قم نیوز: آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: در عالم سیاست وقتی یک مسئلهای پیش میآید، یک مسئله فرعی درست میکنند و مردم را به آن مشغول میکنند تا حواس آنها از مسئله اصلی پرت شود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
امروز از موضوعات فرعی برای پوشش مسائل مهم استفاده میکنند
خبرگزاری تسنیم , 14 آذر 1392 ساعت 8:31
قم نیوز: آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: در عالم سیاست وقتی یک مسئلهای پیش میآید، یک مسئله فرعی درست میکنند و مردم را به آن مشغول میکنند تا حواس آنها از مسئله اصلی پرت شود.
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی مکارم شیرازی که شامگاه چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سی و سومین سال ارتحال علامه طباطبایی(ره) و نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و در درالقرآن علامه طباطبایی سخن میگفت، اظهار کرد: اینکه اساتید حوزه علمیه قم در چنین برنامه ای و در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) جمع شدهاند، بسیار مایه خوشحالی است و نشانی از روح پر صفای مرحوم علامه طباطبایی(ره) است.
مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر کسی در سایه قرآن قرار بگیرد، قرآن نیز به وی نورانیت میبخشد و وی را عزیز میکند. از سوی خودم و شما عزیزان به روح بزرگوار این مفسر بزرگوار، درود میفرستم و امیدوارم طلیعه کارهای بیشتر و بهتری باشد.
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: همان طور که در قرآن کریم آمده است و امام علی(ع) نیز در نهج البلاغه فرموده است، نور و آب مایه حیات زمین هستند و قرآن نیز مایه حیات این جهان و زمین است.
مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اساتید تفسیر، تفسیر ترتیبی را از تفسیر موضوعی جدا میکنند در حالی که در بسیاری موارد این دو موضوع را نمیتوان از هم جدا کرد. هنگامی که به این آیه میرسیم که غیر از خدا هیچ کس غیب نمیداند، اگر دست به آیات دیگر قرآن برای تفسیر علم غیب نزنیم، تفسیر قرآن ناقص میماند زیرا در این صورت باید علم غیب همه اولیاء و انبیاء را نفی کنیم. در این حالت باید به تفسیر موضوعی نیز دست بزنیم تا تفسیر ترتیبی ناقص نشود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: در جای دیگری بحث از شفاعت است و اگر آیات شفاعت را در کنار تفسیر ترتیبی قرار ندهیم، نفی شفاعت میشود و تفسیر این موضوع ناقص میماند.
مرجع تقلید شیعیان افزود: قرآن دریایی بی کران، چشمه همیشه جوشان و نور بی پایانی است که روشهای مختلف زندگی را در آیات خود به ما آموخته است. یکی از روشها، روشهای تبلیغ است که سه نوع آن در قرآن مجید آمده است و هر کدام به موضع و محل خاص خودش است. البته روشهای دیگری نیز هست که این سه روش قابل توجه است.
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این سه روش، یکی روش ابراهیم(ع) است که مماشات است. روش دوم، روش نوح است که روش تشویق است و روش سوم، روش مومن آل فرعون است که احتمال ضرر و دفع محتمل است.
مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابراهیم(ع) روش مماشات را در پیش گرفت که این روش در آیات 76 تا 78 سوره انعام آمده است. در هشت آیه از سوره مبارکه نوح(ع) هم در مورد تشویق سخن به میان آمده است. روش این پیامبر الهی، روش چهره به چهره و مراجعه به دم خانهها بود.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: نوح(ع) 5 بشارت در سایه پذیرش دین به مردم خودش میدهد. نخست بشارت آمرزش گناهان را به ایشان میداده است، دوم باران الهی را به ایشان بشارت میداده و سوم ثروت بیکران و فرزندان فراوان را به ایشان وعده میکرده است. چهارمین بشارت نوح(ع) نهرهای پر آب و پنجم درختان سرسبز را به ایشان وعده میداده است تا ایشان به دین تشویق شوند.
مرجع تقلید شیعیان افزود: مقامات متفاوت است، یکی مقام مماشات، یکی مقام تشویق و دیگری مقام مومن آل فرعون است که در هفت آیه از سوره مومن بیان شده است. در این روش مومن آل فرعون احتمال صادق بودن پیامبران الهی مطرح میشود و در عین حال پیامبران معجزاتی نیز داشتهاند.
استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: سرگذشت اقوام گذشته باید مد نظر ما قرار گیرد که این سرگذشتها در قرآن به شیوایی مطرح شده است و باعث میشود به احتمال اینکه روز قیامتی باشد، فکر کنیم و براساس قاعده دفع ضرر محتمل، دعوت انبیاء را بپذیریم.
مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از آیات قرآن استفاده میشود که روش مومن آل فرعون موثر واقع شد و کشتن موسی(ع) منتفی شد. در عالم سیاست وقتی یک مسئله ای پیش میآید، یک مسئله فرعی درست میکنند و مردم را به آن مشغول میکنند تا حواس آنها از مسئله اصلی پرت شود و فرعون نیز گفت ای هامان برجی برای من درست کن تا برای جنگ با خدای موسی(ع) بروم
آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: روشهای تبلیغ منحصر به روشهای ذکر شده نیستند بلکه روشهای زندگی مانند اقتصاد، خانواده و تربیتی و اخلاقی نیز در مورد بحث است و باید از عرصههای وسیع تری از مفاهیم قرآنی دست یابیم.
مرجع تقلید شیعیان افزود: احیا خانه و احداث دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) کاری بسیار نیکو است که انجام شده است و باعث تشکیل مجالس باشکوه تفسیر شده است و شایسته تقدیر است.
انتهای پیام/ 125
کد مطلب: 17132