مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: رتبه استان قم در تراکم دانشآموزی در جایگاه سوم کشور است و از نظر سرانه آموزشی از میانگین کشوری یک متر عقب هستیم یعنی ۳۱۵ هزارمتری کمبود فضای آموزشی داریم.
کمبود فضای آموزشی چالشهای زیادی در مدارس قم ایجاد کرده است
خبرگزاری تسنیم , 18 شهريور 1403 ساعت 22:12
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: رتبه استان قم در تراکم دانشآموزی در جایگاه سوم کشور است و از نظر سرانه آموزشی از میانگین کشوری یک متر عقب هستیم یعنی ۳۱۵ هزارمتری کمبود فضای آموزشی داریم.
به گزارش قم نیوز،علیرضا رحیمی امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم بر همکاری و همافزایی بین نهادها تأکید و اظهار کرد: ابتدا باید از همکاری که بین مدیریت شهری و آموزشوپرورش ایجاد شده تشکر میکنم.
وی تعداد دانشآموزان سال تحصیلی جدید را 305 هزار نفر اعلام کرد و افزود: به طور میانگین در چند سال گذشته سالی 10 هزار نفر به دانشآموزان ما اضافه میشوند که در قالب هزار و 600 مدرسه و 900 ساختمان در حال آموزش هستند و پرسنلی 17 هزار نفری این تعداد را مدیریت میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به سخن مقام معظم رهبری اشاره کرد که گذر از گردنههای دشوار پیشرفت بدون کمک آموزشوپرورش میسر نیست و ادامه داد: این سخن مقام معظم رهبری به این معنا است که برای حل هر مشکلی باید از معبر آموزشوپرورش عبور کنیم.
وی به نمونههای چالشهای فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: بداخلاقی، عدم رعایت فرهنگ شهروندی همه در جامعه به علت آن است که ما برنامهریزیهای خود را از آموزشوپرورش و توجه به آموزش آغاز نمیکنیم و به جایگاه راهبردی آموزشوپرورش ایمان نمیآوریم.
رحیمی، نتیجهگیری در آموزش و پرورش را دیر بازده دانست و بیان کرد: چون تحمل ما کم است و میخواهیم سریع گزارش عملکرد بدهیم طاقت کار در آموزشوپرورش را نداریم درصورتیکه همانطور به قول امام خمینی (ره) راه قدس از کربلا میگذرد راه پیشرفت و توسعه کشور نیز آموزشوپرورش میگذرد.
وی با ابراز تأسف از عدم توجه به جایگاه معلم و نقش راهبردی آن در حرکت جامعه یادآور شد: یکی از سیاستهای کاربردی امنیت ملی آمریکا توجه به معلم است درحالیکه در این ایران این نگاه وجود نداشته و ما امروز شاهد نتیجه این بیتوجهیها در فرهنگ، دین و مسائل سیاسی کشور هستیم.
مدیرکل آموزشو پرورش استان قم تصریح کرد: اگر بخواهیم در درازمدت به امنیت ملی و ایجاد زیرساختها توجه کنیم باید بدانیم زیرساختی مهمتر از آموزشوپرورش وجود ندارد و اگر ما این نگاه را داشته باشیم در آینده بسیاری از مشکلات امروز را نخواهیم داشت. در برنامه توسعه هفتم برنامهریزی خوبی برای نخستینبار انجام شده و جایگاه خوبی برای آموزشوپرورش دیده شده و امیدواریم اجرایی شود.
رحیمی جایگاه استان قم را از نظر زیرساخت در کشور رتبه 27 کشور اعلام و عنوان کرد: درعینحال رتبه استان قم در تراکم دانشآموزش در جایگاه سوم کشور است و از نظر سرانه آموزشی از میانگین کشوری یک متر عقب هستیم یعنی 315 هزارمتری کمبود فضای آموزشی داریم.
وی جذب نیرو را نیازمند ایجاد فضای آموزشی دانست و گفت: امروز تنها کار معلمان رفع دعواها و درگیریهای فضای آموزشی است؛ زیرا کمبود فضای آموزشی و کلاسهای 40 نفره چالشهای زیادی برای ما ایجاد کرده است و باعث جابهجایی و اخراج از مدرسه شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان قم تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی که مقام معظم رهبری نسبت به آن دغدغهمند هستند در مدرسه قابلکنترل است؛ اما مگر یک مدیر چقدر توان دارد این تعداد دانشآموز را مدیریت کند و نمیتواند با دانشآموزان و والدین تعامل داشته باشند. زمانی که مدیر 700 دانشآموز دارد دیگر نمیتواند به مسائل فرهنگی و تربیتی رسیدگی کند و هر چه شلوغتر میشود مسائل و آسیبهای اجتماعی بیشتر شده و نمیتوانیم آن را کنترل کنیم.
وی به موفقیتهای دانشآموزی نیز اشاره کرد و گفت: امسال در قم رتبه نخست قرآن در رشته قرائت در جهان اسلام را داشتیم و در کشتی دو دانشآموز ما در مسابقات جهانی مدال نقره آوردهاند. ما در المپیاد فیزیک مدال نقره کسب کردهایم و در المپیادهای جهانی 18 مدال کشوری و بینالمللی داریم و این افتخاری برای استان قم است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: همچنین در سال گذشته در افزایش معدل در کشور رتبه نخست را دریافت کردهایم و در رشته معارف که پایگاه آن شهر قم است نیز رتبه نخست را کسب کردهایم همچنین در رشته ریاضی و فیزیک نیز مقام سومی کشور در امتحانات نهایی را کسب کردهایم.
کد مطلب: 111004