قم نيوز: مدیر جامعهالزهرا(س) تصریح کردند: در بیان فضائل عملی امام علی(ع)، حضور تمام قد حضرت زهرا(س) در تمام صحنههای تکلیف نمایان است.
توافق در مسیر تکلیف، درسی بزرگ از سیره زندگی حضرت زهرا(س) است
پایگاه اطلاع رسانی جامعة الزهرا , 24 خرداد 1396 ساعت 18:35
قم نيوز: مدیر جامعهالزهرا(س) تصریح کردند: در بیان فضائل عملی امام علی(ع)، حضور تمام قد حضرت زهرا(س) در تمام صحنههای تکلیف نمایان است.
به گزارش قم نيوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «سید محمود مدنی»، مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) روز چهارشنبه – ۲۴ خرداد – در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها)» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه الزهرا(سلام الله علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت شهادت امام علی(علیهالسلام)، عنوان کردند: امروز نگاه و توجه این جلسه به شخصیت برجسته امام علی(علیهالسلام) است باشد تا در این ایام، حقگذاری نسبت به آن حضرت تا حدی صورت گیرد و در عین حال به بحث مستمر «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) مرتبط میشویم و به عنوان جامعه الزهرایی درسی از سیره آن حضرت میگیریم.
آیات قرآن کریم در فضائل امام علی(علیهالسلام)
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) اظهار داشتند: فضائل امام علی (علیهالسلام) در دو بخش عمده تقسیم بندی میشود، یک بخش از فضائل امام علی(علیهالسلام)، فضائل نقلی و مبتنی بر نقل است و بخش دیگر فضائل عملی آن حضرت است.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی با اشاره به فضایل نقلی امام علی(علیهالسلام)، افزودند: فضائلی برای حضرت امیر المؤمنین(علیهالسلام) نقل شده است که خداوند و پیامبر گرامی اسلام(صلّیاللهعلیهوآله) از جمله گویندگان این فضائل هستند که از این لحاظ دارای اهمیت ویژه ای است.
ایشان به آیاتی از قرآن کریم در شأن امام علی(علیهالسلام) اشاره کردند و بیان داشتند: خداوند در آیه ۸ سوره انسان میفرماید: «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْکيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً؛ و غذای(خود) را با اینکه به آن علاقه دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند»؛ همچنین در آیه ۵۵ سوره مائده آمده است: «إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند همانها که نماز را برپا میدارند و در حال رکوع، زکات میدهند».
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) افزودند: خداوند در آیه ۳ سوره مائده میفرماید: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا؛ امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین ( جاودان ) شما پذیرفتم»؛ این آیات کلام حق تعالی درباره امام علی(علیهالسلام) است و شیعه، اهل سنت و حتی خوارج که امام علی(علیهالسلام) را به شهادت رساندند، اعتراف کردند که این آیات در شأن حضرت علی بن أبی طالب(علیهالسلام) بیان شده است.
روایات نقلی پیامبر گرامی اسلام(صلّیاللهعلیهوآله) درباره امام علی(علیهالسلام)
دکتر مدنی به روایات پیامبر گرامی اسلام(صلّیاللهعلیهوآله) درباره امام علی(علیهالسلام) اشاره کردند و ادامه دادند: روایاتی از رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) نقل شده است که جزء فضائل نقلی است، از جمله آن حضرت فرمودند: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» که این حدیث از جمله احادیث متواتر است، اگرچه بخاری آن را نیاورده است.
ایشان که مقاله ای با عنوان «غدیر از دیدگاه اهل سنت» به عربی و فارسی تألیف کرده اند، بیان داشتند: حدیث منزلت از دیگر روایاتی است که از پیامبر گرامی(صلّیاللهعلیهوآله) در بیان فضائل امام علی(علیهالسلام) نقل شده است و فرمودند: «أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی؛ جایگاه تو و من جایگاه حضرت موسی و هارون(علیهما السلام) است».
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) به روایت «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ؛ ای علی! تو برادر من در دنیا و آخرت هستی» اشاره و عنوان کردند: علامه امینی ۵۰ منبر از اهل سنت برای این روایت که درباره عقد اخوت است، نقل میکند.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزودند: پیامبر گرامی اسلام(صلّیاللهعلیهوآله) میان افراد مختلف عقد اخوت خواندند، از جمله میان ابوبکر و عمر؛ ابوذر و عبدالله بن مسعود؛ مقداد و عمار؛ عایشه و حفصه و ام سلمه و صفیه عقد اخوت جاری شد.
ایشان ادامه دادند: رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) بر اساس یک توافق روحی و زمینههای روحی بین افراد مختلف، عقد اخوت خواندند و در این میان، تنها امام علی(علیهالسلام) ماندند، در این هنگام پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) به آن حضرت فرمودند: «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ».
گاهی پیامبر اکرم(ص) با عمل، فضائل امام علی(ع) را به مردم نشان میدادند
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) بر لزوم بیان فضائل نقلی اهل بیت(علیهمالسلام) تصریح کردند و بیان داشتند: امام علی(علیهالسلام) دارای فضائلی هستند که نقلی نیستند، بلکه عملی هستند؛ به عنوان مثال، پیامبر گرامی اسلام(صلّیاللهعلیهوآله) در دوران صدر اسلام با دشمنیهای بی شماری مواجه شدند، در دوران حیات پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله)، حدود ۸۰ جنگ رخ داد که همه آنها دفاعی بود و کفار به مسلمانان حمله میکردند.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی تأکید کردند: در آن دوران، هر جا که رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) برای جنگ آماده میشدند، امام علی(علیهالسلام) در همه جنگها به جز جنگ تبوک حضور داشتند.
ایشان عنوان کردند: پیامبر گرامی اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) در جنگ تبوک با توجه به توطئه ای که توسط دشمنان صورت گرفته بود، به امام علی(علیهالسلام) فرمودند: «یا من باید در مدینه بمانم یا تو باید بمانی» که در این میان، امام علی(علیهالسلام) ماندند.
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) اظهار داشتند: گاهی پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) با عمل، فضائل امام علی(علیهالسلام) را به مردم نشان میدادند؛ امام علی(علیهالسلام) عملا فضائلی دارند که کسی نمی تواند منکر این فضائل باشد.
دکتر مدنی یادآور شدند: امام علی(علیهالسلام) در همه جنگهای رسول خدا(صلّیاللهعلیهوآله) حاضر بودند و هیچ گاه فراری برای ایشان نوشته نشده است.
ایشان به جریان جنگ احد در اوایل تاریخ اسلام اشاره کردند و افزودند: در جنگ احد هفتاد ضربه شمشیر به بدن مبارک امام علی (علیهالسلام) وارد شده بود و آن حضرت را با بدن پاره پاره به مدینه بردند؛ به طوری که امام علی(علیهالسلام) در کوفه، بعد از ۲۵ سال فرمودند: «اگر الان لباسم را کنار بزنم هنوز آثار شمشیرهایی که در احد خوردم وجود دارد».
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) اضافه کردند: در جنگ احد، دو شمشیر امام علی(علیهالسلام) شکست و پس از آن، پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) ذوالفقار خود را به آن حضرت دادند و از آنجا ذوالفقار به شمشیر امام علی(علیهالسلام) ملقب شد.
خطبه فدکیه آتشفشان علوم زهرایی(سلاماللهعلیها) است/خطبه فدکیه باید یکی از بحثهای جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) باشد
دکتر مدنی اظهار داشتند: هیچ فردی همانند حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در خطبه فدکیه که آتشفشان علوم زهرایی(سلاماللهعلیها) است، درباره فضائل حضرت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) زیبا بیان نکرده است.
ایشان با بیان اینکه خطبه فدکیه باید یکی از بحثهای جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) باشد، تصریح کردند: خطبه فدکیه اقیانوسی است که باید یکی از محفوظات جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) باشد.
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) به بخشی از خطبه فدکیه اشاره کردند و گفتند: حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در این خطبه فرمودند: وْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّیْطانِ، اَوْ فَغَرَتْ فاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ، قَذَفَ اَخاهُ فی لَهَواتِها، فَلا یَنْکَفِیءُ حَتَّى یَطَأَ جِناحَها بِأَخْمَصِهِ، وَ یَخْمِدَ لَهَبَها بِسَیْفِهِ، مَکْدُوداً فی ذاتِ اللَّهِ، مُجْتَهِداً فی اَمْرِ اللَّهِ، قَریباً مِنْ رَسُولِاللَّهِ، سَیِّداً فی اَوْلِیاءِ اللَّهِ، مُشَمِّراً ناصِحاً مُجِدّاً کادِحاً، لا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةَ لائِمٍ وَ اَنْتُمَ فی رَفاهِیَّةٍ مِنَ الْعَیْشِ، و ادِعُونَ فاکِهُونَ آمِنُونَ، تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوائِرَ، وَ تَتَوَکَّفُونَ الْاَخْبارَ، وَ تَنْکُصُونَ عِنْدَ النِّزالِ، وَ تَفِرُّونَ مِنَ الْقِتالِ؛ هر هنگام که شیطان سر برآورد یا اژدهائى از مشرکین دهان بازکرد، پیامبر برادرش را در کام آن افکند، و او تا زمانى که سرآنان را به زمین نمىکوفت و آتش آنها را به آب شمشیرش خاموش نمىکرد، باز نمىگشت، فرسوده از تلاش در راه خدا، کوشیده در امر او، نزدیک به پیامبر خدا، سرورى از اولیاء الهى، دامن به کمر بسته، نصیحتگر، تلاشگر، و کوششکننده بود، و در راه خدا از ملامت ملامتکننده نمىهراسید؛ و این در هنگامهاى بود که شما در آسایش زندگى مىکردید، در مهد امن متنعّم بودید، و در انتظار بسر مىبردید تا ناراحتىها ما را در بر گیرد، و گوش به زنگ اخبار بودید، و هنگام کارزار عقبگرد مىکردید، و به هنگام نبرد فرار مینمودید».
توافق در مسیر تکلیف، درسی بزرگ از سیره زندگی حضرت زهرا(س) است
حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کردند: فضائل عملی امام علی(علیهالسلام) آنچنان گویا است که نمیتوان آنها را نفی کرد و اگر کسی بخواهد فضائل آن حضرت را نفی کند، باید احد، بدر، حنین، و خندق را نفی کند.
ایشان تأکید کردند: همراهی، همدلی و همکاری حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) با همسر در مسیر اهداف، درسی است که ما میتوانیم از سیره حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) بگیریم؛ در این مسیر، فقط بحث جنگ نیست، پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) اولین کسی را که به میان دریای شمشیر میفرستادند، علی(علیهالسلام) بودند، اما حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) هیچ گاه اعتراضی نکردند.
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) با اشاره به جود و بخشش امام علی(علیهالسلام)، عنوان کردند: بخشش امام علی(علیهالسلام) همیشه به گونه ای بوده که نان داخل سفره اش را بخشیده است و در این میان، توافق در مسیر تکلیف باعث شد که همراهی و همدلی حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) نیز وجود داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان این که در زندگی و در مسیر تکلیف سعی در توافق و همکاری داشته باشیم، اظهار داشتند: این درس بزرگ ما از زندگی حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) است که در مسیر تکلیف مانع نباشیم و مشوق و همراه باشیم.
حضور تمام قد حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در تمام صحنههای تکلیف نمایان است
ایشان بیان داشتند: در بیان فضائل عملی امام علی(علیهالسلام)، حضور تمام قد حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در تمام صحنههای تکلیف و وظیفه نمایان است.
مدیر جامعهالزهرا(سلاماللهعلیها) در پایان تصریح کردند: درسی که از زندگی زهرا (سلاماللهعلیها) میگیریم، این است که حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در تمام زندگی کوتاه خود با همه تلخیها و شیرینیها همه جا با حضرت علی همراه بودند و هیچ گاه در حق آن حضرت، کوتاهی نکردند.
انتهاي پيام / 137
کد مطلب: 49615