قم نيوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: دفع حداکثری و جذب حداقلی سیره ائمه معصومین(ع) نبود، نباید افراد به خاطر انجام یک جرم از طرف جامعه طرد شوند.
حجتالاسلام والمسلمین فرحزاد:
سیره ائمه معصومین(ع) جذب حداقلی و دفع حداکثری نبود
خبرگزاری فارس , 14 مهر 1396 ساعت 12:01
قم نيوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: دفع حداکثری و جذب حداقلی سیره ائمه معصومین(ع) نبود، نباید افراد به خاطر انجام یک جرم از طرف جامعه طرد شوند.
به گزارش قم نيوز حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری حسینی که در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به ضرورت گذشت از اشتباهات دیگران اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) در طول عمر خود از اشتباهات دیگران میگذشتند و آنها را میپذیرفتند، امام حسین(ع) حر را که از فرماندهان لشکر دشمن بود پذیرفت.
وی ادامه داد: دفع حداکثری و جذب حداقلی سیره ائمه معصومین(ع) نبود، نباید افراد به خاطر انجام یک جرم از طرف جامعه طرد شوند، رسول اکرم(ص) افراد گناهکار را دعوت میکرد که در صورت انجام گناهی که حد دارد، پیش از انجام حد، توبه کند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم(ص) فرمود توبه افراد گناهکار ارزشی بالاتر از اقامه حد دارد، پیامبر(ص) به دنبال هدایت تمام مردم بود، اما برخی از افراد به دنبال خشن نشان دادن اسلام هستند، در حالی که روایتهای بسیار زیادی از مهربانی ائمه معصومین(ع) در طول زندگی شان وجود دارد.
فرحزاد با اشاره به جلوههای رحمانیت در سیره ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: در سیره اهلبیت(ع) جلوههای رحمانیت زیادی وجود دارد، در جنگ صفین معاویه آب را بر روی سپاه امام علی(ع) بست، اما این امام معصوم به لشکر خودش اجازه نداد که آب را روی سپاه معاویه ببندد.
وی ادامه داد: امام علی(ع) سفارش به خوش رفتاری با قاتلش ابن ملجم کرد، اهلبیت(ع) حتی در آخرین لحظات عمر خود به دنبال هدایت مردم بودند، اما اکنون برخی به دلیل یک اختلاف سیاسی کوچک با دیگران دشمن میشوند.
استاد حوزه علمیه قم افزود: ابن ملجم کاری کرد که امام علی(ع) به شهادت برسد، اما این امام معصوم اجازه نداد که حتی زنجیر به دست ابن ملجم ببندد و امام علی(ع) حتی به فکر نرم بودن فرش زیرپای قاتل خود بود.
فرحزاد با اشاره به سیره امام علی(ع) در برخورد با حیوانات اظهار کرد: این امام معصوم در شب ضربت خوردن خود به فکر مرغابیهای خانه دخترش بود، امام علی(ع) در شب 19 رمضان به ام کلثوم وصیت کرد که به مرغابیها غذای کافی بدهد.
وی ادامه داد: راه نجات این است که انسان دور محور اهلبیت(ع) قرار بگیرد، حتی یوسف برای نجات خودش، خداوند را به ائمه معصومین(ع) قسم داد و رمز نجات، داشتن محبت اهلبیت(ع) است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: یعقوب کسی بود که در غم فراق فرزندش یوسف بسیار گریه کرد تا حدی که بینایی خودش را از دست داد، یوسف هم در غم دوری از پدرش بسیار اشک ریخت، امام سجاد(ع) هم پس از واقعه عاشورا سالها در غم شهادت امام حسین(ع) به صورت مستمر گریه کرد و این گریه کردن حدود 35 سال طول کشید.
فرحزاد با اشاره به سیره امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) اظهار کرد: امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا گاهی آن قدر گریه میکرد که زمین خیس میشد، غم و اندوه امام سجاد(ع) مصنوعی نبود و دیدن صحنههای شهادت امام حسین(ع) و فرزندان و یارانش تاثیر زیادی روی امام سجاد(ع) گذاشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) هم پس از رحلت رسول اکرم(ص) گریه زیادی در فراق پدرش کرد.
انتهای پیام/137
کد مطلب: 54472