به گزارش قم نیوز، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای فرماندهی سپاه قم و ستاد بازسازی واقعه غدیر در موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه آفرینش انسان با محدودیتهایی در توجه او به تمام امور همراه است اظهار کرد: آدمی در ابزارهای شناخت و قوای بدنی خود دچار محدودیتهایی است که او را از توجه به تمام امور باز میدارد که این موارد شامل مسئولیتهای او در برابر خداوند و سایر انسانها و نیز توجه به دشمنان است.
وی افزود: این مسئله موجب شده است که خداوند یک سری از امور فوق العاده مهم را در قالبهای نمادین به شکل وظایف دینی قرار دهد تا مردم موظف به انجام آنها در زمان و مکانهای خاصی باشند و چنانچه از این زاویه به عبادات نگریسته شود، حکمت و زیبایی وظایف دینی و تدبیر خداوند در تشریع آنها مشخص خواهد شد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به عبادتی چون نماز خاطرنشان کرد: این عبادت بزرگ در هر موقعیتی بر انسان واجب است و حداقلی نیز برای آن در تعداد رکعتها تعیین شده اما کسانی که خواهان کسب فیض بیشتری هستند میتوانند در تعداد رکعت و نیز کیفیت اذکار تلاش بیشتری داشته باشند.
وی گفت: به وسیله حرکات و اذکاری که به صورت نمادین در نماز صورت میگیرد، قلب انسان به سمت خدا توجه مییابد و این مسئله مانند عبادت بزرگ دیگر یعنی حج است که دارای اعمالی با اشکال گوناگون به صورت نمادین بوده و حداقل نتیجهای که از آن حاصل میشود، تمرین بندگی است حتی اگر بندگان متوجه مفهوم آن نباشند.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: حج عبادتی است که در کنار توجه به خدا، انسان را به یاد سایر بندگان نیز میاندازد زیرا اعمالی چون قربانی کردن موجب میشود که آدمی فقرا را نیز در نظر داشته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مواردی را که در سطوح مختلف باید مورد توجه مردم قرار گیرد، مسئله ولایت دانست و افزود: دوام هر جامعه به دستگاه مدیریتی و حاکمیتی آن وابسته بوده و ولایت نیز در یک مفهوم با مسئله حکومت مترادف است هر چند تمام معنای ولایت این نیست.
وی ابراز کرد: زمانی که جامعه اسلامی تشکیل شد خداوند پیامبر اکرم(ص) را به عنوان مدیر جامعه معرفی کرد و در قرآن کریم نیز آیاتی در مقام حاکمیت نبی مکرم اسلامی(ص) وجود داشت و در آن زمان تمام مسلمانان به طور طبیعی با ورود به اسلام، حاکمیت شخص حضرت محمد را میپذیرفتند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ۱۳ سال فعالیت پیامبر اسلام(ص) در مکه گفت: حکومت اسلامی پس از هجرت ایشان به مدینه تشکیل شد هر چند خداوند در همان روز اول دعوت عمومی به پیامبر دستور داد که خویشان خود را به اسلام فراخوانده و نخستین کسی که به او ایمان میآورد را به عنوان جانشین خود معرفی کند.
استاد برجسته حوزه علمیه افزود: اعلام جانشینی حضرت علی(ع) به عنوان ولی بارها از سوی پیامبر در موقعیتهای مختلف مانند سپردن فرماندهی جنگها به ایشان تکرار شد و نبی مکرم اسلام(ص) از فرصتهای مختلفی برای این منظور استفاده کرد.
وی با اشاره به وجود عنصری نامطلوب در نهاد انسان گفت: با تمام این اوصاف و معرفی حضرت علی(ع) به جانشینی پیامبر اکرم، برخی نگذاشتند که این مسئله آن طور که باید در جامعه اسلامی نهادینه شده و توسط همگان پذیرفته شود.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: با وجود اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) حضرت علی (ع) را به طور رسمی و علنی به عنوان جانشین خود معرفی کرد اما عدهای به نام دلسوزی برای اسلام تنها پس از ۷۰ روز از این واقعه موجب فراموشی آن در جامعه شدند و بعدها نیز در حوادث تاریخی گوناگون سعی شد که این مسئله کم رنگ شود اما باید توجه داشت که مسببین این کار مشرک نبودند و حتی در بسیاری از جنگهای صدر اسلام شرکت داشتند ولی موجب شدند که اصل اساسی ولایت که تضمین کننده بنای جامعه اسلامی بود تضعیف شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: برای زنده نگهداشتن واقعه غدیر یک حرکت نمادین لازم است تا کسانی که خواهان پذیرفتن اسلام واقعی هستند آن را به خاطر داشته باشند و این مسئله به تدریج در جامعه نهادینه شده و جزو فرهنگ عمومی مردم شود.
وی با بیان اینکه شکل نمادین حرکت اهمیت چندانی ندارد اظهار داشت: باید گفت برگزاری ظواهر و جشنهای ویژه عید غدیر در واقع کلیدی برای دستیابی به چشمهای از برکات است که همه آنها در سایه غدیر حاصل میشود و این مسئله مانند عباداتی چون نماز است که راه ارتباط با خداوند را میگشاید.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: عید غدیر یک حرکت نمادین برای توجه به رکن رهبری و مدیریت جامعه بوده که بقای جامعه اسلامی به آن وابسته است زیرا هیچ جامعهای را نمیتوان یافت که دارای هویت اجتماعی باشد اما مدیریتی بر آن حاکم نباشد و در طول تاریخ نیز حتی جوامع کوچک دارای بزرگی بودند که کارهای مردم آن منطقه را سر و سامان میداد.
انتهای پیام/۱۱۰