مدیرکل تامین اجتماعی استان قم گفت: عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی باعث خسارتهای زیادی به کارفرمایان و بیمه شدگان و نیز بروز مشکلاتی در سازمان میشود.
عدم آگاهی از قوانین موجب خسارت زیادی به بیمهشده و کارفرما میشود
خبرگزاری فارس , 27 تير 1401 ساعت 9:27
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم گفت: عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی باعث خسارتهای زیادی به کارفرمایان و بیمه شدگان و نیز بروز مشکلاتی در سازمان میشود.
به گزارش قم نیوز محمد عاشوری مدیرکل تامین اجتماعی استان قم امروز در جمع اصحاب رسانه با تبریک ایام دهه ولایت و امامت و عید غدیر خم اظهار کرد: اهمیت کار رسانهها در تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب و بازگوکردن اقدامات دولت بهخصوص در حوزه تامین اجتماعی و همچنین پاسخگو کردن مسئولان، مشهود است.
وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمهای و دومین سازمان ارائهکننده خدمات درمانی با نیم قرن سابقه در کشور است، افزود: این سازمان افتخار دارد که به بیش از 43 میلیون نفر از جمعیت ایران و در استان قم، به بیش از 805 هزار نفر یعنی بیش از 65 درصد از جمعیت استان قم خدمت ارائه میکند.
عاشوری ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان پویا و چابک از لحاظ ساختاری و تعداد پرسنل است و مفتخر است با حدود 240 کارمند به جمعیت تحت پوشش خود در استان از جمله بخش زیادی از اصحاب رسانه خدمترسانی میکند.
وی با بیان اینکه پرداخت حقوق بازنشستگان مهمترین خدمت سازمان تامین اجتماعی است، گفت: تقریبا بخش عمده ای از هزینه های سازمان هم بابت این موضوع پرداخت میشود.
مدیر کل تامین اجتماعی استان قم ارائه خدمات درمانی با دفترچه الکترونیکی را نیز بخش دیگری از حدود 50 ماموریت شناخته شده تامین اجتماعی برشمرد و ادامه داد: پرداخت مستمری از کارافتادگی، پرداخت کمک هزینه بارداری، هدیه ازدواج، کمک هزینه ایام استراحت پزشکی، کمکهزینه کفن و دفن، کمک هزینه وسایل کمک پزشکی و مقرری بیمه بیکاری از خدمات تامین اجتماعی است که از قبل از تولد شروع میشود و تا بعد از فوت هم ادامه دارد.
وی افزود: در استان قم در سال جاری تقریبا هر ماه بیش از 250 میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگی، بابت هزینه های درمان بیش از 70 میلیارد تومان و با احتساب سایر هزینهها از جمله پرداخت مقرری بیمه بیکاری و هزینه های کوتاه مدت، تقریبا بیش از 400 میلیارد تومن در ماه هزینه می شود.
عاشوری ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که هزینههای سازمان تامین اجتماعی با تلاش و پشتکار همکاران و علیرغم تمام مشکلات با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی تماما از محل منابع درآمدی خودش تامین میشود و به بودجه دولت وصل نیست.
وی تامین و گسترش چتر بیمهای در قشرهای مختلف را یکی از خدمات تامین اجتماعی در نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: در اول انقلاب شاید فقط کارگران صنعت از بیمه استفاده میکردند و فرهنگ بیمه در جامعه بسیار پایین بود، حتی بسیاری از کارگران اَصناف کوچک هم از تامین اجتماعی بی بهره بودند ولی بحمدالله در طول این 40 سال اقشار مختلفی از خدمات تامین اجتماعی بهرهمند شدند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم با ارائه آماری از مجموعه های زیر پوشش در استان قم، عنوان کرد: در حال حاضر 143 هزار کارگر و کارمند، 4700 نفر قالی باف خانگی و مشاغل مرتبط با قالیبافی، 15000 کارگر ساختمانی، 12000 راننده درون و برونشهری، 3200 کارفرما، 5600 مستمریبگیر و بازنشسته و بیش از 39 هزار طلبه و روحانی از خدمات سازمان بهرهمند میشوند.
وی ادامه داد: با احتساب سایر مشاغل مثل نظام مهندسی، نظام پزشکی، مداحان، خادمین مساجد، باربران، بیمهشدگان اختیاری و مشاغل آزاد، کسب و کارهای مجازی و سایر مشاغل به همراه اعضای خانواده های مربوطه، تقریبا 805 هزار نفر در استان را شامل میشوند.
عاشوری با اشاره به ارائه خدمت تحت عنوان طرح تامین اجتماعی الکترونیک یا همان 30، 70 عنوان کرد: در این طرح سازمان تامین اجتماعی به دنبال این بود که با غیرحضوری کردن 30 خدمت، از 70 میلیون سفر درون شهری و برون شهری جلوگیری و صرفه جویی کند که بحمدالله در سال 1401 موفق به اجرای آن شدیم.
وی با اشاره به موضوع تبدیل دفترچههای درمانی به نسخههای الکترونیک، ابراز کرد: این فرایند، صرفهجویی چند هزار میلیارد تومانی در حوزه چاپ دفترچه و هزینههای مرتبط با آن به دنبال داشته است و میتوان گفت بحث نسخههای الکترونیک از قطع دهها هزار درخت، جلوگیری از خروج ارز و مصرف سالیانه میلیونها لیتر بنزین جلوگیری کرده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم محاسبه خدمت سربازی به عنوان سابقه را یکی دیگر از خدمات سازمان خواند و گفت: برای این خدمت، فرد بیمه شده در سال 1399 حداقل باید دو بار به شعبه مراجعه میکرد و در هر بار 1 الی 2 ساعت از وقتش هدر میرفت و بعد مجددا به بانک مراجعه میکرد ولی در حال حاضر اگر کارت پایان خدمت فرد هوشمند باشد، بیمه شده در عرض کمتر از 2 دقیقه با تلفن همراه خودش میتواند این خدمت را دریافت و درخواست محاسبه کند.
وی با اشاره به بیمه فراگیر خانواده ایرانی، گفت: امسال با توجه به نگاه دولت به بحث خانواده و جمعیت و ارزش خانواده در نظام جمهوری اسلامی، سازمان تامین اجتماعی تاکید ویژه روی زنان خانه دار و دانشجویان داشته و در این طرح می توانند با پرداخت مبلغ اندکی با سه طریقه از خدمات تامین اجتماعی بهرهمند شوند.
عاشوری تصریح کرد: در استان قم تقریبا از ابتدای سال بیش از 800 خانم خانه دار و 300 دانشجو از این طرح استقبال کردند؛ البته در حوزه دانشجویی چون به تعطیلی دانشگاه ها برخوردیم، نتوانستیم این موضوع را برای دانشجویان اطلاعرسانی کنیم و انشاءلله با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاهها فعال می شویم.
وی تقویت در حوزه مشاوره و سامانه ارتباط با مشتری و تلفن 1420 را مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال 1400 این حوزه بسیار تقویت شد و الان 1420 در همه جای جهان پاسخگو است و بیش از دهها پرسنل دائم در حال پاسخگویی هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم موضوع شرکتهای دانشبنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به شعار سال رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار سازمان قرار گرفت و در اردیبهشت ما همایشی با حضور بیش از دهها شرکت دانش بنیان برگزار شد.
وی افزود: ایجاد خانه مهر یا همان کانون بازنشستگی کارگری تامین اجتماعی در بوستان شهریار واقع در بلوار کشاورز، سفر های زیارتی بازنشستگان به مشهد با هزینه سازمان، پرداخت وامهای قرضالحسنه که در سال گذشته 7 ملیون پرداخت میکردیم و امسال 12 میلیون برای کمک به هزینههای ضروری بازنشستگان انجام میشود، موضوع بیمههای تکمیلی و ... بخشهای دیگری از خدمات سازمان است.
عاشوری تاکید کرد: عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات و همچنین خدمات سازمان تامین اجتماعی باعث خسارت های زیادی به کارفرمایان و بیمه شدگان و نیز بروز مشکلاتی در سازمان میشود، گرچه سازمان در حوزه اطلاعرسانی کارهای بزرگی انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی برای همه نسل هاست، تاکید کرد: افرادی که الان بیمهپردازی میکنند، ممکن است 20 ساله دیگر مستمریبگیر همین سازمان باشند و بنابراین ما حق نداریم از این منابع بیش از حد استفاده و حق نسلها را تضییع کنیم.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 105316