به گزارش قم نیوز ، فرماندار قم در این جلسه، با بیان اینکه تا ساخت کمربندی جدید برای شهر قم، کمربندی امام علی (ع) تحویل اداره کل راه و شهرسازی قم است، گفت: با راه اندازی محور قم – گرمسار تردد این مسیر زیادتر می شود از اینرو نیاز است تا تدابیر لازم برای کاهش تصادفهای این محور و ایمن سازی و استانداردسازی آن صورت بگیرد.
\'رضا سیار\' با بیان اینکه برای حل مشکلات ترافیکی داخل شهر، شهرداری نیازمند استفاده از این کمربندی است، گفت: کار کارشناسی با کار مدیریتی متفاوت می باشد و برای استفاده بهینه از این محور و کاهش تصادفها و خسارات وارده شده از آن باید یک کار کارشناسی دقیق با حضور نهادهای مرتبط در این زمینه انجام شود.
وی تاکید کرد: تا ساخت کمربندی جدید شهر قم حداقل تا دو سال آینده نیز باید از این محور برای رفت و آمدهای درون شهری استفاده کرد از اینرو ایمن سازی، هوشمندسازی و بستن مبادی ورودی اضافی از جمله کارهای ضروری در این مرحله می باشد.
* شهر قم به یک کمربندی جدید نیاز دارد
همچنین، مدیرکل راه و شهرسازی قم، ساخت کمربندی جدید برای شهر قم را از نیازهای ضروری اقم دانست و با اشاره به مشکلات موجود در کمربندی امام علی (ع) شهر قم گفت: یکی از این مشکلات، واقع شدن این کمربندی داخل محدوده شهری می باشد از اینرو باید یک کمربندی جدید برای تردد خودروهای سنگین و سایر وسایل نقلیه ای که می خواهند از حاشیه شهر عبور کنند در نظر گرفته و ساخته شود.
\'محسن بهشتی\' با اشاره به تصادفهای شدیدی که به تازگی در این کمربندی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از وقوع حادثه در این محدوده پیشنهاد می شود که کمربندی امام علی (ع) به صورت رینگ داخل شهری و برون شهری تقسیم شود تا مدیریت مناسبی بر آن صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: برای پیشگیری از وقوع تصادف و کاهش خسارات وارده در تصادفها در این محدوده باید استانداردسازی و ایمن سازی مناسبی در این کمربندی صورت بگیرد چرا که با وجود اینکه کمربندی امام علی (ع) درصد کمی از محورهای مواصلاتی را در استان قم تشکیل می دهد، اما بیشترین تلفات تصادف در این محور اتفاق می افتد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان قم نیز در این جلسه، بر فراهم ساختن زیرساختهای ترافیکی مورد نیاز درقم برای کاهش تصادفها تاکید کرد و گفت: با تعامل و همکاری مسوولان استان و نیز مدیریت در همه ابعاد می توان از خسارات وارد شده در تصادفها کاست.
سرهنگ \'حمیدرضا اسدی جوزانی\' با تاکید بر هوشمندسازی و تجهیز محورهای درون و برون شهری استان به دوربین گفت: داخل شهر بر عهده شهرداری و بیرون شهر بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است و همچنین باید مبادی ورودی به کمربندی امام علی (ع) با انجام کار کارشناسی استانداردسازی شود.
وی همچنین تشکیل کارگروهی برای کنترل نقاط حادثه خیز استان از جمله کمربندی امام علی (ع) را لازم دانست و اظهار کرد: با تشکیل این کارگروه و انجام کار کارشناسی می توان مشکلات این کمربندی را اِحصا و سپس در رفع آن تلاش کرد.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان قم خاطر نشان کرد: پس از انجام کار کارشناسی حداقل می توان 15 درصد از تصادفات کمربندی امام علی (ع) کاهش داد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم، نیز دراین جلسه با تاکید بر ایمن سازی مبادی ورودی به این بزرگراه خواستار دسترسی محدود بر اساس نظرات کارشناسی به این بزرگراه شد و گفت: کمربندی های عادی می توانند تقاطع همسطح اما استاندارد داشته باشند در حالیکه در حال حاضر از نقاط مختلف این محور خودروها وارد این کمربندی می شوند.
سرهنگ \'کرم الله حسینی\' با بیان اینکه گاردریل موجود در وسط این کمربندی برای جلوگیری از شدت تصادف در سرعتهای پایین است، خواستار گذاشتن \'نیوجرسی\' (جدولها و مانع جداکننده بتنی) در وسط این محور شد و گفت: مبادی ورودی این کمربندی باید محدود، مشخص، هوشمندسازی و ایمن سازی شوند.
وی اظهار کرد: با بهره گیری از تجارب سایر استانها در استفاده از نیوجرسی می توانیم در کمربندی امام علی (ع) به طول 20 کیلومتر از نیوجرسی استفاده کنیم تا زمانی که کمربندی از این محدوده به جای دیگری منتقل شود.
* 14.5 درصد تصادفات کل استان قم در کمربندی امام علی (ع) روی می دهد
رییس پلیس راه استان قم نیز در این جلسه گفت: 14.5 درصد تصادفات کل قم به کمربندی امام علی (ع) اختصاص دارد.
سرهنگ \'اردشیر جمشیدی راد\' با بیان اینکه کمربندی امام علی (ع)، کمتر از یک درصد راه های استان را به خود اختصاص می دهد، اظهار کرد: 18 درصد تصادفات فوتی استان قم به این محور مربوط می شود.
وی با بیان اینکه هر شهری دارای یک کمربندی مجزا با فاصله پنج تا شش کیلومتری از شهر است، گفت: بیش از 55 درصد ترافیک کمربندی امام علی (ع) مرتبط به شهر قم می شود و این کمربندی جوابگوی تردد خودروهای فعلی نیست و باید به فکر ساخت یک کمربندی جدید باشیم.
جمشیدی راد اضافه کرد: متوسط سرعت در محورهای استان قم 82 کیلومتر در ساعت است که هر چه بتوانیم این میزان سرعت را در محورها کاهش دهیم در کاهش تصادفهای جاده ای موثر خواهد بود.
رییس پلیس راه استان قم خاطر نشان کرد: ایمن سازی خودروها و استانداردسازی زیرساختها در کاهش تصادفات نقش موثری دارند.
همچنین، معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه فضای سبز وسط کمربندی امام علی (ع) از سالهای گذشته بوده است، گفت: با توجه به اینکه جلوگیری از تلفات انسانی در اولویت قرار دارد اگر این فضای سبز موجب کاهش ایمنی این محور شود شهرداری آمادگی جمع آوری آن را دارد.
\'مهدی اصفهانیان مقدم\' همچنین خواستار ایمن سازی گاردریل این محور و تجهیز و تعمیر علایم ایمنی و شبرنگهای این مسیر شد و گفت: برای ایمن سازی این کمربندی باید راه های دسترسی به آن محدود، استانداردسازی و هوشمندسازی شوند.
معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به فعالیت مرکز کنترل ترافیک هوشمند شهرداری خاطر نشان کرد: تمام دستگاه های مرتبط می توانند از این مرکز استفاده لازم را ببرند.
وی گفت: علاوه بر ایمن سازی معابر داخلی شهری باید آموزش و ارتقای \'فرهنگ شهروندی\' را نیز با کمک رسانه ها و دستگاه های مرتبط در نظر بگیریم چرا که با وجود داشتن پل عابر پیاده در برخی از خیابانهای شهر، بعضی از شهروندان از عرض خیابان عبور می کنند که این امر منجر به تصادف می شود.
کمربندی امام علی (ع) طولی نزدیک به 20 کیلومتر دارد و در دو باند ماشین رو، میدان بقیه الله (عج) در نزدیکی مسجد مقدس جمکران را به میدان 72 تن و سپس امامزاده جمال (ع) در ابتدای محور قم - سلفچگان متصل می کند.
ترافیک سنگین خیابانهای مرکزی شهر قم، بسیاری از رانندگان شهری را تشویق به استفاده از این کمربندی کرده است تا هر چه سریعتر مسیر شمال به جنوب و برعکس و شرق و غرب و برعکس را طی کنند و به مقصد برسند.
این کمربندی تنها در سال جاری شاهد چندین حادثه مرگ بار بوده است و بیشتر خودروهای حادثه دیده در این مسیر را نیز خودروهای ساکنان استان قم تشکیل می دهند.
هفته گذشته بر اثر تصادف کمربندی امام علی (ع) ، 9 نفر جان خود را از دست دادند.
انتهای پیام/136