مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: ایجاد مناطق گردشگری؛بومگردی و بازارچه صنایع دستی ماندگاری مسافر را در این استان افزایش میدهد.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری قم:
ایجاد مناطق گردشگری ماندگاری مسافر در قم را افزایش میدهد
خبرگزاری ايرنا , 5 آذر 1403 ساعت 14:29
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: ایجاد مناطق گردشگری؛بومگردی و بازارچه صنایع دستی ماندگاری مسافر را در این استان افزایش میدهد.
به گزارش قم نیوز،علیرضا ارجمندی روز دوشنبه مهمترین چالش در حوزه صنایع دستی این استان را موضوع نبود بازارچه عرضه محصولات عنوان کرد و گفت: در گذشته مقرر شده بود، در شهر قم ۲ بازارچه در مسیر زائران و گردشگران ایجاد شود که تاکنون اجرایی نشدهاست.
وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی قم شاهد اشتغال مستقیم هفت هزار و ۱۰۰ نفر هستیم، اضافه کرد: ۷۰ رشته صنایع دستی در این استان فعال و تعدادی از صنایع نیز در حال منسوخ شدن است که در صورت موفقیت در برپایی بازارچه عرضه محصولات، میتوانیم آنها را فعال نگهداریم که نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
وی در ادامه گفت: قم در طول سال پذیرای حدود ۲۰ میلیون نفر زائر و گردشگر میباشد، این در حالی است علاوه بر بازارچههای صنایع دستی با ایجاد و گسترش مناطق گردشگری و بومگردی میتوان زمینه افزایش ماندگاری آنان را دراین استان فراهم کرد.
هم اینک ۱۰ روستای شهرستان کهک که در منطقهای ییلاقی واقع شده و از آب و هوای مناسبی برخوردار است ظرفیت ایجاد خانههای بومگردی را دارند.
در هر ۲ بخش فردو و مرکزی کهک ظرفیتهای خوبی برای ایجاد بومگردیها وجود دارد و باید زیرساختهای لازم برای این امر ایجاد شود. در بخش فردو ظرفیت برای ایجاد بوم گردیها بیشتر است و از ۱۰ روستای مذکور هشت روستا در بخش فردو و ۲ روستا در بخش مرکزی وجود دارد.
منطقه وسف و مجتمع ملاصدرا در حال حاضر مهمترین مراکز بومگردی شهرستان کهک است.
قرار است در روستاهای "وشنوه"، "دستگرد" و "میم" این شهرستان نیز پنج مجتمع بومگردی ایجاد شود.
در حال حاضر در بخشهای خلجستان ،قاهان و دستجرد استان قم ظرفیتهای ایجاد مناطق گردشگری وجود دارد که اگرچه اقداماتی دراین زمینه انجام شده اما نیازمند مسئولان برای اجرا و یا تکمیل آنها میباشد.
وی اظهار داشت: صنعت گردشگری دنیا دچار فراز و فرود است و صرفا مربوط به ایران نیست اما آنچه باید در نظر گرفت این است که با راهبری مدیریتی راهکارهای جایگزین و جذاب برای جذب گردشگر خارجی یا داخلی در قم ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: اگر چه ظرفیت بارز گردشگری قم ، بحث زیارت است اما دیگر ظرفیتها چون زمینههای میراثی، طبیعی و تاریخی نیز وجود دارد که در زمینه اطلاع رسانی آنها باید اقدام موثری انجام داد.
ارجمندی اظهار داشت: در حال حاضر کمترین تبلیغات برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در قم صورت گرفتهاست و باید نسبت به این مساله مهم مسئولان استان اهتمام جدی داشته باشند.
وی در ادامه به برخی ظرفیتهای گردشگری قم اشاره کرد و گفت: مسجد جامع ، بازار شهر، سایتموزه قلیدرویش (با حدود ۷ هزار سال قدمت)، کاروانسرای دیر گچین، گنبد نمکی، دریاچه حوضسلطان، درختان کهنسال، اماکن تاریخی و موزهها از جمله ظرفیتهای مذهبی ،تاریخی و طبیعی قم به شمار می رود.
وی اظهار کرد: بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به خوبی از عهده کار بر میآید و میتواند زمینهساز توسعه و رشد اقتصادی و اشتغالزایی دراین استان شود.
ارجمندی در ادامه با اشاره به این که رسالت دانشگاه، تربیت نیروی کارآمد و زبانزد در بحث گردشگری است گفت: دانشگاههای این استان در عرصه گردشگری همچون هتلداری باید نیروی کارآمد و توانمند تربیت کنند تا از این طریق امکان جذب گردشگرا به شهر مذهبی و تاریخی قم فراهم شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بومگردیها، به خاطر خدمات دلنشین، احساس رضایت و خوشایندی که برای گردشگر به همراه دارد، که این نقش نیروهای متخصص و ماهر است که باید زمینه استفاده از این فرصتهای برای گردشگران داخلی و خارجی را مهیا نماید.
وی تاکید کرد: در ۲ سال گذشته استان قم به دلیل افزایش زائر و گردشگر به جایی رسید که ۹۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی از سوی گردشگران خارجی و داخلی اشغال شده بود و بسیاری از خانهها اقامتی شدند و این به معنای راهبری مدیریتی است.
کد مطلب: 111349