قم نیوز: در حالی نخستین پارکینگ مکانیزه قم ساخته و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است که شهروندان و زائران استقبال قابل توجهی نداشته و میزان درآمد این پارکینگ در مقایسه با حجم سرمایهگذاری انجام شده رقمی برابر با صفر است.
پارکینگی مکانیزه؛ شاید برای آینده
خبرگزاری فارس , 11 دی 1392 ساعت 11:35
قم نیوز: در حالی نخستین پارکینگ مکانیزه قم ساخته و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است که شهروندان و زائران استقبال قابل توجهی نداشته و میزان درآمد این پارکینگ در مقایسه با حجم سرمایهگذاری انجام شده رقمی برابر با صفر است.
به گزارش قم نیوز، نام پارکینگ مکانیزه بلوار معلم را چه کسی شنیده است؟ این پارکینگ که حتی اسم آن هم برای شهروندان قمی ناآشناست در تقاطع خیابان معلم و بلوار عمار یاسر روبهروی «مجتمع ناشران» قرار دارد و نخستین پارکینگ مکانیزه هوشمند با تکنولوژی جدید در استان است.
عملیات ساخت پارکینگ مکانیزه بلوار معلم از آبان ماه سال 90 شروع و در مدت 17 ماه به پایان رسید. ساختمان 13 طبقه این پارکینگ دارای پنج طبقه زیر زمین و هشت طبقه روی زمین است.
پارکینگ بلوار معلم گنجایش 144 خودرو دارد و به گفته سعید عزیزنژاد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، اگر پارکینگ بهصورت سنتی ساخته میشد در 290 متر زمین تنها 40 واحد خودرو جا میگرفت علاوه بر اینکه هزینه ساخت آن دو تا سه برابر میشد.
محسن بهشتی، معاون فنی و عمرانی شهردار قم، یکی از معضلات شهر قم را کمبود پارکینگ میداند و از انجام مطالعاتی در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک خبر میدهد. بر اساس این مطالعات بهترین نوع پارکینگ برای قم با توجه به محدودیت فضا پارکینگ طبقاتی است که به وسیله آن میتوان از کمترین میزان زمین بیشترین بهرهبرداری را داشت.
در طبقه همکف پارکینگ بلوار معلم دو واحد تجاری 60 متری وجود دارد که به گفته مسئولان برای خودکفایی مالی پارکینگ در بحث تعمیر و نگهداری پیشبینی شده بود. مدیرعامل شرکت سازنده پارکینگ مکانیزه بلوار معلم میگوید: این مغازهها در ازای قسمتی از هزینه ساخت به شرکت پیمانکار واگذار شده است.
صمد اسلامپور گفت: دستگاههای نصب شده در پارکینگ مکانیزه ساخت چین و موتورها، PLC و سیستمهای کنترل هوشمند ساخت آلمان است.
این پیمانکار مبلغ قرارداد خود و شهرداری قم را دو میلیارد و 600 میلیون تومان عنوان کرده و میگوید: هزینههای هر ماه پارکنیگ حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان که تا پایان سال جاری این هزینهها برعهده شرکت است و در سال آینده به شهرداری قم واگذار میشود.
اسلامپور با بیان هزینههایی که هر ماه انجام میشود با احتساب رفت و آمد از تهران به قم در مقایسه با میزان درآمد از پارکینگ مکانیزه بلوار معلم اضافه کرد: درآمد خالص پارکینگ روزانه حدود 10 هزار تومان است.
شیبانی از زائرانی است که از تهران به قم آمده و از پارکینگ بلوار معلم استفاده کرده است. او از نبود تابلوهای راهنمایی برای وجودی چنین پارکینگی در شهر قم گلایهمند است و میگوید: «با وجود اینکه پیدا کردن اینجا برایم سخت بود اما خوشحالم که میتوانم با خیال راحت به کارهایم برسم.»
بیشترین استقبال از پارکینگ بلوار معلم در فصل بهار و تابستان و از سوی زوار و یا مهمانان هتلهای اطراف و در بهترین حالت 50 تا 60 خودرو است و در روزهای معمولی مشتری پارکینگ اغلب مهمانان هتلهای اطراف هستند که ترجیح میدهند برای امنیت بیشتر، اتومبیلهای گران قیمت خود را در پارکینگ بگذارند و تعداد آن از انگشتان دست بیشتر نیست.
نگهبان پارکینگ مکانیزه میگوید: بعد از اینکه راننده خودرو را در سکوی انتقال قرار داد، توسط بالابر به پارکینگ میرود و در زمان تحویل نیز، خودرو در همین سکوی انتقال تحویل داده میشود که در مجموع این اقدام 65 تا 95 ثانیه طول خواهد کشید.
بهشتی با اشاره به وجود محدودیت ترافیک در هسته مرکزی شهر، در مورد علت انتخاب خیابان معلم برای احداث پارکینگ مکانیزه میگوید: محل ورود به محدوده ترافیک از نقاطی است که بیشترین نیاز را به پارکینگ دارد. خیابان آیتالله مرعشی نجفی (ارم) از خیابانهای طرح ترافیک است که پارکینگ مکانیزه بلوار معلم در نزدیکی این خیابان ساخته شده است.
وی در مورد سایر پارکینگهای جانمایی شده در اطراف محدوده طرح ترافیک میگوید: پارکینگهایی در بلوار 55 متری عمار یاسر روبهروی مجتمع الزهرا در ابتدای یکی از خطوط محدوده ترافیک، میدان سعیدی، خیابان شهدا (صفاییه) و خیابان شهید کاظمی پیشبینی شده است که به مرور احداث میشود.
منصوری یکی از شهروندان قمی میگوید: کمتر کسی برای توقفهای کوتاه مدت یکی دو ساعته در خیابان وارد پارکینگ مکانیزه است، هزینه ورودی پارکینگ 500 تومان و تا دو ساعت هر ساعت هزار تومان است. با این حساب من برای پارک یک ساعته 1500 تومان باید بپردازم اما پارک کردن در کنار خیابان هزینهای برای من نخواهد داشت.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم در خصوص عدم استقبال مردم از پارکینگ مکانیزه میگوید: در اطراف پارکینگ زمینهای وجود دارد که برای طرح پیامبر اعظم تملک شده و در شرایط کنونی بدون استفاده هستند. این زمینها پارکینگ مجانی هستند همچنین فرهنگ استفاده از پارکینگ با وجود امنیت و هزینه کم برای شهروندان نهادینه نشده است.
بهشتی از استقبال مردم برای استفاده از پارکینگ طبقاتی معلم در آینده خبر میدهد و میگوید: تا یکی دو سال آینده با ساخته شدن زمینهای خالی مردم مجبور به استفاده از پارکینگ هستند که البته این موضوع بستگی زیادی به برنامه ریزان شهری و اعمال ضوابط سختگیرانه دارد.
استفاده از پارکینگ در کشورهای اروپایی 12 تا 15 دلار است در حالی که استفاده از پارکنیگ مکانیزه بلوار معلم برای یک روز کامل هشت هزار و 600 تومان میشود، اما شهروندان و زائران هنوز خطر سرقت خودرو یا حتی جریمه و حمل با جرثقیل را به امنیت پارک کردن در پارکینگ و پرداخت 1500 تومان ترجیح میدهند.
انتهای پیام/125
کد مطلب: 18035