قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه جای موضوع شناسی در حوزه خالی بوده است، گفت: خوشبختانه این خلأ در حال پر شدن بوسیله زحمات مؤسسه موضوع شناسی است اما تا رسیدن به حد نهایی باید مسافتها را پیمود و به نقطه مطلوب رسید.
آیتالله مکارم شیرازی:
جای موضوع شناسی در حوزه خالی بود
عدم شناخت موضوعات روز طلاب را دچار مشکل میکند
خبرگزاری فارس , 8 آبان 1396 ساعت 18:19
قم نیوز: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه جای موضوع شناسی در حوزه خالی بوده است، گفت: خوشبختانه این خلأ در حال پر شدن بوسیله زحمات مؤسسه موضوع شناسی است اما تا رسیدن به حد نهایی باید مسافتها را پیمود و به نقطه مطلوب رسید.
به گزارش قم نیوز این مرجع تقلید در دیدار رییس هیأت امنا و مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان اینکه در زمان ما موضوع شناسی اهمیت فوق العاده ای دارد، گفت: موضوعات در زمان ما بسیار پیچیدهتر از زمان سابق است.
وی افزود: در گذشته بسیاری از مسائل ساده بود اما در حال حاضر به عنوان مثال بیعهای اینترنتی و مسائل دیگر به وجود آمده که پیچیده و مبهم هستند، عده ای از سودجویان برای کلاهبرداری از مردم موضوعاتی را تأسیس میکنند و کلاه عده ای را بر میدارند که شناخت آنها بسیار مهم است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه زمان حاضر زمانی است که مسائل مستحدثه بسیاری وجود دارد، اظهار کرد: به نسبت مسائل مستحدثه، موضوعات مستحدثهای هم پیش میآید، از این رو همانگونه که مسائل مستحدثه احتیاج به حل شدن دارند موضوعات مستحدثه هم باید حل شود.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: گاهی قلمرو موضوع شناسی با قلمرو اجتهاد احکام مخلوط میشود، باید کاری کرد که موضوع شناسی در قلمرو اجتهاد نرود، گاهی شاید موضوع شناسی کاری انجام میدهد که صاحب فتوا باید آن را انجام دهد.
وی با بیان اینکه حد و مرزهای موضوع شناسی و صاحب فتوا باید شناخته و جدا شود، ابراز کرد: نظرات موضوع شناسی برای مردم به عنوان اینکه افراد اهل خبره هستند میپذیرند اما در مواردی موضوع شناسی باید در اختیار فقیه قرار داده شود.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: در این موارد فقیه باید موضوع شناسی را ببیند و بر اساس آن فتوا صادر کند، البته مواردی از قبیل کارشناسی است که باید اهل خبره نظر خود را بدهند اما گاهی باید در اختیار فقیه باشد تا معلوم شود.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مفهوم شناسی در بسیاری از موارد کار فقیه بوده و کار آقایان موضوع شناس به شمار نمیرود، اگر فقیه مفاهیم ادله را متوجه نشود نمیتواند فتوا دهد، بعد از اینکه فقیه مفاهیم را فهمید و فتوا داد بحث شناخت موضوع مطرح میشود که آن را چگونه بشناسند و چگونه به آن عمل کنند.
وی اضافه کردند: در حوزه باید درسی برای عموم در زمینه موضوع شناسی وجود داشته باشد، موضوع شناسی امری است که همه طلاب باید با آن آشنایی داشته باشند، اگر طلاب و روحانیت از موضوعات روز بی خبر بوده و در این زمینه اهل خبره نشده باشند نمیتوانند پاسخگوی مردم باشند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه موضوع شناسی در حوزه باید عمومیت پیدا کند، گفتند: اینکه یک درس به این عنوان شروع شود کافی نیست بلکه هر کسی که فقه میخواند باید مقداری از موضوع شناسی را نیز فراگیرد چرا که شناخت موضوعات پیچیده شده است و این یک ضرورت به شمار میرود.
آیت الله مکارم شیرازی افزود: نتیجه برنامههای مؤسسه موضوع شناسی باید در اختیار مراجع قرار داده شود چون ممکن است اصطکاکی ایجاد شده و مشکل پدید آید از این رو کار باید به مراجع عرضه شده و از نظرات آنان استفاده شود، اگر مستقل از مراجع موضوع شناسی شود ممکن است مشکلی ایجاد شود.
وی مراجعه به اهل تخصص در موضوع شناسی را امری مهم دانست و اظهار کرد: برخی از مسائل سابقا جزو عیوب بوده است چون جراحی وجود نداشت اما امروز با عمل جراحی ساده ممکن است عیب برطرف شود، عوض شدن موضوع بر اثر گذشتن زمان از مسائل مربوط به موضوع شناسی است که باید مورد توجه باشد.
این مرجع تقلید ادامه دادند: بسیاری از عیوبی که سابقا غیر قابل حل و موجب فسخ نکاح بوده در حال حاضر به راحتی از طریق جراحی حل میشود، باید از همه صاحبان تخصص در موضوعات استفاده کرد، تفاوتهایی که بین زمان حاضر و گذشته وجود دارد از مسائلی است که میتواند فصلی از کار موضوع شناسی باشد.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه جای موضوع شناسی در حوزه خالی بوده است، گفت: خوشبختانه این خلأ در حال پر شدن بوسیله زحمات مؤسسه موضوع شناسی است اما تا رسیدن به حد نهایی باید مسافتها را پیمود و به نقطه مطلوب رسید.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 55533