسان به ورجان تاکید کرده و گفته است که بر طرف شدن مشکلات و نیازهای کهک به ویژه دو بانده شدن محور پردیسان به ورجان در حال پیگیری است. پس از آن در سال 97 نیز بار دیگر بحث تعریض و دو بانده کردن آن و همچنین روکش آسفالت و بهسازی همین جاده فعلی در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت که خلاصه اظهارات آنها نشان می دهد افزایش هزینههای مانع اجرای پروژه بوده است.
به دنبال مطالبه عمومی مردم شریف قم در تعویض آسفالت و تعریض جاده پردیسان کهک و ثبت آن در فارس من با عنوان «جاده پردیسان- ورجان قم را دوبانده کنید» ، پای سخنان کارشناسان و متولیان این موضوع نشستیم تا موانع موجود در اجرای دوبانده شدن این محور پُر تردّد را مورد بررسی قرار دهیم.
*قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) جاده پردیسان – کهک را میسازد
محمود نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان قم در گفتو گو با خبرنگار فارس گفت: طرح دوبانده شدن محور پردیسان - کهک، جزء پروژههای مصوّب سفر رئیس دولت سیزدهم به قم است که با توجه به شهرستان شدن کهک ضرورت آن بیشتر شده و خوشبختانه کمیسیون ماده ۲۳ نیز، مطالعات آن را تایید کرد.
وی نوع مصوبه را قرارداد و تفاهم نامهای میان ادارهکل راه و شهرسازی استان و قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) دانست و گفت: این تفاهمنامه رقم خاص و مبلغ مشخصی ندارد و صرفا بر اساس تبصره ۴ قانون سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، از محل تهاتر نفت، قابل اجرا خواهد بود.
نوربخش، این طرح را شامل دو بخش دانست و گفت: یک بخش از این پروژه، مربوط به بهسازی میدان ورجان است که برای آن اعتباری نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده و بخش دوم، همان محور پردیسان کهک است که هزینهای حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای آن پیشبینی شده است.
وی در خصوص زمان شروع عملیاتی این طرح نیز گفت به محض ابلاغ مصوبات، پیگیریها شروع خواهد شد.
*پایان بهسازی جاده فعلی تا پایان فروردین 1401
اکبر نوروزپور معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم نیز در گفتو گو با خبرنگار فارس، با اشاره به ضرورت تعریض جاده پردیسان به کهک گفت: از مجموع حدود 12 کیلومتر بهسازی محور پردیسان- کهک در سنوات گذشته، بهسازی ۷/۸ کیلومتر را انجام دادیم و برای ۴ کیلومتر باقیمانده در سال ۱۴۰۰ قرارداد داریم.
نوروزپور زمان اجرای روکش آسفالت این محور را نیازمند مساعد بودن شرایط دمایی دانست و گفت: به امید خدا از ابتدای اسفندماه سال جاری، روکش نهایی اجرا و تا پایان فروردینماه ۱۴۰۱ پروژه به اتمام خواهد رسید.
معاون راهداری ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای قم به تشریح اقدامات انجام شده پرداخت و افزود: شانهسازی راه، آرامسازی شیروانی در طول مسیر و نصب تابلوهای علائم به صورت کامل، از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه به شمار می رود.
*تخطی از سرعت مهمترین علت تصادفات جاده ورجان است
وی به بررسی دو علت که بیشترین تاثیر را در تصادفات این محور دارد اشاره کرد و گفت: با توجه به حداکثر سرعت مجاز در این محور که ۸۵ کیلومتر در ساعت است، متاسفانه اکثر تصادفاتی که در این محور اتفاق میافتد، به دلیل تخطّی از سرعت مجاز ثبت شده است.
این مقام مسئول در خصوص علت دوم آمار تصادفات جاده ای در محور پردیسان - کهک گفت: عدم توجه به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، یکی از دلائل اصلی بروز تصادفات جاده ای این محور است.
نوروز پور در پایان ضمن بیان توصیه هایی به رانندگان گفت: خواهش ما این است که مردم عزیز، به صورت مجاز تردّد کنند و توجه کامل به جلو داشته باشند و از سرعت و سبقت غیر مجاز خودداری کنند.
همچنین محسن محبتی سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی قم در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه مطالعات اولیه از پردیسان تا میدان ورجان، به صورت کامل انجام شده گفت: در حال حاضر، احداث پل میدان ورجان از اولویتهاست.
وی با بیان اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مسئولیت بهسازی و اصلاح جاده را به عهده دارد، گفت: افرادی در این اداره کل، مشغول بهسازی مسیر پردیسان - کهک هستند.
محبّتی با اعلام این مطلب که مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای تقاطع غیر همسطح میدان ورجان اختصاص یافته است، گفت: تعریض و دوبانده شدن محور پردیسان - کهک، جزء پروژههای سفر ریاست جمهوری است که هنوز به ما ابلاغ نشده است.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم با تشریح هزینههای زیاد جادهسازی و اینکه به ازای هر کیلومتر راه، بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است، گفت: در صورت ابلاغ اعتبار، بلافاصله قرارداد منعقد خواهد شد و پیش بینی ما این است که یک سال پس از ابلاغ اعتبار، پروژه را به بهرهبرداری میرسانیم.
محبتی با اشاره به وجود قطار پرسرعت و نیز خط کمربندی در ابتدای محور پردیسان - کهک که باید موضوع آن به جمع بندی برسد، دوبانده شدن از مقابل بیمارستان تا ورجان و احداث پل میدان ورجان را از برنامههای مهم برشمرد.
وی در پایان گفت: پروژه داخل میدان ورجان، هنوز در حال مطالعات اولیه است و در این طرح، تا کهک و سه راهی دستگرد، دیده شده است.
*تردد در روزهای پایان هفته چند برابر می شود
سرهنگ مختار پناهی رئیس پلیس راه استان قم نیز در گفتو گو با خبرنگار فارس با اشاره به کثرت تردد در محور پردیسان تا کهک گفت: روزانه به طور میانگین، ۱۳ هزار خودرو دراین جاده تردد میکند.
وی با ابراز تاسف از آمار تصادفات و تلفات گفت: در ۹ ماه اخیر، متاسفانه ۱۱ نفر از همشهریان، در محور پردیسان - کهک فوت کردند.
پناهی روکش جاده پردیسان تا ورجان را مناسب ندانست و افزود: متاسفانه شانه جاده نیز مناسب نیست و هر دو مشکل، به افزایش آمار تصادفات، کمک می کند.
رئیس پلیس راه استان، بازگشایی بلوار مرجعیت را از عوامل افزایش تردد در محور پردیسان - کهک دانست و افزود: این حجم تردد در پایان هفته، با افزایش چند برابری روبروست و متأسفانه این جاده، کشش این حجم ترافیک را ندارد.
*اهالی شهرستان کهک چشم انتظار عزم جهادی مدیران دولت سیزدهم
بررسی های صورت گرفته در گفتوگو با مسئولین مرتبط، حاکی از آن است که مسئولان، به دنبال رفع نواقص محور پردیسان تا کهک هستند و این در حالی است که پس از سفر رئیس جمهور به قم، عزم آنان برای این موضوع، جزم شده است. حالا باید حداقل دو مرحله کار برای ایمن سازی و کاهش خطرات این محور انجام شود.
نخست موضوع اصلاح روکش آسفالت جاده فعلی، نصب علائم رانندگی کافی و فراهم کردن روشنایی برای آن که اصل کار شروع شده و اتمام آن، بستگی به شرایط جوی دارد؛ اما براساس تعهد مسئولان امر، نهایتا تا پایان فروردین 1401 به سرانجام خواهد رسید.
دوم پروژه تعریض و دوبانده شدن این جاده که طرح مطالعاتی آن انجام و مورد تایید واقع شده و در سفر رئیس جمهور نیز دیده شده است. این پروژه منتظر اعلام و ابلاغ میزان و نحوه تخصیص بودجه است و قمیها به ویژه اهالی شهرستان تازه تاسیس کهک روزشماری میکنند تا با عزم جهادی مدیران دولت سیزدهم، زمان پایان مخاطرات و دلهرههای رانندگی در مسیر پردیسان – کهک هر چه زودتر فرا برسد.
انتهای پیام/ 137