قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروزه نحوه اعزام مبلغ و تبلیغ در کشورهای دنیا، پیچیده تر شده است، مخصوصا این که آیینها و فرقههای متعدد و بسیار زیادی نیز ایجاد شدهاند.
آیتالله مصباح یزدی: نحوه اعزام مبلغ و تبلیغ در کشورهای دنیا پیچیده تر شده است
خبرگزاری فارس , 29 شهريور 1396 ساعت 12:55
قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروزه نحوه اعزام مبلغ و تبلیغ در کشورهای دنیا، پیچیده تر شده است، مخصوصا این که آیینها و فرقههای متعدد و بسیار زیادی نیز ایجاد شدهاند.
به گزارش قم نیوز آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در آیین افتتاح هفتمین دوره آموزشی جامعه المرتضی(ع) اظهار کرد: قرآن بهترین روش ارائه محتوا را حکمت یعنی استدلال و برهان، موعظه حسنه و خطابی سخن گفتن و در برخی موارد جدلی بحث کردن را برای ارائه محتوا بیان کرده است.
وی افزود: برخی روش جدلی برای تبلیغ معارف الهی را صحیح نمیدانند و میگویند باید همیشه از استدلال و برهان استفاده کرد، اما این تفکر صحیح نیست چون در بسیاری از مواقع خود قرآن از جدل برای مقابله با مخالفان اسلام استفاده کرده است؛ گاهی با روش جدلی، فرد کاملا متوجه اشتباه خودش میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: البته باید توجه داشت که جایگاه برهان و استدلال، خطابی سخن گفتن و جدلی بحث کردن کجاست؟ مثلا در برخورد با نخبگان و فرهیختگان، استدلال و برهان و برای پاسخ به برخی شبهات میتوان از جدل استفاده کرد و برای تبلیغ اثرات و فوائد و زیانهای یک مسأله، از روش خطابه میتوان بهره جست، همچنین بر اساس معلومات و سطح درک و خواستههایشان دسته بندی شوند.
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: مهمتر از همه اینها، مسأله توسل به اهل بیت (ع) و خالص کردن خود برای کار کردن برای ترویج معارف آنهاست. وقتی ما در امور دنیایی به اولیای الهی توسل کرده و بارها نتیجه آن را دیدهایم، آیا در امور معنوی و اموری که معارف مربوط به خودشان است، نمیتوانیم به آنها مراجعه کنیم؟ نتیجه این که به غیر از رعایت اصول روانشناسی و کیفیت برقراری رابطه با مخاطبان و تهیه محتوا و روش مناسب و لزوم وجود گروه و سازمان و تشکیلات برای پیشبرد اهداف، توسلات و کارخالصانه نیز نقش مهمی دارد، بلکه از همه، نقش بیشتری دارد.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: یکی از راههایی که مبلغ میتواند پی ببرد که آیا مخلصانه کار میکند یا خیر این است که اگر به شهری رفته که ببیند که مبلغ دیگری وجود دارد، آیا سعی میکند که مستقل کار کرده و خود را مطرح کند و به دنبال نقطه ضعفی از دیگری میگردد یا به دنبال همکاری و تأثیرگذاری بیشتر با وی و همراهی و حرکت پشت سر مبلغ دیگر است؟
وی با بیان اینکه رسالت معنوی ما «روح، قلب و اندیشه » انسانهاست، یادآور شد: تبلیغ معارف الهی همواره سیره انبیاء و اولیاء وبزرگان بوده است. اما امروزه نحوه اعزام مبلغ و تبلیغ در کشورهای دنیا، پیچیده تر شده است، مخصوصا این که آیینها و فرقههای متعدد و بسیار زیادی نیز ایجاد شدهاند به عنوان نمونه آیین مسیحیت بیش از 500 فرقه رسمی دارد.
آیتالله مصباح یزدی ادامه داد: این تفاوتها به قدری است که اصلا شرایط آن زمان و امروز، قابل مقایسه با یکدیگر نیست، از تشکیل دولت و تشکیل سازمانها و وزارتخانهها و پیچیدگی روابط گرفته تا مذاهب متعدد و اختلافات آنها و وجود شبهات فراوان.
وی گفت: در مسئله تبلیغ ظرایف و ریزه کاریهای وجود داشته که نیاز به تفکر و اندیشه دارد. ابتدا باید مشخص شود که برای انجام این حرکت چگونه باید اندیشید تا بعدها به مرحله عمل برسد. باید توجه داشت رسالتی که بر عهده داریم، در روابط سیاسی که غالبا با مسائل و امور مادی سر و کار دارد، خلاصه نمیشود، بلکه رسالتی معنوی است که با روح و قلب و اندیشههای افراد کار دارد.
انتهای پیام/136
کد مطلب: 53846