به گزارش قم نیوز، رضا برنجکار ظهر امروز در ششمین جشنواره پژوهشی پردیس قم دانشگاه تهران ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تحول در علوم انسانی و اسلامی کردن این علوم یکی از مهمترین گفتمانهای روز جمهوری اسلامی است.
وی افزود: مباحثی مانند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، وحدت حوزه و دانشگاه، مبارزه با جنگ نرم و رویکرد تمدنی به اسلام که از گفتمانهای مهم انقلاب اسلامی است به مبحث تحول در علوم انسانی مربوط می شود.
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران ادامه داد: دلیل این امر آن است که انقلاب اسلامی داعیهدار ایجاد یک تمدن جدید در جامعه است و برای این تمدن به علوم انسانی با رویکرد اسلامی نیاز ویژه داریم، چراکه با پیشرفت در علوم فنی و مهندسی نمیتوان به تمدن دست یافت.
وی خاطرنشان کرد: علوم پایه مبتنی بر جهتگیری علوم انسانی شکل می گیرد و علوم فنی نیز بر علوم پایه استوار است.
برنجکار گفت: ایجاد علوم انسانی با رویکرد اسلامی کاری است که تنها با وحدت حوزه و دانشگاه امکانپذیر است و فعالان این دو عرصه باید به این نکته توجه نشان دهند.
وی عنوان کرد: وقتی از واژه تحول در مورد علوم انسانی صحبت میکنیم باید توجه داشته باشیم که تحول با اصلاح، احیا، بازسازی و تکمیل متفاوت است، در واژه تحول نوعی تغییر و دگرگونی اساسی دیده میشود و اگر بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم باید پایههای این علم را تغییر دهیم.
رئیس پردیس قم دانشگاه تهران بیان کرد: هر علمی از جمله علوم انسانی سه ویژگی اساسی دارد که عبارت از موضوع علم، روش علم و هدف آن است.
وی ادامه داد: تحول در علوم انسانی باید تحول در این سه زمینه یعنی تحول در موضوع علم، روش و هدف را شامل شود و توجه به یک زمینه بدون دیگر پایهها به موفقیت نخواهد رسید.
برنجکار عنوان کرد: در این زمینه باید توجه داشت که در شاخههای مختلف علوم انسانی این تحول متفاوت است و به عنوان مثال بحث تحول در حقوق با تحول در جامعه شناسی کاملا تفاوت دارد.
وی در پایان با اشاره به تفاوتهای بنیادین میان علوم انسانی غربی و اسلام افزود: از آنجا که نگاه ما به انسان و جهان به طور کلی با نگاه غربی متفاوت است، مبانی این علوم در مکتب اسلام و مکاتب غربی تفاوت بنیادین دارد و قابل اجماع با یکدیگر نیست.
انتهای پیام/۱۱۰