?>?> قم نیوز - خانه به دوشی خانه‌های سلامت در قم - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خانه به دوشی خانه‌های سلامت در قم

خبرگزاری مهر , 15 دی 1392 ساعت 12:10

قم نیوز: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم حدود دو سال پیش از راه‌اندازی خانه‌های سلامت در مناطق شهرداری قم خبر داده بود، اما هنوز از اجرای این طرح خبری نیست.


به گزارش قم نیوز، مسئله سلامت فردی و اجتماعی در میان وظایفی که برای مدیریت شهری عنوان می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است. این موضوع شاید حلقه مفقوده مسائلی باشد که امروز در شهر قم به آنها پرداخته می‌شود.
 
فعالیت‌های اجتماعی شهرداری قم مدت زیادی نیست که مورد توجه قرار گرفته و از میان گزینه‌های مختلف و متعددی که وجود دارد، مسئله سلامت هنوز شانس توجه پیدا نکرده است.
 
خانه‌های سلامت که حدود دو سال پیش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قم خبر از راه اندازی آنها در قم داده بود، به نوعی از طرحی مشابه که در تهران اجرا شده، الگو برداری شده بود.
 
تهران 400 خانه سلامت دارد که در آن نسبت به مسائل بهداشتی و سلامت روانی مردم فعالیت‌هایی انجام می‌شود.
 
در این خانه‌ها انجمن‌های مختلف در موضوعاتی مانند دیابت، بیماری‌های خاص، مشکلات سالمندی و دیگر مسایل مرتبط با سلامت جسمی و روانی دارند که خدماتی به شهروندان ارائه می‌دهد.
 
خانه به دوشی طرح‌های حوزه سلامت
 
طوبی حجازی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در مورد تعلل در زمینه راه‌اندازی این خانه‌ها در قم می‌گوید: به علت مشکلاتی که شهرداری‌ها در زمینه تأمین فضای مناسب برای این خانه‌ها داشتند، مجبور شدیم این طرح را به صورت سیار و مقطعی اجرا کنیم.
 
وی با اشاره به استفاده از روش‌هایی مانند اتوبوس سلامت در این مدت برای پیگیری این موضوع اظهار کرد: در شورای چهارم که قرار است حساسیت‌های بیشتری نسبت به مسایل اجتماعی شهر وجود داشته باشد، موضوع خانه‌های سلامت را پیگیری خواهیم کرد.
 
حجازی افزود: البته تاکنون نیز در مناطقی که امکانات داشته‌ایم فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در بوستان کوکب در این زمینه انجام می‌شود، گفت: در این بوستان برای بانوان و دیگر اقشار آموزش‌ مسایل بهداشتی در نظر گرفته شده که سطح بهداشت خانواده‌ها را ارتقا می‌دهد.
 
راه‌اندازی مرکز مشاوره صدرا با همکاری امور بانوان و خانواده استانداری قم از دیگر اقداماتی است که حجازی به آن اشاره می‌کند. در این مرکز موضوع سلامت روانی مورد توجه قرار گرفته و اساتید زبده روانشناسی در موضوعات مختلف به مردم مشاوره می‌دهند.
 
به گفته وی یک تقاضا برای احداث یک مرکز سلامت روانی دیگر نیز وجود دارد که قرار است از زمین‌هایی که شهرداری تملک می‌کند، فضایی در اختیار این مرکز قرار گیرد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه متولی در هر 2 موضوع بهداشت و سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی است، اظهار کرد: با این حال در قانون شهرداری‌ها آمده که باید با مشارکت این نهادها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بهداشت و سلامت روانی فعالیت‌هایی انجام دهند.
 
حجازی کمبودهای موجود در این عرصه‌ها در شهر قم را فراوان توصیف کرد و گفت: هر چه در امر پیشگیری فعال‌تر شویم، هزینه‌هایی که به خانواده‌ها و نظام تحمیل می‌شود بسیار بیشتر است.
 
گستردگی مسئولیت‌ها و کمبود امکانات
 
محسن نصیری، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرا نشدن طرح راه‌اندازی خانه‌های سلامت گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قم از ابتدا که کار خود را آغاز کرده بر اساس زمان‌بندی مشخصی مسایل مربوط به سلامت و دیگر مسایل اجتماعی را اداره می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه توان و ظرفیت این معاونت محدود است اظهار کرد: اینکه حجم وسیعی از کارهای عقب‌مانده در این حوزه را به صورت همزمان آغاز کنیم شاید در ابتدا خوب به نظر برسد اما در بلند مدت شاهد خواهیم بود که هیچ یک از این کارها درست انجام نشده و نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود.
 
وی با اشاره به گستردگی مسایل فرهنگی و اجتماعی که شهرداری باید به آنها بپردازد ابراز داشت: سلامت، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، معضلات شهری و مسایل مربوط به زنان... همه از موضوعاتی هستند  که ما باید به آنها بپردازیم و این اقدامات باید قدم به قدم پیش برود تا امکانات ما جوابگوی اجرای صحیح آن باشد.
 
وی با اشاره به اقدامات این معاونت در زمینه ترویج سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: اگر این موضوع درست جا بیفتد بسیاری از مشکلات در اثر آن برطرف خواهد شد.
 
بی‌شک موضوع سلامت یکی از چالش‌های مهم اجتماعی امروز در شهر ماست. در بسیاری از کشورهای بزرگ مدیریت شهری در مسایل سلامت مردم ورود پیدا کرده و به دستگاه‌های مسئول این حوزه با مشارکت‌های اجتماعی کمک می‌کند.
 
در قم نیز اگر شهرداری در این مقوله وارد شده و بخشی از این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرد، مردم با حجم کمتری از مشکلات در حوزه بهداشت و سلامت جسمی و روانی روبه‌رو خواهند بود.
 
انتهای پیام/125


کد مطلب: 18132

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/18132/خانه-دوشی-خانه-های-سلامت-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir