قم نیوز: – آماده سازي افراد براي رويارويي با موفقيت هاي دشوار امري ضروري به نظر مي رسد ، به همين دليل روان شناسان آموزش مهارت هاي زندگي را آغاز کرده اند .
تاثير مهارت هاي زندگي بر سلامت روان
8 ارديبهشت 1392 ساعت 10:14
قم نیوز: – آماده سازي افراد براي رويارويي با موفقيت هاي دشوار امري ضروري به نظر مي رسد ، به همين دليل روان شناسان آموزش مهارت هاي زندگي را آغاز کرده اند .
به گزارش قم نیوز، اين آموزش ها به تواناهايي گفته مي شود که زمينه سازگاري رفتار مثبت و منفي را فراهم مي کند و لذا فرد قادر مي شود ضمن پذيريش مسئوليت هاي اجتماعي و بدون لطمه به خود و ديگران بتواند مشکلات را به شکل موثري حل نمايد .
اهميت و ضرورت اين آموزش ها زماني مشخص مي شود که بدانيم آموزش مهارت هاي زندگي موجب ارتقاي توانايي هاي رواني – اجتماعي مي شود و به فرد در مواجه با کشمکش ها و موقعيت هاي زندگي ياري بخشد و با فرهنگ و محيط خود مثبت و سازگار باشد و سلامت روان خود را حفظ کند .
رفتارهاي اجتماعي مثبت در مدارس تعامل اجتماعي بين افراد ، افزايش توانايي حل مسئله ، خودآگاهي ،کاهش خشم و اضطراب و افسردگي ، ايجاد جايگاه مهار دروني ، مقبوليت اجتماعي ، خود پنداره مثبت ، همگي در جهت تقويت مهارت هاي زندگي کلامي و غيرکلامي موثر هستند .
سلامتي بخش اصلي يک زندگي باطراوت است و مدارس نقش مهمي در آگاه ساختن کودکان و نوجوانان پيرامون مهارت هاي زندگي دارند .
يافته هاي پژوهشگران حاکي از اين است که آموزش مهارت هاي زندگي بر سلامت روان دانش آموزان تاثيرگذاشته است و مدارس در پيشگيري از آسيب هاي رواني – اجتماعي و ارتقاء سطح بهداشت روان دانش آموزان نقش مهمي دارند ، به اين دليل در سال هاي اخير برنامه هاي پيشگيرانه مبتني بر مدرسه گسترش يافته است .
شواهد نشان مي دهند که آموزش مهارت هاي زندگي بر کاهش اضطراب و بي خوابي دانش آموزان ، برکاهش کژکاري هاي اجتماعي و بر کاهش افسردگي آن ها بسيار موثر بوده است ، بدين ترتيب نقش و اهميت برنامه مهارت هاي زندگي با توجه به اهداف سازنده آن ها در ابعاد گوناگون زندگي نسل جوان و نوجوان انکارناپذير است .
لذا ضروري است با ايجاد زمينه هاي مناسب به امر ارتقاي بهداشت رواني و سطح سلامت در مدارس پرداخته شود و شرايطي فراهم آيد تا کودکان و نوجوانان با موضوعات بهداشت رواني براي دستيابي به روان سالم ياري شوند .
انتهای پیام/119/
کد مطلب: 13713