کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارشی از نهمین نمایشگاه کتاب قم

پاسخگویی به دغدغه اهالی فرهنگ در بزرگترین رویداد فرهنگی قم

خبرگزاری فارس , 3 بهمن 1392 ساعت 13:53

قم نیوز: به گفته مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، فضای نمایشگاه کتاب قم امسال از نظر مساحت نسبت به گذشته هفت برابر شده و تعداد ناشران هم به دلیل همین افزایش فضا و غرفه‌ها، دو برابر سال قبل بوده است.


به گزارش قم نیوز، نهمین نمایشگاه کتاب استان قم وارد پنجمین روز فعالیت خود شده و روزهای شلوغی که خانواده‌های بسیاری به همراه فرزندانشان به نمایشگاه می‌آیند شروع می‌شود؛ روزهایی که کودکان زیادی در فرصت تعطیلی آخر هفته دست در دست پدران و مادرانشان برای بازدید از مجتمع ناشران، محل برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان قم پله‌های نمایشگاه را یکی یکی و دو تا یکی بالا و پایین می‌روند.
 
این جشنواره امسال برای نخستین‌بار با شکل و شمایل جدید و در قالب ده‌ها غرفه با موضوعات متنوع به همت سازمان فرهنگی ورزشی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قم با عنوان کودک، کتاب و سبک زندگی در طبقه فوقانی یعنی پنجم مجتمع ناشران برگزار شده و شامل غرفه‌هایی همچون مکتب‌خانه، اهدای جوایز، کودک و خلاقیت، کودک و قرآن، کودک و نماز، اداره کل کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نقاشی بر روی چهره کودکان و ساخت کاردستی با دور ریزهاست.
 
کودکان و نوجوانان می‌توانند در هر یک از این غرفه‌ها، ایده‌های ذهنی خود را بر روی کاغذ به صورت نقاشی و طراحی و یا به صورت کاردستی توسط موادی که در اختیارشان قرار می‌گیرد پیاده کنند و سرانجام به تشخیص کارشناسان و امتیازدهی به آثارشان، از جوایزی که غرفه اهدای جوایز در نظر گرفته و مربوط به شهرداری قم است بهره‌مند شوند.
 
با امیر محبی، دانش‌آموزان سال چهارم دبستان که در غرفه کودک و قرآن مشغول بازدید از کتاب‌ها و مواد کمک‌آموزشی است به گفت‌وگو می‌نشینیم. محبی که به همراه برادر بزرگترش که او هم سال آخر دبیرستان را می‌گذارند به نمایشگاه آمده می‌گوید «خیلی خوشحال هستم که این همه غرفه مخصوص کودکان در نمایشگاه کتاب وجود دارد؛ برادرم می‌گفت در گذشته از این کارها زیاد نمی‌کردند ولی حالا وسایل زیادی فراهم کرده‌اند تا بتوانیم هم در درس‌هایمان پیشرفت کنیم هم کارهای دیگری را یاد بگیریم. اینجا هم در مورد قرآن مطالب خوبی گفته می‌شود که در مدرسه وقت گفتن همه آنها برای معلم‌ها نیست».
 
ستاد اقامه نماز، موسسه قرآنی اهل بیت(ع)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه علوم و فنون قم و نهادهایی از این قبیل در برپایی جشنواره کودک و نوجوان با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم همکاری نزدیکی داشته‌اند و ماحصل این همکاری و همیاری هم ده‌ها غرفه‌ای است که هر یک خدمات قابل توجهی را به بازدیدکنندگان به ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و خانواده‌های آنها در قالب مشاوره در مورد تربیت صحیح فرزندان ارائه می‌کنند.
 
اما نمایشگاه کتاب استان قم در نهمین دوره برگزاری تنها محدود به غرفه‌های ویژه کودکان نمی‌شود؛ بیش از 290 ناشر معتبر و پرکار از قم و سایر شهرها به ویژه تهران در سایر طبقات مجتمع ناشران واحدهای تجاری خود یا غرفه‌هایی را در اختیار دارند و جدیدترین آثار مکتوب که بیشتر آنها مربوط به سه سال اخیر هستند را با تخفیف ویژه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. امسال هم مانند گذشته 20 درصد یارانه در قالب بن‌کارت‌های الکترونیکی به خریداران عرضه می‌شود و ناشران هم موظف هستند حداقل 20 درصد تخفیف در فروش کتاب‌ها اعمال کنند که این شرایط در مجموع خرید کتاب با 40 درصد تخفیف را میسر می‌کند؛ هرچند برخی ناشران بزرگ و معتبر تخفیف‌های بیشتری حتی تا 50 درصد برای خریداران در نظر گرفته‌اند.
 
ناشرانی همچون دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آل البیت(ع)، امیرکبیر، بوستان کتاب، گاج، موسسه اطلاعات، دارالفکر، امیرالمومنین(ع)، امیرالعلم و نشر علم از آن انتشاراتی‌هایی هستند که بیشتر بازدیدکنندگان از هر نمایشگاه کتابی را به سمت خود جلب می‌کنند و به ازای این جذب مشتری بیشتر، تخفیف‌های خوبی را هم در نظر می‌گیرند؛ امسال هم این ناشران به همراه صدها ناشر دیگر جدیدترین آثار خود را در نهمین نمایشگاه کتاب استان قم عرضه کرده‌اند.
 
در غرفه دفتر انتشارات اسلامی که در طبقه فوقانی نمایشگاه برپاست بیشتر می‌توان اساتید حوزوی و دانشگاهی، طلاب و دانشجویان را مشاهده کرد که به دنبال کتاب‌های درسی حوزوی و دانشگاهی می‌گردند؛ با حجت‌الاسلام صادقی، طلبه درس خارج فقه حوزه علمیه قم که سه جلد کتاب از این غرفه خریداری کرده است به گفت‌وگو می‌نشینیم.
 
وی می‌گوید: «هر چند نمایشگاه کتاب حوزه قرار است اواخر بهمن و یا اوایل اسفندماه سال جاری برگزار شود ولی به این کتاب‌ها نیاز داشتم به همین دلیل از این فرصت استفاده کردم و به نمایشگاه آمدم تا آنها را تهیه کنم».
 
وقتی در مورد کیفیت برگزاری نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته از حجت‌الاسلام صادقی می‌پرسیم جواب می‌دهد «از نظر مکان برگزاری ارتقای کمی و کیفی خوبی را شاهد هستیم زیرا از یک سو نمایشگاه تقریبا در مرکز شهر برپا شده و دسترسی به آن آسان است و از سوی دیگر مکانی شکیل و زیبا، شایسته کتاب و کتابخوانان فراهم شده که هرچند به دلیل چند طبقه شدن فضای نمایشگاهی شاید تفرج در این بوستان دانش کمی سخت‌تر شده باشد ولی از نظر زیبایی ظاهری، غرفه‌ها و فضاهای دیگر بسیار بهتر از نمایشگاه‌های سال‌های قبل هستند؛ در مجموع و به شخصه رضایت بیشتری از برپایی نمایشگاه در مجتمع ناشران دارم ولی مسئولان ارشاد هم باید در قالب فرم‌های نظرسنجی، اطلاعاتی در همین زمینه را برای جمع‌آوری نظرات بازدیدکنندگان تهیه کنند تا در سال‌های آینده و حتی نمایشگاه کتاب حوزه، از این اطلاعات به نحو احسن بهره ببرند».
 
به گفته مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، فضای نمایشگاهی امسال از نظر مساحت نسبت به نمایشگاه‌های کتاب گذشته در قم هفت برابر شده و تعداد ناشران هم به دلیل همین افزایش فضا و غرفه‌ها، دو برابر سال قبل است.
 
با یکی از غرفه‌داران که مسئولیت غرفه‌ای نسبتاً بزرگ را بر عهده دارد در همین ارتباط به صحبت می‌نشینیم. علی تقی‌پور می‌گوید «البته ما در دوره‌های گذشته هم حضور داشتیم ولی برخی از دوستان با استفاده از فرصتی که به آن اشاره کردید توانستند سهمیه حضور در نمایشگاه را بگیرند که از این تغییر بسیار راضی به نظر می‌رسند هرچند شاید بعضی‌هایشان به دلیل اختصاص غرفه در طبقه زیرزمین گلایه‌هایی داشتند ولی باز هم در مجموع از اینکه فرصت حضور در نمایشگاه کتاب استان قم را یافته‌اند مشکل چندانی با این قضیه ندارند ضمن اینکه باید گفت طراحی و معماری مجتمع ناشران آنقدر زیبا و بر اساس اصول صحیح مهندسی بوده که طبقات زیرزمین با میانی و همکف تفاوتی از نظر فضا و شکل و شمایل ندارد».
 
با وجود همه این تغییرات و نظراتی که ناشران و مردم دارند ذکر یک نکته خالی از لطف نیست و آن هم اینکه مسئولان فعلی و سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حتی نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی تا استاندار و شهردار بر ضرورت در نظر گرفتن مکانی دائمی برای برپایی نمایشگاه‌های محصولات فرهنگی از جمله کتاب در پیوست فرهنگی بلوار پیامبر اعظم(ص) تاکید داشته و دارند و لازم است دولت نیز با در نظر گرفتن قم به عنوان دومین مرکز چاپ و نشر و دارنده رتبه نخست انتشار کتاب‌های دینی در سطح کشور، بودجه لازم را به این امر اختصاص دهد و با تسهیل شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، زمینه را برای تحقق چنین خواسته‌ای در آینده نزدیک فراهم کند.
 
حجت‌الاسلام صابری، یکی دیگر از بازدیدکنندگان از نهمین نمایشگاه کتاب استان قم است که در همین زمینه با او گفت‌وگو کردیم؛ وی که زمانی خودش یک کتابفروش بوده و در پاساژ قدس قم و قبل از آنکه لباس طلبگی بر تن کند مغازه‌ای را برای فروش این کالای پر ارزش فرهنگی اجاره کرده بوده می‌گوید «در حال حاضر بورس کتاب‌ قم خیابان ارم است و هر چند در ظاهر کتابفروشی‌ها چندان به چشم نمی‌آیند ولی در طبقات همکف و اول و دوم پاساژ قدس و همچنین در گوشه و کنار این خیابان کتابفروشی‌های بزرگ و کوچکی هستند که تغذیه فکری و فرهنگی اهل مطالعه را در قم فراهم می‌کنند؛ هر چند خیابان ارم نزدیک به حرم مطهر فاطمه معصومه(س) است و از قدیم‌الایام طلاب، اساتید و دانشجویان برای خرید کتاب به کتابفروشی‌های آن مراجعه می‌کردند ولی با توسعه شهر و این همه تبلیغ و سخنرانی در مورد جهان‌شهر شدن و پایتخت فرهنگی شدن قم در جهان تشیع باید فکری هم به حال این بازار فرهنگی کرد.
 
وی اضافه می‌کند: «شایسته نیست در خیابانی که ابنیه‌ای بسیار قدیمی و پاساژی قدیمی‌تر از همه آنها دارد، کتابفروشی‌ها در کنار فروش وسایل کامپیوتر و برخی دیگر از اصناف، بزرگترین مرکز خرید کتاب قم را تشکیل دهند، اگر قرار است جهان‌شهری باشیم الگوی سایر شهرهای مسلمان‌نشین، باید به این نکته مهم یعنی فروش مهمترین کالای فرهنگی و دینی یا همان کتاب و نشریات مذهبی و تخصصی بها بدهیم و مرکزی دائمی و بزرگ برای این کار اختصاص دهیم که به گفته مسئولان، حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص) بهترین مکان برای احداث چنین فضایی است هرچند به نظر نمی‌رسد این آرزوی اهالی کتاب در قم به این زودی‌ها جامعه واقعیت بر تن کند».
 
دغدغه‌هایی که اهالی فرهنگ و مطالعه در قم برای راه‌اندازی پاتوقی به منظور فروش و خواندن کتاب دارند به حق و شایسته است؛ تا ببینیم مدیران عالی استان و کشور در این زمینه که جزو تاکیدات رهبر معظم انقلاب هم هست تا چه میزان آستین‌ها را بالا می‌زنند و همت به خرج می‌دهند.
 
انتهای پیام/125


کد مطلب: 18761

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/18761/پاسخگویی-دغدغه-اهالی-فرهنگ-بزرگترین-رویداد-فرهنگی-قم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir