کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری قم:

استان قم ۳۰ اثر میراث طبیعی ثبت ملی دارد

خبرگزاری ايرنا , 30 شهريور 1403 ساعت 15:43

گزارشگر : تحریریه قم نیوز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: این استان تاکنون ۳۰ اثر میراث طبیعی ثبت شده در فهرست میراث طبیعی ملی ایران دارد.


به گزارش قم نیوز،علیرضا ارجمندی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: این آثار شامل تالاب مره، تالاب بهشت معصومه، سازند قم(کوه دو برادران)، گنبد نمکی قم، دریاچه نمک و ۲۵ درخت کهنسال قم شامل سرو آفین با ۱۲۰۰سال قدمت، درخت چنار آمره با تقریبا قدمت ۸۰۰ ساله و دیگر درختان کهنسال توت ، چنار، گردو و بید است که در سرتاسر استان قم پراکنده هستند و به ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی ایران رسیده اند.

وی بیان کرد: درختان کهنسال ثبت شده مذکور در روستاهای وشنوه ، گیو، آمره، نایه، تیره، شاه اسماعیل، کرمجگان،سنجگان، جمیزقان، بشارت آباد، قباد بزن، موجان، جوزه، علی آباد و بنابر قرار دارند.

وی در ادامه گفت: چهار میراث طبیعی ثبت ملی شده استان قم که دچار حریق و آتش سوزی شده بودند، در سال جاری و سال گذشته مورد مرمت و حفاظت قرار گرفتند و همچنین پرونده های حفاظتی آنها نیز در سال جاری تهیه و برای ارائه و ثبت ملی شدن به اداره کل ثبت آثار در وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است که پس از مطرح شدن در کمیته ملی ثبت میراث طبیعی و اراده و دفاع از پرونده های مذکور ، بنابه نظر اعضای کمیته ملی ثبت، نتیجه ثبت پرونده های حفاظتی این استان اعلام خواهد شد.

ارجمندی ادامه داد: چهار میراث طبیعی که اخیرا مورد مرمت و حفاظت توسط میراث فرهنگی این استان صورت گرفت شامل درخت کهنسال چنار وشنوه، درخت کهنسال سرو آفین، درخت کهنسال توت سوخته روستای موجان، درخت کهنسال چنار حسینیه شهدای روستای جمیزقان بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ظرفیت این استان در عرصه طبیعی، محیط‌زیستی، تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده را برای جذب گردشگر طبیعت بسیار بالا دانست و افزود: با برنامه‌ریزی مناسب روی این نقاط می توانیم این ظرفیت‌ها را برای استفاده درست و بهینه گردشگران مهیا کنیم.

وی در ادامه دریاچه نمک و دریاچه حوض‌سلطان را از مهم ترین جاذبه های طبیعی استان قم ذکر کرد که مختصات و ویژگی های آن ها برای بسیاری از مردم قم و کشور ناشناخته است.

ارجمندی هم چنین تالاب مره قم را دیگر ظرفیت خوب برای جذب گردشگر طبیعت عنوان کرد و گفت: این تالاب چون در مسیر مهاجرت قرار پرندگان قرار دارد جاذبه بسیار خوبی خواهد بود.

ارجمندی با اشاره به ویژگی‌های استان قم در بخش‌های مختلف گردشگری و میراث‌فرهنگی اظهار کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها و نیز ظرفیت‌های مردمی برای معرفی این آثار و اماکن بهره ببریم.

وی یادآور شد: در راستای ابلاغ آیین‌نامه طبیعت‌گردی مصوبه هیات وزیران، اولین جلسه کمیته طبیعت‌گردی استان قم روز دوشنبه ۱۹ شهریور جاری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم برگزار شد.


کد مطلب: 111073

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/111073/استان-قم-۳۰-اثر-میراث-طبیعی-ثبت-ملی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir