قم نیوز:یک استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسراف یک دانه برنج در هر وعده غذایی برابر ۲۱۰ تُن برنج در کشور است،گفت:در بیمارستانها و پادگانها نیز بیشتر از این اسراف میشود و شهرداری تهران اعلام کرده حدود ۷۰درصد زبالهها؛مصرفی خانهها است.
اسراف ۲۱۰ تُن برنج با دور ریزی روزانه یک دانه برنج
خبرگزاری تسنیم , 28 خرداد 1394 ساعت 3:28
قم نیوز:یک استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اسراف یک دانه برنج در هر وعده غذایی برابر ۲۱۰ تُن برنج در کشور است،گفت:در بیمارستانها و پادگانها نیز بیشتر از این اسراف میشود و شهرداری تهران اعلام کرده حدود ۷۰درصد زبالهها؛مصرفی خانهها است.
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام محمد رضا برادران در جمع اعضای حلقه صالحین بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه دور ریختن یک دانه برنج اسراف محسوب میشود، عنوان کرد: اگر در یک وعده غذایی در روز یک دانه برنج را دور بریزیم برای کل ایران هفت هزار کیلو برنج، در ماه ۷ تُن و در سال ۲۱۰ تُن اسراف میشود.
از شیعیان انتظار اسراف نیست
وی ادامه داد: اسراف این مقدار برنج از شیعیان توقع نمیرود، این مقدار اسراف در روز غذای ۴۵ نفر است، در هتلها، بیمارستانها و پادگانها نیز بیشتر از این اتفاقها رخ میدهد و شهرداری تهران اعلام کرده حدود ۷۰ درصد زبالهها مصرفی خانهها است.
ورود شهوت معادل خروج محبت است
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ابوعلی سینا ورود شهوت را معادل با خروج محبت میداند، افزود: رواج شهوت در جامعه سبب افزایش خواستن و کم شدن محبت میشود.
حجتالاسلام برادران با اشاره به اینکه از بین بردن موانع دوستی مانند شهوت و خواستن از معجزههای اسلام است، تصریح کرد: حذف حجاب سبب از بین رفتن محبت و ایجاد خواستن میشود چرا که اخلاق در حذف حجاب نیز به حاشیه میرود.
وی موانع اسلام را شهوت، حذف حجاب و طمع دانست و افزود: اسلام موانع را برمیدارد و جامعه را به هم نزدیک میکند و اگر نمیتوانیم در جامعه اجتماعی باشیم موانعی در این باره وجود دارد.
این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: غم موسیقی اگر برای غیر اهل بیت باشد حرام است چرا که این غم سبب انزوا میشود و دلیل حرام بودن موسیقی در اسلام این است که با انزوای انسان مخالف است.
حجتالاسلام برادران افزود: استفاده از موبایلها و شبکههای اجتماعی بر اساس دوست داشتن نیست بلکه بر اساس خواستنها هستند مانند کسانی که در اثر استفاده از موبایل در حال خنده یا گریه هستند.
برادران یادآور شد: اعتیادهایی مانند موسیقی و شهوت که انسان را منزوی میکنند سبب غرق شدن در لذت میشود در حالیکه اسلام برای بشر اجتماعی بودن را میطلبد به این معنی که به جامعه توجه داشته باشیم و در برابر آن مسئول باشیم و موانع اجتماعی بودن را از بین ببریم.
تاثیر جاذبه دینی یک انسان
وی افزود: امام رضا (ع) میفرمایند: «اگر مردم خوبیهای کلام ما را می فهمیدند حتما از ما اطاعت میکردند»، جوانی آلمانی با ترجمه فرازی از دعای کمیل جذب اسلام میشود و ۲۰۰ آلمانی نیز ظرف مدت دو سال توسط یک سید جذب اسلام میشوند؛ این نشان از ظرفیت اسلام دارد و محاسبه این زیباییها کار آسانی نیست.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: چنان که فرازی از دعای ما جاذبه جذب یک انسان را دارد مسئله مهمی به نام انتظار مهدوی قابلیت این را دارد که کل جهان را بسیج کند.
حجتالاسلام برادران بیان کرد: در دین اسلام و مذهب شیعه فقط به ناظر بودن و زنده بودن امام عصر(عج) معتقد هستند و در دین تسنن و مسیحیت این گونه نیست و متاسفانه برخی از ما مانند اهل تسنن و مسیحیان فکر میکنیم، ما نباید تفکر خود را با تفکر اهل سنت و مسیحیان ترکیب کنیم چرا که امام عصر(عج) حدود هزار و ۲۰۰ سال است آمده است، انتظار و دعای ما برای او به معنای ظهور باشد ولی به معنای حضور نباشد.
وی ادامه داد: حضور امام عصر(عج) در فرهنگ انتظار شیعه قرار دارد نه در فرهنگ غیر از شیعه و به عنوان صاحب، ولی نعمت و محبوب ما است؛ کسانی هستند که برای سلامتی ایشان فعالیتهای خود را و ثواب آنها را به امام عصر(عج) تقدیم میکنند.
این استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: مصلح ظهور بودن امام عصر(عج) در فرهنگ شیعه برای اصلاح جامعه است و ما نیز باید برای جامعه تلاش کنیم چرا که اصلاح جامعه و انتظار به معنای توجه به جامعه است و فصل اساسی انتظار این است انسانها نمیتوانند در خود فرو بروند.
حجتالاسلام برادران خاطرنشان کرد: نخستین فروع دین نماز است و توجه به جامعه و اجتماع در نماز همان جامعه است، در دیگر فروع دین مانند خمس معادل هزینه فرهنگ جامعه است، زکات هزینه فقر جامعه است، حج را که به تنهایی نمیشود انجام داد و جهاد نیز جنگیدن برای جامعه است و تقویت روحیه جمعی الفبای انتظار است و هر عملی که مخالف روحیه جمعی است باید از آن دوری کرد.
انتهای پیام/۱۳۲
کد مطلب: 30912