به گزارش قم نیوز، رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با گروهی از حزبالله لبنان، حادثه عاشورا را از عجیبترین داستانهای تاریخ بشر دانست و اظهار کرد: باید دید چگونه کسانی که سالها پای منبر پیامبر اکرم(س) و امیرالمؤمنین بودند، به چنین جنایت هولناکی اقدام کردند.
وی ضمن بیان برخی از ویژگیهای دشمنان امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: اگر تاریخ قطعی و روایات متعدد بر وقوع این حوادث نداشتیم باور کردن این حادثه با این ویژگیها بسیار مشکل بلکه نزدیک به محال بود.
استاد اخلاق حوزه علمیه داستان عاشورا را عبرت بزرگی دانست و گفت: نباید به صرف این که اسلام آوردهایم، ایمان داریم و راه درستی را انتخاب کردهایم مغرور شویم و خیال کنیم که دیگر آسیبپذیر نیستیم.
وی مهمترین درسها از کربلا را در دو جنبه ایجابی و سلبی دانست و عنوان کرد: جنبه ایجابی، کسب انرژی و صبوری است که در راه خودمان مصممتر شویم و از بذل مال و جان و تمام توان خود کوتاهی نکنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انقلابهای این عصر، چه انقلاب اسلامی ایران و چه جهادهای برادران ما در لبنان یا انقلابهایی که در کشورهای دیگر در حال وقوع است، همه الهامگرفته از داستان کربلاست و همانطور که قائد عزیز ما آقای سیدحسن نصرالله بارها فرمودند «شعار ما لبیک یا حسین است».
استاد فلسفه و تفسیر حوزه علمیه قم درس دیگر را در تحلیل علل عاقبت سوء دشمنان امام حسین (ع) دانست و گفت: کسانی که سالها عمر خود را در کنار پیامبر (ص) مجاهدت کردند و هنوز جراحتهایی از جنگ با کفار بر بدن داشتند، به چنان عاقبت سویی مبتلا شدند که به قتل امام حسین (ع) اقدام کردند. باید درباره تحلیل علل این حوادث تلاش کنیم مبادا آن علل در خود ما هم باشد.
وی ضمن مقایسهای میان بیماریهای نفسانی و امراض روحی با بیماریهای جسمی ادامه داد: آنها به بیماریهای نفسانی و امراض قلبی مبتلا بودند اما میکروب آن در اعماق وجودشان مخفی بود و وقتی مجال ظهور پیدا کرد و ظاهر شد، آثار خود را بروز داد.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایت «حبالدنیا رأس کل خطیئة» گفت: ریشه همه این مشکلات علاقه به مزایای دنیوی است که در انسان مخفی است و در موقعیتهایی ظهور پیدا میکند و انسان را به فلاکت و هلاکت میاندازد.
وی در ادامه به داستان زبیر اشاره و عنوان کرد: زبیر پسر عمه پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) و از کسانی بود که سالها برای اسلام زحمتها کشیده و در جنگها شرکت کرده بود تا آنجا که پیامبر اکرم به شمشیرش دعا کردند.
وی از کسانی بود که حتی بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) از امیرالمومنین حمایت میکرد و در شورای شش نفره هم به علی (ع) تمایل داشت و بالاخره بعد از قتل عثمان نیز از پیشگامانی بود که برای بیعت با امیرالمؤمنین (ع) اقدام کرد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چنین کسی با این سوابق درخشان، طولی نکشید که جنگ جمل را به راه انداخت و به روی امیرالمومنین شمشیر کشید. آیا زبیر از اول ایمان نداشت؟! اگر ایمان داشت چطور در اواخر عمر دچار این گمراهی شد؟
مصباحیزدی در تحلیل گمراهی زبیر گفت: زبیر ظاهرا مؤمن بود ولی میکروب حب مقام در قلبش جا داشت؛ که ابتدا ظهور نداشت ولی بالاخره ظاهر شد و زبیر را به گمراهی کشاند.
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه تاکید کرد: درسی که باید از این حادثه بگیریم این است که مبادا در اعماق قلوب ما نیز میکروبهایی باشد و روزی ظهور پیدا کند که ما را به بیایمانی لاعلاجی مبتلا سازد.
وی با توضیح روایتی که با نقلهای مختلف درباره حب مال و ریاست آمده بیان کرد: ضرر حب مال و ریاست به دین مسلمان از ضرر دو گرگ که از دو طرف به گلهای بیچوپان حمله کنند بیشتر است؛ طبعا این حب در قلب هر کدام از ما وجود دارد و اگر چه مخفی است، اما اگر با آن مبارزه نکنیم، روزی ظاهر میشود و کارش را میکند.
مصباحیزدی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره، تمسک به اهلبیت (ع) را اکسیر اعظم برای نجات از این ناپاکیها دانست و یادآور شد: در این فراز از زیارت جامعه میگوییم درود و سلام و دوستی و ولایت ما نسبت به شما، عامل پاکی قلوبمان از ناپاکیهاست.
وی با استفاده از آیات قرآن خاطرنشان کرد: ولایت در مرحله اول به ذات خداوند تعلق میگیرد و خداوند ولی مؤمنان است و مؤمنان اولیای خدایند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: ولایت در مرحله بعد به پیامبر (ص) و بعد از ایشان به ائمه اطهار علیهمالسلام تعلق میگیرد. ولی ولایت به اینجا ختم نمیشود. خداوند بر ما به شناخت این امر منت نهاد که ولایت به ولایت معصومین منتهی نمیشود و در زمان غیبت ائمه معصومین، این ولایت به نایب عام امام تعلق میگیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: من به محبت سید حسن نصرالله به خدا تقرب میجویم و امیدوارم این حب سبب نجات من در روز قیامت باشد.
وی دلیل این محبت را تبعیت کامل ایشان از ولایت فقیه و مقام معظم رهبری دانست و افزود: کسی که این صفت را داشته باشد در ولایت ائمه فانی میشود.
این سلسله ولایت، یعنی ولایت خدا در درجه اول، ولایت پیامبر (ص) در درجه دوم، ولایت ائمه علیهمالسلام در درجه سوم، ولایت نائب امام در این عصر (حضرت آیتالله خامنهای اداماللهظله) و ولایت ولیاش سید حسن نصرالله بر همه ما واجب است.
انتهای پیام/۱۱۰