قم نيوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: هدف نهایی آمریکاییها این است که همه قدرتهای عالم تحت نظر و قدرت آنان کار کنند و هر قدرتی که بخواهد استقلال داشته باشد در مقابل او میایستند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
آمریکاییها میخواهند همه قدرتهای عالم تحت حاکمیت آنها باشند
خبرگزاری مهر , 13 خرداد 1396 ساعت 2:20
قم نيوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: هدف نهایی آمریکاییها این است که همه قدرتهای عالم تحت نظر و قدرت آنان کار کنند و هر قدرتی که بخواهد استقلال داشته باشد در مقابل او میایستند.
به گزارش قم نيوز، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در درس اخلاق ماه رمضان خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: در حوزه قدرت نظریات بسیاری مطرح شده است؛ یکی از این فلاسفه غربی، ماکیاولی است که در جمله مشهور خود بیان کرده است که هدف، وسیله را توجیه میکند؛ یعنی حاکم میتواند برای دستیابی به اهداف خود، هر کاری را که صلاح دانست انجام داد.
وی افزود: در این نظریه عنوان شده است که رعایت مسائل اخلاقی در حوزه فردی است ولی در عرصه حکومتی نباید دید اخلاقی صرف داشت و برای مبارزه با بی عدالتی و فقر و دستیابی به اهداف نباید به اخلاق پایبند بود.
این استاد حوزه بیان کرد: امروزه نمونههای آشکار این مسئله در عالم هویدا است؛ آمریکاییها چنین منطقی دارند که باید به هر شکلی به اهداف خود برسیم؛ آمریکاییها بیان میکنند که ما به دنبال جامعه واحد مدنی هستیم که کل جامعه جهانی به شکلی که ما میگوییم زندگی کنند.
وی بیان کرد: هدف نهایی آمریکاییها این است که همه قدرتهای عالم تحت نظر و قدرت آمریکاییها کار کنند و هر قدرتی که بخواهد استقلال داشته باشد در مقابل او میایستند.
آیت الله مصباح یزدی یادآورشد: امام راحل در پاسخ به تروریست خواندن مردم ایران توسط کارتبر فرمودند «که آقای کارتر شما باید حرف و سخن با منطق بزند، چرا شما ما را تروریست میخوانید زیرا بیش از ۳۵ میلیون میخواهند در مقابل ظلم و بی عدالتی شما بایستند، پس همه این مردم تروریست هستند؟، آیا در امور سیاسی هم اینگونه قضاوت میکنید؟»
وی اظهار کرد: علت تحلیل روانشناختی این مسئله آن است که همیشه کسانی هستند که در مقابل عوامل عاطفی و احساسی کوتاه نمیآیند و تنها چیزی که به آن میاندیشند نفس خود پسند آنها است؛ حال اگر همه مردم نیز فدای قوه خود پسندی آنها شوند هیچ اشکالی ندارد.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نظریه غربیها این چنین است که هم باید چنان شیری باشید و هم روباه؛ آنها بیان میکنند که کسب قدرت صنتعتی درکنار حیلهگری ما را به قدرت و برتری میرساند؛ شیربودن کافی نیست بلکه باید حیلهگیری را نیز در کنار آن تقویت کرد.
وی یادآور شد: گاهی باید در جامعه و در مقابل ظالمینی که به حقوق دیگران تجاوز میشوند و تحت تعلیم و تربیت نیز واقع نمیشود باید از زور استفاده کرد ولی استفاده از این زور نیز باید تحت قانون باشد نه اینکه مثل غربیها بیان شود که اهداف باید با هر وسیلهای تحصیل شود.
آیت الله مصباح یزدی گفت: اخلاق سیستم رفتاری یا رفتارهای منظمی که با هم مرتبط هستند و انسان را به هدف مطلوبی میرسانند؛ در سیاست و مدیریت جامعه نیز این امر مطرح است؛ یکی از نظرات در حوزه اخلاق و سیاست آن است که نه اینکه بگوییم در امور سیاسی و مدیریت جامعه جای اخلاق نیست بلکه دو سیستم اخلاقی داریم که شامل سیستم اخلاقی فردی و گروهی داریم و یک سیستم اخلاقی برای جامعه است که نام آن را سیاست مینامیم.
وی بیان کرد: وجود این دو سیستم به این معنی نیست که در امور سیاسی قواعد معقولی نداشته باشیم؛ از هر وسیلهای نمیتوان برای رسیدن به هدف باشد بلکه باید وسیلهای متناسب با هدف را اتخاذ کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در اینجا هم در تعریف مفهوم اخلاق و سیاست ابهام وجود دارد؛ گروه اول به دیگر خواهی اخلاق را ترجمه کردند و به همین دلیل در مسائل فردی و رابطه انسان با خدا حرفی ندارند.
وی گفت: بحث دیگری در این زمینه مطرح شده است که هر نظام و سیستم اخلاقی را بپذیریم یک سری مواردی پیش میآید که چند ارزش اخلاقی با هم تزاحم پیدا میکنند؛ در اینجا از مواردی است که عام و خاص من وجه در مورد آن اشتراک پیدا میکند.
آیت الله مصباح یزدی افزود: محور اول این بود که حوزه اخلاق از سیاست جدا است و محور دوم این بود که دو نوع اخلاق داریم که مرتبط به امور جامعه است و اخلاق عمومی برای همه مردم؛ محور سوم نیز این است که اخلاق و سیاست معنای خود را دارند؛ برخی مسائل اخلاق جای خود را دارد که در سیاست نمیگنجد.
وی بیان کرد: زمانی است که یک رئیس جمهور میخواهد کاری در جامعه انجام دهد ولی اخلاق، رعایت نمیشود؛ به عنوان مثال شخصی بیان میکند که من برای تأمین مصالح اسلامی باید رئیس جمهور شوم؛ این شخص برای این امر باید رأی اکثریت را بیاورد؛ حال ممکن است، برای رسیدن به اکثریت به روشهای غیر اخلاقی روی آورد؛ در اینجا این رفتار، هم سیاسی است و هم اخلاقی؛ اخلاق در اینجا ناهی است و سیاست آمر این کار است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پس بین اخلاق و سیاست، ممکن است مواردی روی دهد که تصادق پیدا کنند یعنی هر دو مفهوم بر آن صدق کند و جای اعمال روشهای اخلاقی و سیاسی نیز وجود داشته باشد؛ حال سوالی وارد میشود که کدام یک از این دو بر یکدیگر مقدم است.
آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: محور سوم بیان میکند که همه جا مصالح سیاسی مقدم است؛ دو محور قبلی بیان میکند که جای اخلاق و سیاست جدا است، ولی محور دوم بیان میکرد که دو نوع اخلاق داریم که در سیاست نیز اخلاق وجود دارد؛ جای اخلاق سیاسی با امور غیر سیاسی متفاوت است، ولی اصل با رعایت مصالح سیاسی است، زیرا اگر در این زمینه مشکلی ایجاد شود همه مردم متضرر میشوند.
انتهاي پيام / 137
کد مطلب: 49084