کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مرکز بهداشت قم:

مصرف مواد مغذی تاثیر موثری بر سلامت سالمندان دارد

خبرگزاری ايرنا , 12 مهر 1403 ساعت 13:29

گزارشگر : تحریریه قم نیوز

کارشناس مسوول بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم با تاکید بر مصرف برخی مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر در دوران سالمندی، گفت: توجه به تغذیه در دوران سالمندی به حفظ سلامت، بهبود کیفیت زندگی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.


به گزارش قم نیوز،روح‌الله فلاح روز پنجشنبه به مناسبت هفته سالمندان، افزود: سلامت در دوران سالمندی یکی از مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با افزایش سن است و تغذیه صحیح می‌تواند نقشی اساسی در حفظ سلامت و کیفیت زندگی سالمندان داشته باشد.

وی با اشاره به توصیه‌های علمی و کاربردی برای تغذیه سالمندان، بیان کرد: در دوران سالمندی، بدن دچار تغییرات متابولیک و فیزیولوژیک می‌شود که روی نیازهای تغذیه‌ای اثر می‌گذارد؛ برخی از این تغییرات شامل کاهش متابولیسم پایه، کاهش توانایی جذب برخی مواد مغذی و کاهش فعالیت بدنی است.

وی با تاکید بر مصرف برخی مواد مغذی بیشتر و کالری کمتر در دوران سالمندی، افزود: سالمندان نیاز به حفظ توده عضلانی دارند، مصرف پروتئین باکیفیت بالا مانند گوشت سفید، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب به حفظ عضلات و کاهش خطر تحلیل رفتن آن‌ها کمک می‌کند؛ توصیه می‌شود دست کم ۱ تا ۱.۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه مصرف شود.

فلاح با بیان این‌که برای جلوگیری از یبوست که در این سن شایع است، مصرف فیبر اهمیت دارد، اضافه کرد: سالمندان باید از منابع فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات استفاده کنند؛ مصرف روزانه دست کم ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: خشکی بدن و کم‌آبی یک مشکل رایج در سالمندان است که ممکن است منجربه عوارض جدی شود؛ توصیه می‌شود سالمندان حتی در صورت احساس نکردن تشنگی، دست کم ۶ تا ۸ لیوان آب در روز مصرف کنند.

وی با اشاره به این‌که برای حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان، مصرف کلسیم و ویتامین D ضروری است، گفت: منابع کلسیم شامل لبنیات کم‌چرب، ماهی ساردین و سبزیجات برگ‌دار سبز هستند؛ همچنین، مکمل‌های ویتامین D با توصیه پزشک باید مصرف شود.

کارشناس مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که با افزایش سن، جذب ویتامین B۱۲ کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این ویتامین برای سلامت عصبی و تولید خون اهمیت دارد؛ مصرف منابعی مانند گوشت، تخم‌مرغ و مکمل‌های B۱۲ می‌تواند مفید باشد.

وی در پایان تاکید کرد: سالمندان باید غذاهای تازه و کامل مصرف و از غذاهای فرآوری‌شده و فست‌فود پرهیز کنند، مکمل‌ها فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شود، مصرف وعده‌های غذایی کوچک و منظم برای حفظ سطح انرژی توصیه می‌شود و فعالیت بدنی، حتی به‌صورت ملایم مانند پیاده‌روی، باید بخشی از برنامه روزانه سالمندان باشد.

اول اکتبر مصادف با ۱۰ مهرماه روز جهانی سالمند و از هفتم تا سیزدهم مهرماه نیز هفته ملی سالمندان نام‌گذاری شده‌ است.


کد مطلب: 111143

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/111143/مصرف-مواد-مغذی-تاثیر-موثری-سلامت-سالمندان

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir