قم نگار: قیام خونین ۱۹ دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی برای حمایت از مرجعیت دینی بود و به عنوان ماندگارترین واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد.
سند افتخار طلاب و روحانیون؛
قیام ۱۹ دی نقطه عطفی برای حمایت از مرجعیت شد
19 دی 1394 ساعت 10:31
قم نگار: قیام خونین ۱۹ دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی برای حمایت از مرجعیت دینی بود و به عنوان ماندگارترین واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد.
به گزارش قم نگار، روز نوزدهم دیماه، یادآور حماسه بزرگ و باشکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. ۱۹ دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنهها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونهای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود.
در روز هفدهم دیماه سال ۵۶ مقالهای با عنوان «استعمار سرخ و سیاه»، با امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات درج شد. نویسنده این مقاله که در سالروز کشف حجاب به چاپ رسید، به حضرت امام خمینی(ره) اهانت کرده بود.
با این که برای اولین بار نبود که عوامل نظام به حضرت امام(ره) اهانت میکردند و این بار حتی اهانت به طور صریح صورت نگرفته بود، اما جرقهای در شهر مقدس قم زده شد که به قیامی خونین و تاریخساز مبدل شد. این مقاله احساسات و عواطف مردم را نسبت به رهبر و مقتدایشان که در تبعید به سر میبرد برانگیخت و خشم و انزجار عمومی از نظام را به همراه داشت.
اولین حرکت اعتراضآمیز در برابر انتشار مقاله موهن در روزنامه اطلاعات، توسط روحانیت و مردم قم، فردای انتشار آن یعنی روز هجدهم دیماه شکل گرفت. در این روز دروس حوزه تعطیل شد و مراجع نیز درس خود را تعطیل کردند. پس از آن بازار قم هم به حوزه ملحق شد و مردم به همراه علما و روحانیان به منزل مراجع رفتند و آمادگی خود را برای اقدام علیه این حرمت شکنی اعلام کردند. مراجع تقلید هم با سخنان خود، ضمن آرام ساختن مردم و روحانیت و تسلی دادن به آنها، علاوه بر محکوم ساختن نظام در این اقدام توهینآمیز بر ادامه مبارزه و اعتراضها تأکید کردند.
صبح روز نوزدهم دیماه ۱۳۵۶(برابر با بیست و نهم محرم ۱۳۹۸)، با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. رفتن به منازل آیات پی گرفته شد و به ترتیب آقایان آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله مکارم شیرازی برای مردم سخنرانی و از حضرت امام خمینی(ره) حمایت کردند.
در بعد از ظهر نوزدهم دیماه ۵۶ آیت الله نوری همدانی سخنرانی کرد. مردم پس از سخنان ایشان آرام و بی سر و صدا به طرف منزل آیت الله مشکینی به راه افتادند. جمعیتی بیش از ده هزار نفر که در آن ایام خفقان و اضطراب جمعیت بسیار زیادی بود، با عزمی راسخ و ارادهای پولادین بر آن بودند تا قدرت پوشالی نظام شاهنشاهی را در زیر گامهای استوارشان خرد کنند.
ساعت حدود ۴ و سی دقیقه بعد از ظهر نوزدهم دیماه، مأموران شهربانی و ساواک که در یکی از میدانهای قم راه مردم را سد کرده بودند به دنبال یک برنامه ساختگی، با شکستن شیشه بانک به سوی مردم بیدفاع که حتی شعار هم نمیدانند، آتش گشودند.
غروب روز نوزدهم دیماه، شفق سرخ و گلگون بود و فضای شهر پر از غم و غربت شده بود. همهجا پر از مأموران شهربانی بود و تظاهرکنندگان پراکنده شده بودند. تنها چیزی که در منطقه درگیری به چشم میخورد عبا، عمامه و کفشهایی بود که از روحانیان و مردم به جا مانده و آغشته به خون بود.
ویژگی خاص قیام نوزده دی شرکت و همکاری همه اقشار مردم بود. این قیام نیز همچون همیشه با رهبری روحانیت شکل گرفت، اما اگر حمایت و پیوستن مردم به روحانیت نبود، به پیروزی نمیرسید.
طلاب و مردم قم پشتیبان همیشگی آرمانهای امام خمینی(ره)
آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار مهر، میگوید: شهر مقدس قم در جهان نمونه است و در این جهان هیچ شهری نظیر قم نداریم که پایگاه شیعه و اسلام باشد.
کد مطلب: 36012