قم نیوز: یادگار امام راحل با اشاره به نگرش امام (ره) و انقلاب اسلامی گفت: داشتن نگاه جامع به اندیشههای جهادی از ملزومات نگرش و مکتب امام خمینی (ره) است.
یادگار امام راحل در قم:
نگاه جامع در اندیشههای اجتهادی از ملزومات مکتب امام خمینی (ره) است
خبرگزاری تسنیم , 7 خرداد 1394 ساعت 11:18
قم نیوز: یادگار امام راحل با اشاره به نگرش امام (ره) و انقلاب اسلامی گفت: داشتن نگاه جامع به اندیشههای جهادی از ملزومات نگرش و مکتب امام خمینی (ره) است.
به گزارش قم نیوز، حجتالاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در سلسله نشستهای موسسه مفتاح کرامت با موضوع «اجتهاد در اندیشه امام خمینی(ره)» در محل این موسسه اظهارداشت: نگاه عمیق به تاریخ اسلام از مهمترین فعالیتهایی است که باید توسط پژوهشگران و حوزویان انجام شود.
تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) افزود: با نگاه عمیق به جامعه اسلامی بعد از ارتحال پیامبر اسلام(ص) مشاهده میکنیم این جامعه با سه رویکرد متفاوت مواجه بوده که نخستین آن، تبعیت مطلق است که در تاریخ بنی امیه قابل مشاهده است.
وی گفت: دومین رویکرد در این زمینه، پیروی مطلق و غیرمجتهدانه است؛ از این رو این رویکرد را غیر مجتهدانه مینامند که این گروه برای سئوالات جدید به دنبال پاسخهای از پیش جواب داده شده بودند و مشکل آن همین بود که برای آنها پاسخی به دست نمیآوردند.
حجتالاسلام خمینی تصریح کرد: برای رسیدن به پاسخ های عمیق باید نگاهی ژرف و جامع به دین داشته باشیم؛ پس از این دو رویکرد بود که نگاه سوم یعنی پذیرش مجتهدانه شکل گرفت و این نگاه در بستر تفکر نبوی به وجود آمد و علما و بزرگان از همین بستر رشد کردند.
تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در زمینه انقلاب اسلامی نیز میتوانیم همین مسائل را بیان کنیم؛ زیرا این انقلاب با خمیرمایه یک نظریه شکل گرفت و در گذشت زمان سئوالات جدیدی ایجاد شد که باید به آنها جواب داده میشد.
وی گفت: وقتی انقلاب اسلامی با چنین شبهاتی مواجه میشود ما نیز باید از طریق آموزههای دینی و یا استفاده از اطلاعات خودساخته به آنها جواب دهیم.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: اجتهاد در اندیشه امام راحل کاری است که در این زمینه مورد توجه قرار میگیرد؛ این سه نگرش درباره نگرش انقلاب و امام راحل وجود دارد که در مرحله اول پیروی ما از فرمان عقل انجام میشود و دومین مرحله آن است که جوابهای از قبل داده شده را دنبال کنیم و در مرحله بعد نیز اندیشههای اجتهادی را باید پیدا کرد.
وی گفت: باید بهدنبال جوابهای از قبل داده شده باشیم و در نگرش سوم باید از آموزههای دینی اجتهاد و اندیشههای مناسب را مطرح کنیم؛ در اینجاست که ممکن است با عدم نگاه جامع، از اهداف مکتب دور شویم.
حجتالاسلام خمینی بیان کرد: اگر بخواهیم نگاهی جامع به این مبحث در تاریخ اسلام و حتی تاریخ ایران داشته باشیم؛ باید بگوییم که در زمینه ایجاد فرقههایی چون بابیه نیز چنین نگاهی شکل گرفت و این رویکرد از همین بستر ایجاد شد.
وی گفت: نباید فراموش کرد که این فرقه از درون همین بستر فکری شکل گرفت، ولی خارج از آن بود و به نوعی نیز آن را دچار انحراف کرد؛ البته در این رابطه اشتباهاتی نظیر دستگیری باب انجام شد؛ زیرا باعث شد وی از یک فرد عالی به یک فرد مقدس دست ساخته مبدل شود و بسیاری را نیز به انحراف بکشاند.
تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان کرد: این عمل شتابزده و به دور از حکمت سبب شد که افراد بسیاری تابع این فرد شدند و پس از اینکه اتفاق پاره شدن طناب اعدام وی نیز انجام شد این مسئله تشدید شد.
وی گفت: وقتی رفتار ناصحیحی با یک تفکر انحرافی انجام شود چنین نتیجهای به بار میآورد، واقعا اگر او بود و مردم با او حرف میزدند متوجه بیسوادی و توهمات وی میشدند ولی اینگونه نشد.
تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) افزود: این جریان نامبارک در شکلی جدید به جریان بهائیت ختم شد که باعث شد آنها نیز طرفدارانی برای خود پیدا کنند و البته امروز به شکل شورایی اداره میشود و در سراسر دنیا نیز به شکل پراکنده فعالیتهای خود را دنبال میکنند.
وی با اشاره به اینکه اگر به مبانی دین توجه همه جانبه نباشد، شاهد خروج چنین نحلههای انحرافی هستیم، گفت: انحرافات وقتی به وجود میآید که ارکان دینی در کنار یکدیگر نباشد.
تولیت آستان امام راحل گفت: اگر به دنبال مساله اجتهاد هستیم باید به هر کدام از ارکان دینی به اندازه مناسب توجه کنیم؛ این نگاه نامناسب به ارکان دین بود که سبب شد افرادی مثل باب در جامعه اسلامی ظهور کنند.
استاد حوزه تصریح کرد: نگاه جامع، نگاهی است که همراه با رعایت اعتدال و سنجش نسبیتها است به همین دلیل در آرا و اندیشه های بنیانگذار انقلاب نیز باید رعایت اعتدال را داشت.
انتهای پیام/ ۱۳۲
کد مطلب: 30493