کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم مطرح کرد

ضرورت ایجاد دیوان عدل اسلامی برای احقاق حقوق حجاج

خبرگزاری تسنیم , 8 اسفند 1392 ساعت 13:21

قم نيوز:‌عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم گفت: کشورهای اسلامی می‌توانند سازوکاری با عنوان دیوان عدل اسلامی یا دیوان حقوق بشر اسلامی راه اندازی کنند، وجود چنین مرجعی می‌تواند حقوق تضییع شده مسلمانان را در عربستان رسیدگی کند.


به گزارش قم نيوز، ناصر قربان نیا صبح امروز در همایش حج و حقوق بشر در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اظهار کرد: دو نگاه به بحث حج و حقوق بشر وجود دارد یکی نگاه حج به حقوق بشر و دیگری نگاه حقوق بشر به حج است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، با بیان اینکه بهره گیری از پتانسیل‌های حقوق بشر برای حمایت از حجاج خانه خدا تنها مسئله مورد نظر نیست، افزود: مسئله حج از منظر حقوق بشر باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که انجام مناسک حج از تجلیات آزادی مذهب است.

استاد دانشگاه مفید قم با اشاره به اینکه باید درباره ابعاد مختلف حج مطالعات گسترده تری انجام شود، تصریح کرد: حج عظیم‌ترین حرکت سیاسی عبادی مسلمانان است که یکی از کارکردهای آن حقوق بشری است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه وظیفه دارند و مکلف به پاسخگویی به شبهات حج هستند، عنوان کرد: امروزه برخی با طرح برخی شبهات درباره حج از قبیل اینکه طرفداران حقوق حیوانات از این جهت که در مراسم حج قربانی می‌کنیم شبهه وارد می‌کنند.

قربان نیا با اشاره به اینکه آزادی انجام مناسک دینی از تجلیات آزادی ادیان است، خاطرنشان کرد: از مباحث مغفول مانده در حج و حقوق حجاج تعهدات دولت‌های متبوع حاجی‌ها است، حقوق حجاج تنها از طرف عربستان نقض نمی‌شود بلکه از سوی دولت زائران بیت الله نیز گا‌ها نقض می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با انتقاد از اینکه قائل شدن سهمیه برای تعداد زیادی از حجاج ویژه نقض بارز حقوق بشر و شرع است، اظهار کرد: دولت‌ها موظف هستند شرایط را برای مردم مسلمان جهت انجام مناسک دینی فراهم کنند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت‌های متبوع حجاج موظف به انجام قوانینی در قبال حجاج خود هستند، گفت: وظیفه دولت‌ها است که شرایط را برای اعزام حجاج فراهم کند.

وی با تاکید براینکه باید زمینه برای اعمال عبادی و مناسک دینی فراهم باشد، اظهار کرد: در انجام مناسک دینی باید کرامت و ارزش انسانی افراد حفظ شود که در حال حاضر بسیاری از این دست مسائل به عنوان مشکل جدی برای حجاج مطرح است.

قربان نیا با اشاره به کارکردهای حج افزود: حج و گفت‌و‌گوی آزادی بیان مردم، حج و حق انتخاب، حج و حق زندگی مسالمت آمیز، حج و عدم خشونت و بسیاری از مسائل این چنینی از جمله کارکردهای حج است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با اشاره به دیوان آمریکایی و اروپایی حقوق بشر تصریح کرد: این دیوان برای تامین حقوق شهروندان اروپایی نقش بی‌نظیری دارد که متاسفانه چنین سازوکاری برای دولت‌های اسلامی وجود ندارد.

وی با پیشنهاد اینکه کشورهای اسلامی می‌توانند سازوکاری با عنوان دیوان عدل اسلامی یا دیوان حقوق بشر اسلامی راه اندازی کنند، گفت: وجود چنین مرجعی می‌تواند حقوق تضییع شده مسلمانان را در عربستان رسیدگی کند البته وجود قدرت در احقاق حقوق مردم بسیار مهم است.

انتهای پیام/126


کد مطلب: 20002

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/20002/ضرورت-ایجاد-دیوان-عدل-اسلامی-احقاق-حقوق-حجاج

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir