کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرپرست بنیاد نخبگان قم:

قم میزبان همایش ملی مرحوم علامه حسن زاده آملی است

خبرگزاری ايرنا , 16 مهر 1402 ساعت 12:55

سرپرست بنیاد نخبگان قم گفت‌: همایش ملی علامه ذوالفنون (پیرامون فعالیت‌های علمی علامه حسن‌زاده آملی) روز چهارشنبه هفته جاری، ۱۹ مهرماه در سالن‌ همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور و سخنرانی چهره‌های علمی و مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود.


به گزارش قم نیوز سید سعید رضا منتظری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص برگزاری این همایش افزود: یکی از رویکردهای خاص بنیاد نخبگان در این دوره، توجه به حوزه مباحث علوم اسلامی و انسانی است که در این راستا تکریم شخصیت‌های برجسته همچون علامه حسن‌زاده آملی در دستور کار ویژه قرار دارد .

وی افزود: کار اجرایی برگزاری همایش ملی علامه ذوالفنون از ۲ سال گذشته با تشکیل شورای سیاست‌گذاری و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم آغاز شد که فراخوان مقالات از جمله بخش‌های مهم آن بود و در نهایت از میان مقالات ارسال شده به همایش ۵۳ مقاله مورد پذیرش کمیته علمی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همایش ملی علامه ذوالفنون از کتاب «در ثنای آفتاب» که در آن آثار علامه حسن‌زاده عالمی در قالبی مشخص معرفی شده‌است و همچنین تمبر یاد بود با حضور آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رونمایی خواهد شد.

منتظری گفت: برگزاری پنل‌های تخصصی در برخی ازحوزه‌های علمی که علامه حسن‌زاده آملی در آن‌ها صاحب نظر بودند از دیگر بخش‌های تدارک دیده شده برای همایش علامه ذوالفنون است.

وی افزود: قبل از برگزاری این همایش علمی در قم، طی روزهای گذشته همایشی نیز در استان مازندران پیرامون شخصیت علامه حسن زاده آملی برگزار شد که بیشتر رویکرد آیینی داشت ، همچنین تلاش داریم همایشی به همین منظور در آبان ماه به میزبانی استان تهران و با حضور مسئولان ارشد کشور ترتیب یابد.

وی با اشاره به لزوم معرفی چهره‌های علمی و الگوسازی از ایشان در جامعه، ادامه داد: بنیاد نخبگان با همکاری سایر مراکز علمی و پژوهشی به تلاش‌های خود برای معرفی شخصیت‌های برجسته این حوزه ادامه خواهد داد و در این مسیر از همه ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد.

همچنین در این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسن رمضانی از شاگردان علامه حسن زاده آملی گفت: این عالم بزرگ شخصیتی جامع داشتند و در ابعاد مختلف توانستند میان عرفان،‌ قرآن و برهان و نیز علوم نقلی و عقلی و همچنین بین معنا و صورت جمع ایجاد کنند و در نهایت ایشان علم و عمل را با هم درآمیختند.

علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی، فیلسوف، فقیه، ادیب، منجم، ریاضیدان و عارف معاصر شیعه، در سال ۱۳۰۷ در یکی از روستاهای آمل متولد شد و نزد استادان بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) درس آموخت‌.

از علامه حسن‌زاده آملی آثار فراوانی در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی برجای مانده است. دیوان اشعار او نیز مورد اقبال اهالی شعر و ادب فارسی است.

علامه حسن‌زاده آملی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی بر اثر بیماری قلبی در آمل درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام / 113


کد مطلب: 109890

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/109890/قم-میزبان-همایش-ملی-مرحوم-علامه-حسن-زاده-آملی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir