به گزارش قم نیوز، حجتالاسلام محسن غرویان امروز با انتقاد از معطلی برخی مسئولان حوزه و دانشگاه در برپایی کرسیهای آزاداندیشی اظهار کرد: آیا ضرورت کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی این قدر نیاز به مکث و درنگ و توقف و رکود دارد که مسئولان حوزه و دانشگاه سالهاست آن را مطرح میکنند ولی هیچ اقدام شایسته و بایستهای در مورد آن انجام نمیگیرد؟
وی با بیان اینکه کرسیهای آزاداندیشی آن جایگاه لازم را در حوزه و دانشگاه ندارد، پیرامون موضوعات مطرح در این کرسیها گفت: در این کرسیها، هر موضوعی میتواند مطرح باشد به شرط آنکه منطق، استدلال و برهان طرفین در آن حرف اول را بزند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: برخی اصول روشن و بدیهی است که نیاز به بحث ندارد ولی مسائل نظری، علوم انسانی و حکومت دینی از موضوعات کلان و کلی است که جای بحث دارد و باید به آن پرداخته شود.
وی در این خصوص که آیا اسلامیسازی علوم انسانی میتواند موضوع این کرسیها باشد، گفت: علم دینی از جمله موضوعاتی است که صاحبنظران در آن بحث موافق و مخالف مطرح کردند که خود رشتههای مختلف علوم انسانی را در بر میگیرد.
غرویان در مورد تفاوت کرسیهای آزاداندیشی با نظریهپردازی ابراز کرد: کرسیهای آزاداندیشی با نظریهپردازی تفاوتی ندارد و ماهیت آن یکی است، بلکه آزاداندیشی مقدمه نظریهپردازی است و بنابراین نباید خود را درگیر اصطلاحات کنیم.
وی با بیان اینکه کرسیهای نظریهپردازی در حوزه آغاز شده است، افزود: در این کرسیها نباید منطق، استدلال، هیجان و احساس بر تعقل و برهان غلبه داشته باشد، موضوعات و مباحث را نباید سیاسی کنیم و همه را وارد جناحبندیهای سیاسی نبریم بلکه اجازه دهیم افراد ایدههای نو و جدید خود را در فضای علمی بیان کنند.
استاد حوزه علمیه قم بر غلبه منافع کرسیها به خطرات و آسیبهای آن تاکید و عنوان کرد: خطرات این است که نتوانیم هیجانات و احساسات پس از برگزاری کرسیها را کنترل کنیم و این خود منجر به درگیریهایی شود.
وی نقش کرسیهای آزاداندیشی را در توسعه کشور مهم و اساسی ارزیابی و خاطرنشان کرد: توسعه محصول علم است و تا علم و آگاهی توسعه پیدا نکند ما توسعه سیاسی، اقتصادی و صنعتی نخواهیم داشت.
غرویان ادامه داد: همه اینها مشروط به باز شدن اندیشهها و افکار است و این کرسیها، توسعه بینش، تفکر و اندیشه را تامین کرده و به دنبال آن توسعه در علم و تکنولوژی و سایر امور را به وجود میآورد.
انتهای پیام/۱۱۰