قم نیوز: مشاور شهردار قم در امور حمل و نقل و ترافیک گفت: مشکلات عمده قم و دیگر کلانشهرهای کشور، متناسب نبودن عرض معابر و حجم و تعداد وسایل نقلیه است.
مشاور شهردار قم:
حجم وسایل نقلیه متناسب با معابر قم نیست
خبرگزاری تسنیم , 14 دی 1392 ساعت 9:30
قم نیوز: مشاور شهردار قم در امور حمل و نقل و ترافیک گفت: مشکلات عمده قم و دیگر کلانشهرهای کشور، متناسب نبودن عرض معابر و حجم و تعداد وسایل نقلیه است.
به گزارش قم نیوز، مسیحالله معصومی اظهار کرد: مشکل ترافیک و معابر کم عرض در کلانشهر قم که علاوه بر جمعیت خود شهر، هر هفته و در مناسبتهای مختلف شاهد حضور زائران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی جهان هست، مضاعف است.
وی افزود: هر چند مجموعههای مرتبط با حمل و نقل درونشهری از جمله شهرداری تلاش میکنند با احداث معابر جدید، تعریض معابر و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی این مشکل را رفع کنند، ولی متاسفانه حجم و رودی خودروهای جدید به چرخه شهری توسط شهروندان به حدی زیادی است که این فعالیتها پاسخگو نیست.
وی بیان داشت: سرانه نفربر خودرو در شهر قم زیر دو نفر است و به عبارت دیگر خودروهایی که در قم تردد میکنند یا تک سرنشین هستند و یا حداقل دو نفر سرنشین دارند.
معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم مهمترین راهکار مدیریت شهری برای حل مشکلات ترافیک را توصیه به استفاده از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک (استفاده از دوچرخه) دانست.
معصومی با اشاره به اشکال مختلف حمل و نقل عمومی تصریح کرد: حمل و نقل ریلی، مترو و مونوریل، اتوبوس و تاکسی از جمله این موارد به شمار میرود که چند سالی است عملیات اجرایی احداث مترو و مونوریل در قم آغاز شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است که با اتمام این دو پروژه، بخش زیادی از مشکل ترافیک حل خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی به ویژه اتوبوسرانی بیشترین بازده را در شهر قم دارد و با تاکید شهردار قم در دو سال گذشته ناوگان اتوبوسرانی قم هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی ارتقا یافته است و تعداد ناوگان اتوبوس و مینی بوس قم دو برابر شده است.
به گفته وی سال گذشته برای حل مشکلات رفت و آمد شهروندان، 100 دستگاه مینی بوس به محلات و مناطق شهری قم اختصاص یافته است.
معصومی اظهار کرد: شهرداری قم در کنار توسعه حمل و نقل عمومی تلاش کرده با استفاده از روشها و شیوههای آموزشی گوناگون فرهنگ ترافیکی را در قم ارتقاء دهد.
استفاده از دوچرخه؛ روش حمل و نقل پاک
وی با اشاره به اینکه دوچرخه یکی از روشهای حمل و نقل پاک است، افزود: ما دوچرخه را هم به عنوان یک وسیله حمل و نقلی میبینیم که شهروندان میتوانند از آن برای رفتن به محل کار و یا تحصیل استفاده کنند، در کنار آن دوچرخه یک وسیله برای تفریح نیز میباشد.
مشاور شهردار قم افزود: ایجاد خانههای دوچرخه و برگزاری همایشهای دوچرخه سواری در قم با هدف ترغیب بیشتر شهروندان از این وسیله حمل و نقلی پاک است.
وی از تقویت نظارت برای بهبود عبور و مرور شهری خبر داد و گفت: در حال حاضر تمام ناوگان اتوبوسرانی قم مجهز به سیستم GPS است و ما میتوانیم لحظه به لحظه، موقعیت اتوبوسها و میزان سرویس دهی و تعداد مسافری که جابجا میشود را رصد کنیم و از این آمارها، تحلیلهایی را استخراج و در برنامهریزیهای آینده از آن استفاده کنیم.
معصومی تصریح کرد: در محدوده طرح ترافیک هسته مرکزی شهر و 10 نقطه پر ترافیک شهر دوربینهای هوشمند نصب شده است و با تعامل با پلیس راهور خودروهایی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک میشوند و یا در نقاط دیگر مرتکب تخلف میشوند، تخلف آنان در مرکز کنترل ترافیک شهرداری مستقر در معاونت حمل و نقل و ترافیک مونیتورینگ شده و اعمال قانونی میشود.
وی بیان داشت: انتظار مدیریت شهری از شهروندان استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی است، چرا که استقبال بیشتر شهروندان موجب خواهد شد شهرداری خدمات کیفیتری در این بخش ارائه کند تا رضایت شهروندان حاصل شود.
ترافیک؛ موضوع پیچیده
وی در بخش دیگری از سخنان خود مقوله ترافیک را یک موضوع پیچیده و دشوار ذکر کرد و گفت: در کنار ایجاد و گسترش حمل و نقل ریلی و اتوبوس، نمیتوان از ا صلاح هندسی معابر، ایجاد رینگهای ارتباطی شهر غافل شد و شهرداری در این زمینه پروژههایی را اجرا کرده است و پروژههایی نیز در دست اجرا دارد که از آن جمله میتواند به امتداد بلوار جمهوری، بلوار شهید کریمی، احداث خیابان فردوسی، مجموعه پلهای جمهوری اسلامی و پل سه سطحه 9 دی و ... اشاره کرد.
به گفته معصومی محدودیت پلاک خودروها، آموزش ارتقای فرهنگ ترافیکی با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و سایر نهادهای مرتبط میتواند در بهبود وضعیت ترافیکی شهر کمک کند.
وی در خصوص روند اجرای طرحهای اصلاح هندسی معابر شهر قم گفت: ابتدا شهرداری نقاط حادثه خیز و دارای مشکل را در سطح شهر شناسایی و به اداره طراحی معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام میکند و این اداره نیز یک طرح اصلاحی بر روی آن میگذارد و به کمیته فنی شورای ترافیک استان ارسال میکند، برخی طرحها در همین کمیته مصوب میشود و برخی از طرحها با توجه به حساسیت بیشتر، در شورای ترافیک استان مطرح و تصویب میشود.
وی ادامه داد: پس از تصویب طرحها، معاونت حمل و نقل و ترافیک آن را برای اجرا به شهرداریهای مناطق ابلاغ میکند و شهرداریهای مناطق مسئول اجرای این طرحها هستند.
معصومی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه به بهتر نیست اولویت اجرای طرحهای اصلاح هندسی به خیابانها و نقاط پرتردد دیگری اختصاص داده شود، گفت: ممکن است نقاط دیگری در شهر باشد که نیازمند اصلاح هندسی باشد ولی از آنجا که ممکن است بر اساس طرح جامع حمل و نقل شهری قم، پروژههایی برای رفع مشکلات ترافیکی آن مناطق دیده شده باشد و برای جلوگیری از اسراف، دیگر طرح اصلاح هندسی در آن نقاط اجرا نمیشود و طرح نهایی که مد نظر است، پیگیری خواهد شد.
مشاور شهردار در پاسخ به این سئوال که چرا شهرداری با فعالیت مجتمعهای تجاری و مراکز درمانی بدون پارکینگ در هسته مرکزی شهر برخورد نمیکند، گفت: ممکن است این مجتمعها و مراکز درمانی در سالهای قبل ساخته شده باشند و در دو سال اخیر بر اساس تأکید شهردار قم هر پروانه ساختی که صادر میشود چه مسکونی و غیر مسکونی و تجاری، اداری، درمانی و ... باید دارای پارکینگ مورد نیاز باشند وگرنه پروانه صادر نخواهد شد.
انتهای پیام/125
کد مطلب: 18076