حجتالاسلام فرحزاد با بیان این که شکستن منیت نفس از بالاترین عباداتی است که از آن به شکستن بت اعظم تعبیر میشود، گفت: اگر به نفس اماره میدان دهیم، انسان را به سمت بسیاری از پلیدیها سوق خواهد داد.
شکستن منیت نفس از بالاترین عبادات است
خبرگزاری تسنیم , 30 آبان 1401 ساعت 19:06
حجتالاسلام فرحزاد با بیان این که شکستن منیت نفس از بالاترین عباداتی است که از آن به شکستن بت اعظم تعبیر میشود، گفت: اگر به نفس اماره میدان دهیم، انسان را به سمت بسیاری از پلیدیها سوق خواهد داد.
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی آستان حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلام فرحزاد شامگاه دوشنبه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، ضمن اشاره به موضوع تواضع و فروتنی در سیر تعالی آدمی، اظهار داشت: اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام تجلی کامل صفت خیرخواهی، تواضع، فروتنی و ادب هستند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایاتی از اهلبیت علیهمالسلام به تأثیرات ملامت نفس و دوری از غرور و تکبر اشاره کرد و اذعان داشت: شکستن منیت نفس از بالاترین عباداتی است که از آن به شکستن بت اعظم تعبیر میشود.
وی به فرازهایی از آیه شریفه «یُبَدِّلُ اللهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» آیه 70 سوره فرقان اشاره کرد و اذعان داشت: باید با نگاه به ریشه و بنیاد مفاسد؛ نفس امارهای که ریشه همه گناهان است را به نفس مطمئنه تبدیل نماییم.
فرحزاد قطع کردن درخت حب دنیا را مهمترین عامل شکلگیری اخلاص و حضور قلب توصیف کرد و گفت: اگر تنه درخت حب دنیا را حفظ کرده، صرفاً به قطع شاخ و برگهای نفس مبادرت کنیم، همچنان گرفتار خواهیم ماند.
وی نفس اماره را مادر بتها و اژدهای هفتسر شکلگیری مفاسد دانست و اظهار داشت: قرآن کریم در آیه 53 سوره یوسف میفرماید؛ «انَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ»، اگر به نفس اماره میدان دهیم، انسان را به سمت بسیاری از پلیدیها سوق خواهد داد.
این استاد حوزه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیهالسلام با بیان این که هر کس خود را از دیگران بالاتر و برتر ببیند مستکبر است، یادآور شد: امام سجاد علیهالسلام میفرمایند؛ «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ»؛ انسان همواره باید از خودخواهی و غرور فراری باشد؛ همانطور که برتر بودن عیب نیست و برتر دیدن عیب است، باید در عین دوری از گناه، خود را خطاکاری که حق معرفت و بندگی را به جا نیاورده، ببینیم.
پایان پیام/ 137
کد مطلب: 107144