کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی مرگ زائر حرم حضرت معصومه(س)/

انتقال جسد با ویلچر/ اورژانس قم اندرخم یافتن کلید قفل‌ها

خبرگزاری مهر , 24 دی 1392 ساعت 15:57

قم نیوز: یکی از زائران حرم حضرت معصومه(س) در روزی که مردم قم از بارش برف خرسند بودند، در صحن حرم مطهر به روی زمین افتاد و جان سپرد. اگرچه در بیان دلیل این حادثه بین دو عامل زمین خوردگی و سکته قلبی تفاوت نظر وجود دارد، اما مسئله‌ای که برای شهروندان و زائران تاسف‌بار است، انتقال پیکر بی‌جان این مرد 64 ساله توسط ویلچر است.


به گزارش قم نیوز، شاهدان عینی این حادثه از تاخیر اورژانس در صحنه روایت کرده‌اند اما گویا پایگاه اورژانس در حرم حضرت معصومه(س) چندی پیش تعطیل شده و آمبولانس‌های دیگر پایگاه مرکز فوریت‌های پزشکی اندر خم پیداکردن کلید حصارهای میدان آستانه بوده اند.
 
مهدی فراهانی معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی که دل پرغصه‌ای از این گونه صحنه‌ها دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: دیواری کوتاه‌تر از اورژانس نیست. هر زمان اتفاق ناگوار رخ دهد، می‌گویند آمبولانس اورژانس دیر آمده، در حالی که زمان‌های اورژانس به صورت کامپیوتری ثبت می‌شود و امکان دخل و تصرف در آن نیست و همین آمار نشان می‌دهد که اورژانس در کمترین زمان ممکن در صحنه حادثه حاضر شده است.
 
وی با تشریح چگونگی اعزام آمبولانس به این حادثه اظهار کرد: راس ساعت 11 و 8 دقیقه فردی با اورژانس قم تماس گرفت و وقوع این حادثه را خبر داد که بعد از اطلاع از این حادثه بلافاصله در ساعت 11 و 9 دقیقه آمبولانس به محل اعزام شد و با وجود شلوغی مسیر، لغزنده بودن سطح خیابان‌ها به دلیل بارندگی و مسدود بودن ورودی‌های میدان آستانه، همکاران ما راس ساعت 11 و 15 دقیقه یعنی زیر ساعت استاندارد در محل حادثه حاضر شدند.
 
معاون اورژانس قم تصریح کرد: با وجود اینکه می‌دانستیم در کنار حرم حضرت معصومه(س) درمانگاه وجود دارد، ولی باز هم همکاران ما شرح حال را گرفتند و آمبولانس به محل اعزام کردند.
 
وی اظهار کرد:‌ به دلیل اینکه نزدیک‌ترین پایگاه ما به حرم مطهر حضرت معصومه(س)، پایگاه شاه محمد قاسم است، آمبولانس از این پایگاه به محل حادثه اعزام شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل حادثه رسید.
 
وقتی اورژانس به قفل بسته می‌رسد
 
فراهانی افزود: متاسفانه محدودیت‌هایی در ورود آمبولانس به میدان آستانه به دلیل حصاربندی‌های اطراف این میدان وجود دارد که کلید آن دست افراد مختلف است؛ به جز عوامل اورژانس. ما برای ورود به میدان آستانه باید چند نفر را ببینیم تا در را برای آمبولانس باز کنند.
 
معاون اورژانس قم گفت: اورژانس پیش از این یک پایگاه در حرم مطهر داشت که متاسفانه به هر دلیلی این پایگاه را جمع آوری کردند.
 
وی افزود: اورژانس در حرم مطهر پایگاهی را احداث کرده بود و به مجاوران و زائران خدمات ارائه می‌داد، دستگاه تست قند در آنجا گذاشته بودیم و از پرسنل خواسته بودیم که خدمات مختلف پزشکی را به زائران ارائه دهند، حتی اگر جزو وظایفشان نباشد.
 
فراهانی تصریح کرد: در حال حاضر اتاق‌هایی در حرم مطهر با عنوان فوریت‌های پزشکی دایر است که ارتباطی با اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی ندارند.
 
نباید به دستگاه‌های امدادی بی‌توجهی شود
 
معاون اورژانس قم ادامه داد: نباید نسبت به نقش مهم دستگاه‌های امدادی بی توجهی بشود، ما انتظار داریم در حرم مطهر فضایی را برای ما در نظر بگیرند تا بتوانیم به مجاوران و زائران خدمات مناسب را ارائه دهیم، ضمن اینکه معتقدیم باید در طرح توسعه حرم مطهر نیز فضایی را برای اورژانس و آتش نشانی در نظر بگیرند.
 
وی گفت: ‌در حال حاضر ما با محدودیت نیرو و امکانات مواجه هستیم، ولی باز هم اعلام آمادگی می‌کنیم که حاضریم با تمام توان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)‌ حضور داشته و به مجاوران و زائرین کریمه اهل بیت(‌ع)‌ خدمات ارائه دهیم.
 
زمین خوردن یا ایست قلبی
 
هفته گذشته همزمان با بارش برف در قم یک زائر در صحن حرم مطهر جان باخت. فوت این زائر در صحن صاحب الزمان(عج) هنگامی بود که بارش برف در قم شدت گرفته بود. اما به دلیل مشکلاتی که برای ورود اورژانس به وجود آمده بود، هنگام حضور اورژانس این فرد هیچ گونه علائم حیاتی نداشت.
 
آن طور که شاهدان این حادثه می‌گویند، این زائر 64 ساله به دلیل لغزنده بودن سطح زمین و زمین خوردگی جان خود را از دست داده است ولی اورژانس احتمال سکته قبل از سر خوردن را می‌دهد.

انتهای پیام/125


کد مطلب: 18447

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/18447/انتقال-جسد-ویلچر-اورژانس-قم-اندرخم-یافتن-کلید-قفل-ها

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir