به گزارش قم نیوز انقلاب سال ۵۷ در محتوا، روش، ابزار و هدف انقلاب فرهنگی بود انقلابی در احیای ارزشهای انسانی و دینی، احیای تفکرات خالص ایرانی_ اسلامی، انقلاب نفی سلطه ی اندیشه های منحط غرب و شرق و رژیم سابق در عرصه ها و نهادهای اجتماعی به ویژه در دانشگاهها بود.
امام خمینی(ره) در فروردین سال ۵۹ بر تصفیهی دانشگاه تاکید کرده و فرمودند: «باید انقلاب اسلامی در تمام دانشگاههای سراسر ایران به وجود آید تا اساتیدی که در ارتباط با شرق و یا غرباند تصفیه گردند و دانشگاه محیط سالمی شود برای تدریس علوم اسلامی.»(۲)
بی شک تعطیلی دانشگاههای در سالهای ابتدایی انقلاب در جهت تحقق همین امر بود که باید گفتمان و جریان های ضد انقلاب و غیر همسو با انقلاب از دانشگاهها پاکسازی می شد دانشگاه ها با موقعیت راهبردی که داشتند می بایست متناسب با نظام جمهوری اسلامی حرکت می کردند در غیر این صورت به تعبیر بنیان گذار انقلاب اگر قرار باشد دانشگاه با همان سلطه ی فساد رژیم سابق ادامه می یافت این مراکز مهم(همانند گذشته) در خدمت استعمارگران قرار می گرفت(۴).با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی اما روند اسلامی شدن دانشگاهها نیز سرعت گرفت.
طرح و بسط مسئله ی وحدت دانشگاه و حوزه از آثار و برکات انقلاب فرهنگی و میمون ترین پیامد انقلاب اسلامی است آن مهمی هم که راهبر انقلاب از انقلاب فرهنگی دنبال می کردند انتشار و اشاعه ی پژوهش های علمی و معارف بلند عمیق اسلامی و این آرمان بلند نقطه ی وحدت و هم افزایی دانشگاه و حوزه بود(۱)
در این میان یاد و خاطره ی شهید محمد مفتح این عالم عالی مقام و مدرس مجاهد حوزه و دانشگاه به عنوان پیشگام این عرصه همواره بیانگر نقش حوزه و عناصر حوزوی در خط حرکت اسلامی و هدایت دینی برای درک موقعیت ها و تغییرات جدید به وجود آمده است.
در دوره های سیاسی گذشته حاکمان مستبد و غرب زده با تمام توان برای انزوا و انفکاک حوزه و روحانیت از اجتماع و سیاست تلاش کردند. تلاش کردند دانشگاهها را به سبک غربی مدیریت کنند و از معارف دینی دور نگه دارند این از نقشه های تفرقه افکنانه ی دشمنان و استکبار بود این قبیل کارشکنی و توطئه ها تا به امروز ادامه داشته و دارد. وحدت حوزه و دانشگاه به معنای هماهنگی علم و دین زمینه ساز انسجام، همگرایی ارزشی، فرهنگی و فکری جامعه است در پرتو این وحدت به تبع وحدت رهبران و عالمان در جامعه و هویت جوانان گسیختگی ایجاد نمی شود، ضمن حاکمیت فضای فرهنگی و معنوی منسجم، از اسلام، قرآن و دستاوردهای انقلاب در مقابل نفوذ و توطئه ی دشمنان دفاع می شود و در نهایت نوعی هماهنگی در اجرا، پیشرفت و توسعه در برنامه ها و استفاده از سرمایه های ملی به وقوع می پیوندد که موجب سعادت و پیشرفت جامعه ی اسلامی است. رهبر انقلاب نیز از برکات این وحدت را نزدیک شدن دانشگاه به ارزش های دینی و آگاهی حوزه به جدیدترین پیشرفت علمی، شکست نقشه های دشمن و سازندگی و رفع نیازها می دانند.(۳)
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد استکبار جهانی و در راس آنها آمریکا و اسرائیل تمام توان خود را برای ایجاد شکاف بین حوزه و دانشگاه بکار می گیرد و سعی می کند از این طریق به انقلاب و نظام ضربه وارد کند. یکی از این کارشکنی ها این است که دانشگاه را نسبت به حوزه و حوزه را نیز نسبت به دانشگاه بدبین سازد و بر این تصورات کلیشه ای تاکید کند که دانشگاهیان نسبت به دین فاصله دارند و حوزویان یک عده متحجر و عقب مانده هستند که درک درستی از تحولات و تغییرات جهان مدرن و پست مدرن ندارند از طرف دیگر با کشیدن فضای علمی دانشگاه به جناح بندی و اختلافات سیاسی مانع از وحدت نظری و عملی این دو مرکز مهم تولید علم در راستای رسالت های راستین انقلاب و انقلاب فرهنگی شوند.وجود گزاره های علمی دین محور در لایه های عمیق علمی دانشگاه و اساتید حساسیت و دغدغه ی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی است جنگ نرم و تهاجم فرهنگی و رسانه ای به راه افتاده در حقیقت با تمرکز بر ضربه زدن بر این رویه ی پایگاههای فکری و فرهنگی ریشه دار و پاسدار انقلاب است.که باید در این خصوص سیاستگذاری های دقیق و جامع صورت بگیرد و عالمان و فضلا و کارگزاران و مسئولان هوشیارانه، انقلابی و مجاهدانه فعالیت کنند.
انتهای پیام / 137