کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

هوشمندسازی ۴۰ درصد از مدارس دولتی در قم

خبرگزاری تسنیم , 27 مرداد 1392 ساعت 10:44

قم نیوز: رئیس اداره فناوری اطلاعات آموزش و پرورش قم با اشاره به هوشمندسازی ۴۰ درصد از مدارس دولتی در قم گفت: تا کنون ۲۰۰ نرم‌افزار آموزشی در اختیار مدارس قرار گرفته تا با استفاده از آن بهترین بهره را از این تجهیزات ببرند.


 به گزارش قم‌نیوز، دیگر روزگار گچ و تخته سیاه به پایان رسیده و آموزش قرار است شکل دیگری به خود بگیرد. شکلی متناسب با دنیای امروز.حدود 2 سال است موضوع هوشمندسازی مدارس از سوی مسئولان آموزش و پرورش به صورت جدی پیگیری می‌شود. این موضوع شاید در حال حاضر مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش باشد.
 
هر چند روند هوشمندسازی مدارس از شهر تهران آغاز شد اما زمانی نگذشت که تمام استان‌ها به این عرصه وارد شدند و حتی مناطق محروم نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.استان قم نیز از همان 2 سال پیش اقدامات خوبی در این راستا آغاز کرده و مدارس بسیاری به ادوات هوشمندسازی مجهز شده‌اند.
 
همه می‌دانند که تنها خرید تجهیزات نمی‌تواند موجب هوشمند شدن مدارس شود. باید مدیریت مدارس نیز هوشمند شده و تغییر نگرش آموزشی نیز به وجود بیاید. ابتدا باید به تصوری درست از مدرسه هوشمند و تعریف آن برسیم و بعد شرایط خود را با آن ایده‌آل مقایسه کنیم. البته در این مسیر امکانات فیزیکی از نیازهای اولیه است اما تامین این امکانات تازه ابتدای راه است.
 
غلامحسین احمدوند، رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش قم در مورد دلایل توجه به مسئله هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: این موضوع ناشی از وظایفی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عهده مسئولان امر گذاشته است.
 
وی افزود: بر اساس این سند در کنار تحولاتی که باید در نظام آموزشی به وجود بیاید، مسائلی مانند هوشمندسازی نیز در اولویت فعالیت‌ها قرار گرفته و نیرو و هزینه بسیاری برای آن صرف می‌شود.
 
مزایای مدارس هوشمند
 
احمدوند به مهم‌ترین مزایای مدارس هوشمند اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی مدارس تمام حواس دانش‌آموز را در امر یادگیری دخیل می‌کند و امروز تمام کارشناسان بر این باورند که بدون درگیر شدن تمام حواس امر آموزش کامل نخواهد شد.
 
به گفته وی در نظام کهنه آموزشی دانش‌آموز تنها از راه شنیدن مطلب را دریافت می‌کرد و حتی از حس بینایی نیز آن‌طور که باید استفاده نمی‌‌شد اما در مدارس هوشمند دانش‌آموز هم می‌شنود، هم می‌بیند و هم خود در فرایند آموزش درگیر می‌شود.
 
وی گفت: استفاده بیشتر از رنگ‌ها، تصاویر و صداها در امر آموزش از مسائلی است که موجب ارتقای بازدهی می‌شود.
 
200 مدرسه هوشمند شدند
 
احمدوند با بیان اینکه در حال حاضر 2000 کلاس هوشمند در استان وجود دارد اظهار کرد: از میان 800 واحد آموزشی که تقریبا 600 واحد آنها دولتی هستند، حدود 200 مدرسه هوشمند به وجود آمده است.
 
وی گفت: البته باید در نظر داشت هوشمندسازی مدارس غیر دولتی به عهده خودشان است. در مجموع می‌توان گفت در بخش مدارس دولتی 40 درصد هوشمندسازی انجام شده است.
 
رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش قم تصریح کرد: سال گذشته یک میلیارد و 200 تومان ریال برای این موضوع هزینه شد امسال هم برنامه‌های خوبی داریم.
 
وی با بیان اینکه برای همین فصل تابستان 270 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده تا مدارس قم هوشمند شوند، گفت: پایه ششم ابتدایی در این زمینه به دلیل نوع دروسی که دارد در اولویت است.
 
تمایل مدیران به جذب معلمان توانمند
 
احمدوند در باره چگونگی استفاده از این ابزارهای اظهار کرد: اگر نگاهی به نمایشگاه‌های هوشمندسازی مدارس که هر سال برگزار می‌شود، داشته باشید متوجه می‌شوید مدارس در حال حاضر بهترین استفاده را از این تجهیزات می‌کنند. در این نمایشگاه‌ها هر مدرسه دستاوردهای خود را در این زمینه به نمایش می‌گذارد.
 
به اعتقاد وی بسیاری از معلمان و همین طور دانش‌آموزان گام‌های مثبتی در مسیر تولید محتوای آموزشی برداشته‌اند. بسیاری از مدیران معلمانی را که مایل به استفاده از این تجهیزات نباشند را حذف می‌کنند و معلمانی با معلومات به روز جایگزین آنها می‌شوند.
 
رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش قم اظهار کرد: تا به حال 200 نرم‌افزار آموزشی نیز در اختیار مدارس قرار گرفته تا با استفاده از آن بهترین بهره را از این تجهیزات ببرند.

انتهای پیام/123


کد مطلب: 15625

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/15625/هوشمندسازی-۴۰-درصد-مدارس-دولتی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir