قم نیوز: مسئول امور تحقیقات پایانی حوزههای علمیه خواهران از تهیه بانک اطلاعات تحقیقات پایانی بانوان طلبه با اطلاعات 19 هزار تحقیق پایانی دفاع شده یا در حال دفاع خبر داد.
مسئول امور تحقیقات پایانی حوزه های علمیه خواهران:
تهیه بانک اطلاعات تحقیقات پایانی بانوان طلبه با اطلاعات 19هزار تحقیق
پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 4 دی 1392 ساعت 13:30
قم نیوز: مسئول امور تحقیقات پایانی حوزههای علمیه خواهران از تهیه بانک اطلاعات تحقیقات پایانی بانوان طلبه با اطلاعات 19 هزار تحقیق پایانی دفاع شده یا در حال دفاع خبر داد.
به گزارش قم نیوز، روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران معصومه سالک با اشاره به اینکه بانوان طلبه در پایان مقطع تحصیلی عمومی سطح دو (کارشناسی) تحقیق پایانی ارائه میکنند، اظهار داشت: سامانه تحت وب تحقیقات پایانی اوایل سال آینده به مرحله تست و سپس به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر امور مرتبط به تحقیقات پایانی در قالب گزارش های فصلی ارسالی از مدیریت های استانی حوزه های علمیه خواهران نظارت و کنترل میشود، افزود: در روند نظارت فعلی، در هر فصل به طور متوسط عناوین پیشنهادی حدود 500 تحقیق پایانی ملاحظه و در مورد همین تعداد تحقیق پایانی، مسائل مربوط به دفاعیه، اساتید داور، تخصص اساتید، رعایت حد مجاز راهنمایی و داوری توسط یک استاد و رعایت ضوابط و مقررات آییننامه، بررسی میشود.
مسئول امور تحقیقات پایانی حوزه های علمیه خواهران یکی از ثمرات این گزارش ها و نظارت ها را تهیه و به روزرسانی بانک تحقیقات پایانی بانوان طلبه عنوان کرد و افزود: این بانک حاوی اطلاعات حدود 19هزار تحقیق پایانی دفاع شده و در دست تدوین طلاب مدارس علمیه خواهران سراسر کشور است.
وی با اشاره به بازنگری در آیین نامه تحقیقات پایانی بانوان طلبه تصریح کرد: با توجه به برخی کاستی های آیین نامه قبلی تحقیقات پایانی و برخی نظرسنجی ها از مدارس علمیه خواهران، آیین نامه تحقیقات پایانی با هدف تبیین موارد مبهم و به روزرسانی متناسب با شرایط علمی پژوهشی حوزه هاي علمیه خواهران، تهیه گشته است. در این آیین نامه، ضمن ارتقاء شرایط اساتید راهنما و داور، وظایف طلبه، استاد راهنما، استاد داور و نیز دست اندرکاران مرتبط در ستاد تبیین شده است.
سالک تصریح کرد: یکی از مهمترین تغییرات آیین نامه جدید در کاربرگ صورتجلسه دفاعیه و تعیین حد نصاب حداقلی در معیارهای مختلف كاربرگ ارزشیابی تحقیق پایانی است که طلاب را ملزم به رعایت حداقل ضوابط در کلیه معیارهای مندرج در فرم ارزیابی میکند.
وی با بیان اینکه با ابلاغ آیین نامه نهایی به مدارس، از این پس طلاب نمیتوانند موضوعات تکراری دیگر طلاب در استان محل تحصیل خود را به عنوان موضوع تحقیق پایانی پیشنهاد دهند، افزود: بر اساس این آییننامه امتیازدهی به تحقیقات از 100 لحاظ شده است که نهایتاً در بازه 20 محاسبه میشود. علاوه بر اینکه طلبه باید این حد نصاب امتیاز را کسب نماید، باید در تک تک معیارهای ارزشیابی، حداقلهای پژوهشی را رعایت كند.
وی با اشاره به تشکیل شورای پژوهش در مدارس علمیه خواهران تصریح کرد: تاكنون تأیید موضوعات تحقیقات پایانی در شورایي به همين نام در مدارس علميه پیگیری می شد، در حال حاضر و بر اساس آییننامه جدید، این موضوع و نیز تصویب طرحنامه های طلاب و تاييد صلاحيت علمي اساتيد راهنما در شورای پژوهش مدارس كه ارتقا يافته همان شوراي قبلي است، پیگیری میشود.
سالک با اشاره به اقدامات و برنامههای صورتگرفته در زمینه ساماندهی و مهارتافزایی اساتید راهنما یادآور شد: بخش دوم دوره¬های مهارتافزایی اساتید راهنما که در ادامه دوره قبلی (دوره برگزار شده در سال89 توسط معاونت آموزش) برنامهریزی و اجرا شد، شامل سرفصلهای جدید و مبتنی بر آسیبشناسی دوره قبل و نیازسنجی از مدارس علمیه بود و روند اجرای آن طی بازه زمانی حدود پنج ماه در سال 91 انجام شد.
وی افزود: در این دوره بیش از 600 استاد راهنمای واجد شرایط در حدود 30 کارگاه که اغلب توسط اساتید بومی مناطق مختلف برگزار شد، مباحث مورد نیاز خود را تحت سرفصل های واحد فراگرفتند.
مسئول امور تحقیقات پایانی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه سامانه جامع اساتید حوزههای علمیه خواهران از سوی معاونت آموزش حوزههای علمیه خواهران پیگیری میشود، اظهار داشت: با راهاندازی این سامانه ساماندهی اساتید راهنما نیز تسهیل میشود. پس از آماده شدن سامانه، اساتید راهنما میتوانند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند و مدارس، مدیریتهای استانی و ستاد مرکز نیز از طریق این سامانه بر عملكرد اساتید راهنما و داور نظارت کنند. برنامه ریزی های ارتقایی و دوره های مهارت افزایی نیز بر اساس گزارش های این سامانه صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/125
کد مطلب: 17843