قم نگار: مدیر پژوهشکده حج و زیارت گفت:دشمنان از طریق اندیشه های افراطی سلفیه و تکفیری ها، شکاف های مذهبی را در جهان اسلام عمیق تر و جبهه بندی های جدیدی را میان مذاهب اسلامی ایجاد کردند.
مدیر پژوهشکده حج و زیارت:
اندیشه سلفیه باعث تعمیق شکاف های مذهبی در جهان اسلام شد
خبرگزاری ايرنا , 17 دی 1394 ساعت 9:20
قم نگار: مدیر پژوهشکده حج و زیارت گفت:دشمنان از طریق اندیشه های افراطی سلفیه و تکفیری ها، شکاف های مذهبی را در جهان اسلام عمیق تر و جبهه بندی های جدیدی را میان مذاهب اسلامی ایجاد کردند.
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده موسوی چهارشنبه شب درنشستی با موضوع « تاثیر اندیشه های سلفی بر تحولات جهان اسلام»،گسترش اسلام هراسی، ایجاد رعب و وحشت دربین مردم، انحراف جوانان، بدنام کردن دین، تضعیف تقریب مذاهب اسلامی و ترویج افراطی گری را از پیامدهای سلفی گری در عالم اسلام ذکر کرد.
وی ادامه داد: گروه های سلفی نیز در جهان اسلام افراطی گری را نهادینه کرده و دنبال ترویج اسلام هراسی و شیعه هراسی در دنیا هستند.
علیزاده موسوی گفت: جریان های تکفیری نوعی انزجار در جهان و حتی عالم اسلام نسبت به خود ایجاد کردند.
ضرورت شناخت و آگاهی نسبت به سلفی ها
وی جریان سلفی را از چالش های فراروی جهان اسلام ذکر کرد و گفت: دانش پژوهان و اندیشمندان حوزه های علمیه و دانشگاه در جهان اسلام، باید آگاهی و شناخت کاملی از عقاید و جریان های گوناگون سلفی داشته باشند.
وی ادامه داد: ما برای مقابله با این چالش ها، باید به سمت آینده پژوهی برویم و برای آینده جهان اسلام طرح و برنامه دقیق و منسجم داشته باشیم.
وی گفت: متاسفانه اطلاعات جهان اسلام نسبت به سلفی گری، جامع و کامل نیست و اگر ما گروهی به نام بوکوحرام که می گوید هر نوع آموزش غیر از قرآن و حدیث ،حرام است و جریان الشباب که دنبال کشت و کشتار بی رحمانه مردم هستند، را داریم باید ببینیم، تفکر آنها از چه مبنایی سرچشمه می گیرد.
علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: ما از داعش فقط در یک مرحله به نام خلافت می شناسیم، در حالی که داعش ها قبل از رسیدن به مرحله خلافت، هفت مرحله جاهلیت، هجرت، امربه معروف و نهی از منکر، جهاد، توحش، تمکین و امت سازی را شروع و در نهایت به خلافت رسیدند.
وی گفت: ما نسبت به این مراحل آشنایی کامل نداریم، آنها سربریدن را تحت عنوان توحش ساماندهی می کنند، باید تحقیق کنیم که چرا از جهان غرب و سایر کشورها جوانان به سمت داعش گرایش پیدا می کنند؟
وی اظهار داشت: عامل دیگر در فهم جریان سلفیه، زمان است و ما برای تقابل با سلفیه باید عنصر زمان را در نظر بگیریم، در حوزه سلفیه نسبت به زمان، آگاهی خوبی وجود ندارد، باید ببینیم چرا داعش در یک شب، سه استان عراق و چند شهر سوریه و لبنان را تسخیر کرد.
علیزاده موسوی یادآورشد: شاخه خراسانی داعشی ها با گروه طالبان در یک شب، ایالتی را در افغانسان تحت تصرف درآورد، این نشان می دهد زمان برای آنها خیلی مهم است.
وی ادامه داد: نباید بگویم در ایران هیچ خطری ما را تهدید نمی کند، چگونه داعشی ها یکباره وارد لیبی و عراق شده و چند استان را تحت نفوذ خود قرار دادند؟ باید به صورت ۲۴ ساعته، جهان اسلام را رصد و مراقب باشیم.
وی گفت: ما ابزارهای لازم را برای مقابله با سلفی ها در اختیار داریم ولی ورود ما به این حوزه ها، بسیار محدود است.
تقابل با اندیشه های غربی
وی ادامه داد: اندیشه سلفیه در واکنش به رشد اندیشه غربی در جهان اسلام به عنوان یک اندیشه مقابل به شدت در حال رشد است؛ در حالی که اندیشه غربی به عقل خودبنیاد تاکید دارد سلفی ها، روی نقل تکیه دارند.
علیزاده موسوی تصریح کرد: اندیشه غرب روی سکولاریسم تاکید دارد ولی در اندیشه سلفی، زندگی انسان فقط در قالب دین، افراط و رادیکالیسم تعریف شده است، اگر ما نتوانیم اندیشه مدرن را در جهان اسلام مهار کنیم باید شاهد رشد این اندیشه های افراطی باشیم.
وی گفت: از سوی دیگر اندیشه سلفی گری در پروژه های اسلام هراسی قرار گرفته و چهره بسیار خشنی از اسلام را به نمایش می گذارد.
وی گفت: ما در مقابل این حرکت های سلفی باید نقشه های آنان را خنثی کنیم، بسیاری از اندیشه های سلفی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ ظهور کردند و عربستان و مصر بیشترین شبکه های تبلیغی این جریان ها را در خود جای دادند.
علیزاده موسوی گفت: غربی ها دنبال از بین رفتن داعش نیستند و وقتی روسیه هم در سوریه وارد شده، غربی ها به شدت مقابله می کنند.
شکست عربستان در تحولات جهان اسلام
علیزاده موسوی ادامه داد: وقتی غربی ها و عربستان در عراق و سوریه شکست خوردند، شخصیتی مانند آیت الله نمر را شهید کردند تا بار دیگر اختلافات مذهبی و دودستگی را دامن بزنند، نمونه آن آتش زدن سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آنها در مشهد و واکنش برخی کشورهای دیگر بود.
وی گفت: قبل از شهادت شیخ نمر، آنها با برخی کشورها رایزنی کرده بودند که حمایت کنند و اگر قضیه سفارت ایجاد نمی شد هیچ کشوری با آنها همراهی نمی کرد و متاسفانه آتش زدن سفارت، بهانه دست عربستان و بسیاری از کشورها داد.
علیزاده موسوی افزود: خطری که امروز امنیت جهان اسلام را تهدید می کند عمیق شدن شکاف های مذهبی است.
وی تصریح کرد: امروز ابعاد اسلام هراسی تمام جهان را فراگرفته است، یک مسلمان خوب را، مسلمان مرده می دانند، آنها می گویند مسلمانانی که با خود اینگونه رفتار می کنند اگر وارد غرب شوند با ما چه کار می کنند؟
علیزاده موسوی گفت: متاسفانه امروز در دنیای اسلام صحنه هایی به نمایش گذاشته می شود که بسیار دردناک است،کسی که در حال سربریدن است و کسی که سر وی بریده می شود با هم شعار 'الله اکبر' سرمی دهند.
وی اظهار داشت: گروه های سلفی از واژه های جذاب استفاده می کنند و با بیان اینکه کشورهای دیگر جاهل هستند مردم را به هجرت، امر به معروف و نهی از منکر و کشتار وحشیانه مردم تشویق می کنند.
وی ادامه داد: آنها بعد از مرحله توحش و کشتار مردم، اقدام به امت سازی می کنند و بر این باورند که حکومت اسلامی مرز ندارد به همین دلیل مرز بین سوریه و عراق را در تفکر خود برداشتند.
وی با اشاره به اینکه جوانان مخاطب اصلی داعشی ها هستند، گفت: علما در اندیشه سلفی کنار زده شده و انسان های جهادی امور را در دست دارند.
علیزاده موسوی تصریح کرد: در شیعه ما جریان افراط را بسیار کم داریم و در طول تاریخ علمای شیعه، فتوایی مبنی بر تکفیر و سربریدن نداریم.
وی ادامه داد: جریانی که امروز تحت عنوان شیعه افراطی مطرح است قائل به سربریدن کسی نیست.
وی یاداورشد: امروز اگر پوتین و روسیه نسبت به گروه های تکفیری حساس شده و به سمت ما گرایش دارند به این خاطر است که بسیاری از کسانی که درسوریه اقدام به کشتار مردم می نند خوی وحشی گری دارند و تعداد زیادی از آنها هم از چچن و آسیای مرکزی آمدند.
علیزاده موسوی گفت: وضعیت کنونی جهان اسلام بسیار حساس است و سلفی ها دنبال جذب نیرو هستند و شیعیان کشورهای مختلف تحت فشار هستند و باید در فضای کنونی وارد شده و اقدام به تعریف طرح و سناریو برای آینده جهان اسلام هستیم.
وی افزود: اینها اگر از بین بروند اندیشه های اینها هستند و بر اختلاف میان مسلمانان دامن می زنند و باید برای آینده طرح داشته باشیم.
بسترهای تفرقه در دنیای اسلام
علیزاده موسوی یادآورشد: درجهان اسلام و حتی در کشور ما بسترهای لازم برای تفرقه وجود دارد ولی همگرایی در کشور ما، مانع ایجاد اختلافات مذهبی شده است.
وی گفت: فشارهای عربستان بر شیعیان این کشور، باعث پخته تر شدن آنها شده است، آنها امروز شیعیان را به دو جریان افراطی و معتدل تقسیم کرده و در یک قسمت 'شیخ صفار' و در قسمت دیگر گروه 'شیخ نمر' قرار دادند، عربستان به مقاومت فوق العاده شیعیان اعتقاد دارد و خطر آنها را جدی می داند.
علیزاده موسوی اظهار داشت: ما از ۲۶ بهمن تا اول اسفندماه نمایشگاه آثار موسساتی که علیه وهابیت و سلفیه کار کرده اند را در قم دایر خواهیم کرد تا خلاء ها در سه حوزه پژوهش، آموزش و تبلیغ را شناسایی کنیم.
شکست سیاست های عربستان
وی ادامه داد: سیاست های عربستان در منطقه در سال های اخیر هیچ کدام موفق نبوده و بیشتر دنبال این بودند که شرایط را به گونه ای پیش ببرند که تاثیرگذار باشد ولی سیاست های آنها کاملا شکست خورده است.
علیزاده موسوی گفت: وقتی امیرعبدالله پادشاه عربستان از دنیا رفت یک طیف نخبه ای مانند وزیر خارجه وقت، هم همراه وی از بین رفتند، عربستان اکنون آتش زیر خاکستر است و اگر شیخ نمر را آزاد می کردند می توانستند فضا را تا حدودی برای خود تلطیف کنند.
علت عدم همراهی کشورها با عربستان
وی اظهار داشت: در هر کشوری اقلیتی از شیعیان وجود دارد به همین دلیل بسیاری از کشورها با عربستان همراهی نکردند.
وی گفت: عربستان هم اکنون مانند یک مار زخمی است و اگر سفارت آن را در ایران آتش نمی زدند فضای سنگینی علیه این کشور آغاز می شد، متاسفانه وقتی شرایط برای ما فراهم می شود فرصت را از دست می دهیم.
در این مراسم که از طرف مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، برخی طلاب سوالات خود را در مورد شرایط کنونی دنیای اسلام مطرح کردند.
انتهای پیام/۱۳۷
کد مطلب: 35955