کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با حضور نماینده مردم قم در مجلس

وضعیت پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم بررسی شد

خبرگزاری تسنیم , 5 اسفند 1392 ساعت 12:06

قم نيوز: نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از مراحل انتقال آب سرشاخه های دز به قم بازدید کرد.


به گزارش قم نيوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده مردم قم، احمد امیرآبادی فراهانی روز گذشته به همراه استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و تنی چند از مدیران استان قم از مراحل مختلف پروژه انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود بازدید کرد.

بازدید از تأسیسات و سد ۱۵ خرداد، سرشاخه های دز در شهرستان الیگودرز استان لرستان، تونل و تلمبه خانه انتقال آب، سد گلپایگان، روند اجرای سد کوچری و تصفیه خانه آب قم از برنامه های این بازدید بود.

در جلسات جداگانه ای که در محل کارگاه شاپور آباد و سد کوچری برگزار گردید، مهمترین مشکلات و مسائل پیش روی تکمیل پروژه انتقال آب به قم با حضور پیمانکاران و کارشناسان طرح، مورد بررسی قرار گرفت.

انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود از حدود ۲ سال پیش آغاز شده که برای بهره برداری کامل از آن باید سد مخزنی کوچری به اتمام برسد.

پروژه این سد هم اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و در صورت تأمین اعتبار تا خردادماه سال ۱۳۹۳ به بهره برداری می رسد.

امیرآبادی فراهانی پیگیری های فراوانی را برای تأمین اعتبار این طرح انجام داده است و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در سفری که روز جمعه به قم داشت از تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح تا پایان سال جاری خبر داد.

مراحل اولیه بررسی انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و برخی شهرهای مرکزی ایران از سال ۱۳۶۰ آغاز شد و دور نخست این مطالعات تا سال ۱۳۶۴ پایان یافت. پس از این مرحله در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۷۸ باردیگر مطالعاتی درباره چگونگی اجرای پروژه صورت گرفت. اجرای رسمی این طرح از سال ۱۳۸۲ آغاز شد که اجرای آن موجب انتقال سالانه ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب از سرشاخه های دز به سد کوچری و تصفیه خانه آن می شود.

مبدا اصلی تامین آب پروژه رودخانه چشمه سرداب است که در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان الیگودرز واقع شده است.

در این پروژه، با حفر تونل و بندهای انحرافی، آب چهار رودخانه دره لکو، دره دزدان، دره دایی و انوج به سوی سد کوچری هدایت شده و از آنجا به قمرود می‌ریزد. این چهار رودخانه در دامنه‌های شرقی اشترانکوه در استان لرستان قرار دارند.

انتهای پیام/ 126


کد مطلب: 19813

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/19813/وضعیت-پروژه-انتقال-آب-سرشاخه-های-دز-قم-بررسی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir