به گزارش قم نگار، حجتالاسلام احمد واعظی صبح امروز در همایش ملی «فقه هنر»، با اشاره به اینکه هنر به عنوان یک واقعیت ریشهدار در زندگی بشر از ابعاد مختلف قابل مطالعه است، اظهار داشت: درباره هنر پنج دسته مطالعه شامل مطالعات تاریخی هنر، مطالعات اجتماعی هنر مبنی بر اقتصاد هنر و مطالعات توصیفی تبیینی، مطالعات فلسفی هنر شامل فلسفه هنر و هرمونوتیک هنر، مطالعات اخلاقی و فقهی و حقوقی هنر انجام میگیرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره عبارت فلسفه هنر افزود: این ترکیب، ترکیب وصفی است و گونهای فلسفیدن در حوزه هنر است و جزو مطالعه درجه اول علم محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث نسبت فقه و هنر یک نگاه حداقلی و یک نگاه حداکثری وجود دارد و برخی کارکرد فقه را به تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن فعالیتها و آفرینشگریهای هنری محدود میکنند و منشاء این نگاه حداقلی به فقه هنر به قصور موضوعشناختی فقه بر میگردد، در حالیکه فقه با فرهنگ پیوند عمیقی دارد.
واعظی بیان کرد: اگر برای فرهنگ چهار لایه اصلی شامل باورها، ارزشها، رفتارها و نمادها در نظر بگیریم، هنر مقولهای است که در تمام لایهها حضور دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره لایه باورها در فرهنگ عنوان کرد: باور بسیاری از مردم به جای برهان و فلسفه براساس جدلیات و خطابیات شکل میگیرد.
وی هنر را در تغییر نظام ارزشی و زیباشناختی جامعه موثر دانست و بیان کرد: در حوزه رفتارسازی و نمادسازی هنر نقش بهسزایی دارد که در این مقوله نیازمند تعمق و تدبر است.
واعظی با بیان اینکه بخش غیرقابل انکار در هر جامعه نظام ارتباطی است، افزود: نمیتوان جامعهای را بدون نظام ارتباطی در نظر گرفت و این نظام دارای دو رکن معناسازی و رسانهای است تا این معنا را به جامعه مخاطب منتقل کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افرادی که نسبت فقه و هنر را تقلیل میدهند، به نقش عظیم هنر در فرهنگ آگاهی ندارند و گمان میکنند فقه برای مشخص کردن احکام خمسه است اما با تعمق در این بحث میتوان متوجه کارکرد گسترده فقه در مسائل مختلف اجتماع شد.
وی درباره بررسی فقه در بستر حاکمیت گفت: اگر از منظر کلان به فقه نگاه شود متوجه فراتربودن فقه از محدوده نظارت و اظهارنظر در خصوص اعمال مجاز و غیرمجاز دینی میشویم.
انتهای پیام/۱۳۷