استاد دانشگاه دلفت هلند گفت: اگر بخواهیم مهندسین را برای ساخت و سازهایشان محکوم کنیم باید به آنها آزادی انتخاب بدهیم.
استاد دانشگاه دلفت هلند:
ساخت و سازهای مستحکم نیازمند مهندسین آزاد است
خبرگزاری فارس , 28 آذر 1396 ساعت 18:16
استاد دانشگاه دلفت هلند گفت: اگر بخواهیم مهندسین را برای ساخت و سازهایشان محکوم کنیم باید به آنها آزادی انتخاب بدهیم.
به گزارش قم نیوز بهنام تائبی در نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان که در سالن همایشهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت اخلاق در مهندسی، اظهار کرد: مهندسی برگرفته از برخی اعداد و ارقام است و نظر شخصی مهندس هیچگونه تاثیری در معادلات ندارد و مهندس باید در این زمینه صداقت داشته باشد.
وی با بیان اینکه اخلاق و قانون با یکدیگر رابطه متقابل دارند، عنوان کرد: یک مهندس اخلاق مدار باید همیشه تابع قوانین بوده و به آنها احترام بگذارد و همکاری بین قانون و مهندسی باید یک رابطه دو طرفه باشد زیرا مهندسی از قانون جلوتر است و در مواردی زمانی که در مهندسی به مشکلی میخوریم آن را به عرصه قانون آورده و مشکلات را برطرف میکنیم.
استاد دانشگاه دلفت هلند با تاکید بر اینکه معضل اخلاقی اختلاف میان هنجارها و ارزشها است، مطرح کرد: در اخلاق مهندسی بحث ایمنی یک بحث مهم و کلیدی است و از گذشته نیز تاثیر بسیاری در تصمیمات مهندسی داشته است و مواردی مانند برجهای دو قلو در آمریکا و سونامی ژاپن نمونههای بارز ارزش ایمنی در اخلاق مهندسی است.
وی با اشاره به منشور اخلاقی مهندسی حک شده روی تخته سنگ که به دو هزار سال قبل برمیگردد، خاطرنشان کرد: در این منشور اخلاقی مهندسی چندین بند ذکر شده است که در برخی از آنها آمده است که اگر خانهای خراب شد و موجب فوت صاحب خانه شد سازنده خانه نیز باید اعدام شود و در روم باستان نیز زمانی که پلی برای عبور قطار ساخته میشد سازنده پل و خانواده او هنگام عبور قطار باید زیر پل میایستادند و به این صورت ایمنی پل را تضمین میکردند.
تائبی با بیان اینکه مهندسی، اخلاق و قانون مداری مانند سه ضلع یک مثلث با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: ذات فناوری همواره انسان را به چالشهای مختلفی میکشد که برای رفع این چالشها نیازمند قوانین هستیم و کسانی که نتوانستهاند از این چالشها خارج شوند از قانون سرپیچی کردهاند و باید مجازات شوند.
وی با بیان اینکه ساختار نظام مهندسی در ایران به صورت نوین بوده و در کشورهای دیگر وجود ندارد، یادآور شد: مسؤولیت یک بعد اخلاقی دارد که فراتر از نقشی است که یک مهندس ایفا میکند.
این استاد برجسته اخلاق مهندسی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم مهندسین را برای ساخت و سازهایشان محکوم کنیم باید به آنها آزادی انتخاب بدهیم، بیان کرد: هدف اصلی منشورهای اخلاقی تعریف مسؤولیتهای مهندسین است که کدهای اخلاقی این منشورها به دو دسته حرفهای و مهندسی تقسیم میشود.
وی با بیان اینکه نقش مخرب مهندسین در جنگ جهانی دوم لزوم پایبندی بر اخلاق مهندسی را نشان میدهد، اضافه کرد: کدهای حرفهای مسؤولیت فعالانه را مشخص میکنند و با هدف کمک به انتخابهای صحیح اخلاقی مهندسین تبیین میشوند.
انتهای پیام/ 137
کد مطلب: 57593