قم نیوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان پلورالیزم دینی را از دیدگاه قرآن باطل عنوان کرد.
آیت الله جوادی آملی:
پلورالیزم دینی از دیدگاه قرآن باطل است
خبرگزاری مهر , 6 دی 1391 ساعت 7:34
قم نیوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان پلورالیزم دینی را از دیدگاه قرآن باطل عنوان کرد.
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه تفسیر سوره مبارکه عنکبوت با تاکید بر بطلان پلورالیزم از دیدگاه قرآن اظهار داشت: خداوند در این آیات بعد از جریان توحید، قصص انبیا را نقل کرده است، یعنی جریان حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت لوط، حضرت شعیب و وجود مبارک حضرت موسی(ع)، بعد فرمود بالاخره مردم یک خدا دارند و یک معاد و صراط مستقیم راهی است بین مبدأ و معاد که متعدّد و بیش از یکی نیست و همه انبیا در این صراط هستند و شُعب فرعی این صراط که منهاج و شِرعه و شریعت نام دارد برای هر ملت و نِحلتی در هر عصری فرق میکند.
وی با اشاره به آیه ۶۲ سوره بقره (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ) اظهار داشت: گاهی برای جریان پلورالیزم، کثرتگرایی و تعدّدگرایی به این آیه استشهاد میکنند، خداوند در این آیه می فرماید: این چهار گروه یعنی مؤمنین، یهودیها، ترسایان و صابئان، که موحدند اصل وحی و نبوّت را قبول دارند، بعد بدون «واو» عاطفه جمعبندی میکند و میفرماید کسی که به خدا ایمان داشته باشد، به معاد ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، پس نزد پروردگار اجرشان را خواهند داشت.
این مفسر قرآن ادامه داد: بعضی به این آیه تمسّک کردند که کثرتگرایی، تعدّد صراط حق است در حالی که در همان آیه ۱۳۵ سورهٴ مبارکهٴ بقره به بعد بیان کرد که اصل اول یعنی ایمان به خدا، اصل دوم یعنی ایمان به قیامت، اما اصل سوم یعنی چه؟ عمل صالح یعنی چه؟ عمل صالح در فرهنگ قرآن عبارت از عملی است که مطابق با حجّت عصر باشد.
وی در توضیح لزوم تطابق عمل صالح با دستورات حجت عصر، گفت: اگر عمل مطابق با حجّت عصر نبود صالح نیست، نماز با همه فضیلتی که دارد اگر الآن به طرف قدس خوانده شود عمل صالحی نیست بلکه عملی صالح است که مطابق با دستور پیغمبر آن عصر باشد پس اینچنین نیست که اگر کسی برابر دین، منهاج و شریعت منسوخ عمل کرد عملش، عمل صالح باشد.
آیت الله جوادی آملی همچنین در بیان معنای تعدد صراط اظهار داشت: تعدّد صراط معنایش این است که در عصر هر پیامبری آن حجّت بالفعل، صراط است اما در عصر خاتم (عج) تنها یک دین حق است.
انتهای پیام/۱۱۶/
کد مطلب: 10893