قم نیوز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظریه مارکس دارای اشکالات بنیادی زیادی است، بنابراین باید در نظر داشت که هیچ مکتبی به اندازه ادیان الهی در برابر ثروتمندان نایستاده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
پیشرفت جامعه در کنار دینداری خط بطلانی بر نظریه "مارکس" است
خبرگزاری تسنیم , 15 ارديبهشت 1393 ساعت 16:48
قم نیوز: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نظریه مارکس دارای اشکالات بنیادی زیادی است، بنابراین باید در نظر داشت که هیچ مکتبی به اندازه ادیان الهی در برابر ثروتمندان نایستاده است.
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام حمیدرضا شاکریان ظهر امروز در نشست تخصصی دین و پیشرفت که در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به نگاه برخی از افراد به دین، اظهار کرد: برای آحاد جامعه نخست باید ضروررت دین در جامعه تبیین شود و بعد از آن به رابطه دین با پیشرفت پرداخته شود.
مدیرگروه علمی منطق فهم دین با اشاره به برخی نظریات درباره تضاد بین دین و پیشرفت، افزود: مارکس و پیروان او عقیده دارند که دین افیون تودهها و مانع تحول و پیشرفت اجتماعی است.
وی با نقد نظریه مارکس، تصریح کرد: نظریه مارکس دارای اشکالات بنیادی زیادی است، بنابراین باید در نظر داشت که هیچ مکتبی به اندازه ادیان الهی در برابر ثروتمندان نایستاده است.
حجت الاسلام شاکریان با اشاره به نظریاتی که تعبد را مانع پیشرفت میدانند، عنوان کرد: برخی از افراد تعبد را مانع پیشرفت میدانند زیرا دین راثابت میدانند و این عنصر ثابت را مانع پویایی و پیشرفت میدانند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نظریهای که دین را مانع پیشرفت میداند، بیان کرد: برخی ادعا میکنند که توکل، قضا و قدر مانع خود اتکایی در جامعه است و این مسئله سبب رکود در جامعه میشود.
مدیرگروه علمی منطق فهم دین با تاکید به اینکه دین عامل پیشرفت در جامعه است، گفت: زهد، توکل و رواج اندیشه صوفی گرانه به جای زهد مثبت و برخی انحرافات فکری است و در نگاه اسلامی قضا و قدر نگاهی نظامند و فقانونمند به افعال الهی در جهان هستی ارائه میکند و از جمله این قانونمندیها ابتنای سرنوشت فرد و جامعه بشری بر تلاش ارادی و آگاهانه خویش است.
وی با بیان نظریه که دین را محدود به ۱۵ قرن پیش میداند، تاکید کرد: کتاب اسلام و مقتضیات زمان شهید مطهری پاسخگوی این مطلب است دین اسلام محصور به زمان و مکان خاصی نیست پس برای تمام زمانها قابلیت اجرایی دارد، اگر دین را یک انسان عادی محدود به زمان و مکان آورده بود میتوان ادعا کرد که قابلیت تطبیق با اعصار را ندارد.
حجت الاسلام شاکریان با اشاره به نیازهای بشری، افزود: اسلام برای همه شرایط قواعدی تعیین کرده است تا در برابر تغییرات زمان متناسب با نیازهای متغیر شود، اسلام برای نیازهای ثابت دستور ثابت قرار داده است.
انتهای پیام/126
کد مطلب: 22787