استاد حوزه علمیه قم گفت: ما هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هر کدام تفاسیر گوناگونی داشتهاند.
استاد حوزه علمیه قم در همایش منجی موعود:
همه مذاهب اسلامی معتقد به منجی هستند
خبرگزاری فارس , 8 آذر 1396 ساعت 5:00
استاد حوزه علمیه قم گفت: ما هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هر کدام تفاسیر گوناگونی داشتهاند.
به گزارش قم نیوز حجتالاسلاموالمسلمین مهدی فرمانیان عصر امروز در کمیسیون جریان شناسی و مطالعات استراتژیک موعودگرایی در مسجد مقدس جمکران به تبیین موضوع «رویکردهای فرق و مذاهب اسلامی به موضوع مهدی موعود» پرداخت و اظهار کرد: برای فهم منجی گرایی در فرق و مذاهب باید به سه مبنا توجه کرد؛ نخستین مبنا نوع نگاه فرق و مذاهب به تاریخ است که نخستین آن نگاه ادواری است؛ مذهب اهل حق و علویان در این گروه قرار دارند و مهمترین ادوار را دوره امام علی(ع) میدانند و توجهی به مسئله مهدویت و امام زمان(ع) ندارند.
وی ادامه داد: نگاه دوم به فلسفه تاریخ، نگاه خطی است؛ نگاه اهل سنت اینگونه است که افرادی معمولی میآیند و حتی ممکن است ظالم و مستکبر باشند؛ نگاه سوم به فلسفه تاریخ نگاهی است که شیعه اثنی عشری دارد که نگاه تکاملی است و هر چه جلوتر میرویم، کاملتر میشویم.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در این نگاه همیشه در حال تکامل هستیم و دوره امامت امام زمان(عج) شکوفاترین دوره خواهد بود و بعد از آن هم قیامت است، ابراز کرد: نوع نگاه به مسئله خلافت و امامت دومین مبنا در فهم منجی گرایی فرق و مذاهب است؛ در نگاه سوم به جایگاه امام در نظام هستی بستگی دارد و آیا امام فردی عادل، معصوم یا واسطه در فیض است.
فرمانیان تأکید کرد: ما هیچ مذهبی در جهان اسلام نداریم که منجی و مهدویت را قبول نداشته باشد و هر کدام تفاسیر گوناگونی داشتهاند.
استاد حوزه علمیه فرمانیان تصریح کرد: رویکرد دوم رویکرد پذیرش اما سکوت است؛ بسیاری از اشاعره به بحث مهدویت نپرداختهاند و امام را فردی عادل میدانند؛ بخاری و مسلم هر دو جزء کسانی هستند که مهدویت را پذیرفتهاند اما سکوت کردهاند.
وی یادآور شد: رویکرد سوم پذیرش و تغییر مصداق است؛ مثلاً میگوید که ما مهدی را قبول داریم اما مهدی همان عیسی مسیح است و در واقع حضرت را از اهل بیت خارج کردهاند؛ افراد این گروه نیز در اقلیت هستند.
کارشناس مسائل مهدوی گفت: رویکرد چهارم پذیرش به عنوان یک امام عادل و معمولی و زمینی است؛ از اهل سنت، اشاعره و برخی از سوفی و زیدیها از این گروه هستند که حضرت را امامی عادل و معمولی میدانند.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: رویکرد پنجم پذیرش به معنای امامی معنوی است که بسیاری از اهل سنت نیز بر این عقیده هستند.
وی ادامه داد: رویکرد ششم پذیرش حضرت مهدی(عج) و تأثیرگذاری مادی و معنوی در سطح جهانی است؛ در این تفکر شیعه و اسماعیلیه و شیخیه و برخی سوفیهای اهل سنت قرار دارند.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: پس مسئله مهدویت مبحثی فراگیر است اما نوع رویکرد و رویکردها متفاوت است و در قالبهای مختلف قرار میگیرند.
انتهای پیام/137
کد مطلب: 56695