?>?> قم نیوز - میزبانی خادمان حرم حضرت معصومه(س) از مسافران نوروزی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میزبانی خادمان حرم حضرت معصومه(س) از مسافران نوروزی

خبرگزاری فارس , 14 فروردين 1401 ساعت 17:41

خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ایام نوروز 1401 میزبان خیل عظیم زائران و گردشگران ایرانی و خارجی بودند و این حضور گسترده در روند خدمت‌رسانی خادمان به زائران خللی ایجاد نکرد و متناسب با نیاز هر زائر خدمات مختلف فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و درمانی ارائه شد.


به گزارش قم نیوز حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱ با ارائه خدمات متنوع فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و درمانی از زائران و مسافرانی که به شهر کریمه اهل‌بیت(س) سفر کرده بودند میزبانی کرده است.

خدمات متنوع آستان مقدس بانوی کرامت به زائران و گردشگران به کمک حضور و فعالیت بیش از هزاران خادم رسمی و افتخاری در این آستان در ایام نوروز دنبال شده است و از سرتاسر ایران در این ایام در حرم مطهر خادم حرم اهل بیت(ع) بوده‌اند.

*تلاش خادمان حرم برای تامین خوراک فرهنگی زائران

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: این معاونت در ایام نوروز خدمات گوناگون فرهنگی را در هفت محور به زائران و گردشگران ارائه کرده است که محور اول شامل اجرای برنامه‌های متنوع با رویکرد تحکیم بنیان خانواده، ازدواج، فرزند آوری، تربیت فرزند، تحصیل و اخلاق در خانواده می‌شود، در این محور ویژه برنامه‌های پرسمان خانواده، مشاوره خانواده و اجرای طرح هادیان کریمه با تلاش اداره امور خانواده حرم مطهر دنبال و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به زائران و مجاوران حرم خدمات اداره خانواده ارائه شده است.

وی اضافه کرد: محور دوم خدمات فرهنگی حرم بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱ شامل خدماتی از جمله اجرای ویژه برنامه های بصیرتی، هنری، ترویج سبک زندگی شهدا و معرفت افزایی می‌شود که در این بخش نیز می توان به برگزاری همه روزه نشست‌های بصیرتی در مقبره شیخ فضل الله نوری، کارگاه خوش نویسی و محفل شعر در مقبره پروین اعتصامی، ترویج زندگی به سبک شهدا در مقبره الشهدا، برپایی نمایشگاه حریم حرم و معرفی شخصیت حضرت معصومه(س)، پاسخگویی به مسائل و شبهات دینی و برگزاری تورهای حرم شناسی اشاره کرد که به همت واحد خدمات فرهنگی حرم مطهر در صحن‌ها، شبستان‌ها، رواق‌ها و در تمامی ساعات روز دنبال شده است.

احمدی عنوان کرد: محور سوم خدمات معاونت فرهنگی حرم در ایام نوروز به اجرای ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان  اختصاص داشته است، در قالب سه ویژه برنامه بچه‌های بهشت در شبستان امام خمینی(ره)، یک فنجان نوجوانی در رواق علامه مجلسی و اجرای برنامه حرم شناسی «یک روز خوب، یک حس خوب» به نوجوانان خدمات مختلفی ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه چهارمین محور خدمات فرهنگی، خدمت‌رسانی به زائران و گردشگران خارجی بوده است، عنوان کرد: در این بخش راهنمایی‌های لازم به گردشگران خارجی توسط کارشناسان اداره امور بین‌الملل حرم مطهر از ساعت هفت صبح تا ۱۹ عصر انجام شده است و حرم مطهر پذیرای گردشگران و زائرانی از ۵ قاره جهان بود.

احمدی ادامه داد: برگزاری حلقه‌های معرفت به زبان‌های عربی، اردو و آذری و پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی به زبان‌های عربی، اردو و آذری از جمله دیگر خدمات ارائه و برای زائران خارجی نیز تورهای حرم شناسی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه پنجمین محور خدمات فرهنگی، اجرای ویژه برنامه‌هایی برای بانوان بوده است، تصریح کرد: برای دختران ۴ تا ۱۱ سال هر روز دو ساعت قبل از اذان‌های ظهر و مغرب و برای دختران نوجوان ۱۱ تا ۱۸ سال هر روز دو ساعت قبل از نماز مغرب برنامه‌های فرهنگی دنبال شده است.

معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: طی ایام نوروز پاسخگویی به مسائل دینی هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب و برنامه‌های فرهنگی حلقه‌های معرفت، سخنرانی، محفل کتاب و .. از ساعت ۸ تا ۲۱ در رواق حضرت خدیجه(س) برگزار شده است.

وی ادامه داد: محور ششم برنامه ها و خدمات فرهنگی حرم مطهر به برپایی مراسم و محافل معرفتی و جشن و سرور در حرم بانوی کرامت اختصاص داشته که هر شب در قالب جشن همراهی با سخنرانی معرفتی، مداحی، اجرای مسابقه و سرود دنبال شده است و همچنین سخنرانی قبل از اذان ظهر و سخنرانی قبل از اذان مغرب از جمله برنامه‌های اداره تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت در نوروز ۱۴۰۱ بود.

احمدی در پایان سخنان خود عنوان کرد: هفتمین محور خدمات فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت در نوروز ۱۴۰۱ خدمات موزه‌ای بوده که در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر به صورت یکسره به زائران خدمات موزه‌ای و گردشگری ارائه شده است.

*خدمات رفاهی حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱

مدیریت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س)  برای رفاه حال زائران خدمات متنوعی را ارائه کرده است که از آن جمله می توان به اسکان نوروزی زائران، خدمات امانتداری، کفشداری و سالمندان و همچنین دایر کردن چایخانه حضرت معصومه(س) اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اشرف عبدی مدیر حرم مطهر بانوی کرامت در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به پذیرش زائران در زائرسرای حضرت معصومه(س) با ظرفیت شبانه ۴۰۰ نفر در مناسبت‌های مختلف سال گفت: برای رفاه حال زائران نوروزی، شبستان نجمه خاتون و بالکن غربی شبستان امام خمینی(ره) در مجموع با ظرفیت هزار و ۲۰۰ نفر در اختیار زائران بانوی کرامت قرار گرفت.

وی مطرح کرد: دو دفتر ستاد اسکان زائران و مسافران استان قم نیز برای پذیرش و اسکان زائران در فضاهای خارج از حرم مطهر در صحن امام رضا(ع) و صحن جواد الائمه(ع) برپا شد.

عبدی عنوان کرد: واحد رفاه زائر نیز در حوزه‌های مختلف، ایستگاه‌های صلواتی، دفتر رفاه زائر، اسکان زائر، دفتر ابناء‌السبیل و اورژانس اجتماعی و راهنمای زائر فعالیت داشته و به زائران خدمات متناسب با نیازشان را ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ چایخانه حضرت معصومه(س) واقع در صحن جواد الائمه(ع) دائر بوده و از دو ساعت قبل از اذن ظهر و مغرب تا دو ساعت بعد از اذان ظهر و مغرب میان زائران چای صلواتی توزیع کرده است.

مدیر حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: در بخش امانتداری نیز ۷ واحد امانتداری به صورت شبانه روزی در ایام نوروز ۱۴۰۱ به زائران خدمت کردند و وسایل حجیم، چمدان های بزرگ و اشیاء گران قیمت زائران توسط امانت داری ها تحویل گرفته شد و علاوه بر آن خدماتی مانند شارژ موبایل زائران در دو شعبه و دفتر اشیاء و اشخاص گم شده در دو شعبه به صورت شبانه روزی به زائران ارائه شد.

عبدی با بیان اینکه در بخش خدمات سالمندان ۱۰ خودروی برقی از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب زائران را در مسیرهای اطراف و داخل حرم جابه جا کردند، گفت: در ۵ شعبه اطراف حرم نیز ویلچر به صورت امانی به زائران معلول و سالمند داده شد و همچنین خادمان ویلچر ران برای جابه جایی سالمندان و معلولان در اطراف حرم به صورت شبانه روی خدمت رسانی کردند.

وی مطرح کرد: در بخش خدمات کفشداری نیز ۲۱ پیشخوان کفشداری برای آقایان، بانوان و مشترک به صورت شبانه روزی در خدمت زائران حرم بانوی کرامت بودند و در کفشداری ها به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی نایلون های استفاده نشده در اختیار زائران قرار گرفت.

عبدی اظهار کرد: با توجه به وسعت کار کفشداری ها و مراجعه مردم به این پیشخوان ها توزیع ماسک، راهنمایی زائر، جمع آوری کفش های پیدا شده، واکس صلواتی شب های چهارشنبه و جمعه در صحن حضرت جواد الائمه (ع) و ضد عفونی قفسه ها با محلول مخصوص از دیگر خدمات این واحد محسوب می شود و در ایام نوروز علاوه بر نیروهای ثابت ۵۰۰ خادم افتخاری دیگر نیز به صورت فوق‌العاده در امر کفشدرای به زائران خدمت رسانی کردند.

*خدمات بهداشت و درمان حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱

مهدی عباسیان مدیر بهداشت و درمان حرم مطهر بانوی کرامت در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، عنوان کرد: این مدیریت در ایام نوروز ۱۴۰۱ خدماتی از قبیل توزیع ماسک در ورودی های حرم مطهر، ضد عفونی مستمر صحن ها، سرویس های بهداشتی و وضوخانه‌ها، استقرار دستگاه های ضدعفونی و تجهیز و پشتیبانی این دستگاه ها در تمامی درب های ورودی حرم بانوی کرامت، نظارت بهداشتی بر آبخوری‌ها و کلر سنجی آب آشامیدنی توسط کارشناسان بهداشتی، ارائه تذکرات بهداشتی به زائران حرم بانوی کرامت و ارائه خدمات درمانی را در دستور کار خود داشته است.

وی ادامه داد: در این راستا تا هشتم فروردین ماه درمانگاه حضرت معصومه(س) هزار چهارصد ویزیت، بخش فوریت های پزشکی ۸۰۰ مراجعه کننده، داروخانه بیش از ۸ هزار نفر مراجعه کننده و بخش اورژانس بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه کننده داشته است و نظارت بر مدیرت پسماندها و انتقال آن ها به بیرون از حرم بانوی کرامت طبق دستورالعمل‌های بهداشتی نیز توسط مدیریت بهداشت و درمان به صورت مستمر صورت گرفته است.


امسال بعد از دو سال، محدودیت‌های سفر برای نوروز کاهش یافت و به دنبال کاهش این محدودیت‌ها خیل عظیم زائران در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) حضور یافتند اما این حضور گسترده در روند خدمت‌رسانی خادمان به زائران مانعی ایجاد نکرد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 103629

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/103629/میزبانی-خادمان-حرم-حضرت-معصومه-س-مسافران-نوروزی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir