به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی ضمن تبریک فرارسیدن ماه بندگی و انس با معارف الهی بیان کرد: مقوله روزه داری از مناظر متفاوتی قابل تامل و ارزیابی است که از جمله میتوان آن را یک پدیده بهداشتی و یا یک فریضه الهی و یا نوعی ریاضت دانست.
وی افزود: قرآن کریم درخصوص آثار تربیتی روزه به صراحت هیچکدام از موارد فوق را ذکر نکرده است و در سوره بقره میفرماید که روزه را بر شما واجب کردیم؛ کاری که برای شما و پیشینیان و غیر مسلمانان نیز واجب بود.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مطلب فوق به این امر اشاره دارد که فریضه روزه تنها به دین اسلام و مسلمانان اختصاص ندارد بلکه در سایر ادیان نیز بوده و تنها از نظر زمانی و کیفیت روزه داری متفاوت بوده است.
رسیدن به تقوا متعالیترین نقطه دین است
وی اظهار داشت: رسیدن به تقوا متعالیترین نقطه دین است که ما را ملزم به رعایت بایدها و نبایدهایی میکند و در قرآن کریم نزدیک به هزار و ۵۰۰ آیه بر این امر تأکید و تامل شده است که میتوان این خصیصه را مهمترین اثر روزه ذکر کرد.
حجت الاسلام حسینی در ادامه بیان داشت: واژه تقوا در زبان محاوره مطرح است ولی با عمق آن انس نداریم چرا که اگر معنای عمیق این لفظ ملکه ذهن شود دربر گیرنده تمام الفاظ میباشد و حالتی درونی است که هرخوبی را دریافت و هر بدی را از انسان دور میکند.
وی افزود: شجاعت یک ویژگی اخلاقی است که هرکس خواهان است ولی گاه این ویژگی جزو ذاتی اخلاق یک شخص است که در انسان رسوخ میکند و فرد به رشد آن کمک کرده و آن را عمق میبخشد که میتوان تقوا را همچون این ویژگی دانست.
تقوا یعنی اشتیاق به سوی خوبیها و اجتناب از تمام بدیها
مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تفسیر واژه تقوا در نتیجه روزه داری خاطرنشان کرد: مفهوم تقوا گستره وسیعی دارد که اعم از آثار تربیتی است و دربرگیرنده آثار بیشماری است که به ارتقای روحی و دانشی نیز تکیه دارد و با تفسیر تقوا به عنوان نتیجه روزه داری میتوان به ملکه قرآن دست یافت یعنی اشتیاق به سوی خوبیها و اجتناب از تمام بدیها.
وی ادامه داد: واژه تقوا معنایی وسیعتر دارد و میتوان آن را بر هر حال و اعمالی چه فردی چه جمعی مشتمل دانست.
حجت الاسلام حسینی تأکید کرد: برای تقوا میتوان دسته بندیهایی را ایجاد کرد از جمله تقوای سیاسی، خانوادگی، فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و... که در هر حوزه کاری اگر اعمال هر شخص و گروه را به درستی تعریف کنیم به نوعی تعریف اشاره داشتیم و به تعداد رفتارهای هر فرد میتوان یک نوع برچسب تقوا زد.
وی اظهار داشت: اگر تقوا را دستاورد روزه بدانیم باید به آگاهیهایی برسیم از جمله آنکه تقوا به زمان خاصی تعلق ندارد و برای این امر آگاهی لازم باید کسب شود و اطلاعات بدست آمده رعایت شود و از رهگذر روزه به آگاهیهایی میرسیم که اول باید بدیها را بشناسیم و این ویژگی انسان را به این شناخت رهنمون میکند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تقوا یک مفهوم عمیق علمی و متعالی است که اگر بدان پای بند باشیم قابل دسته بندی با تمام دانشهای دینی و زبانی است و میتوان آن را مهمترین دستاورد روزه داری دانست که انسان را به نوعی آگاهی عمیق درونی میرساند.
انتهای پیام/126