شهرداری قم با تشکیل ستاد شهر هوشمند و سازمان فاوا گامی بلند و جدی در زمینه تحقق اهداف راهبردی خود برداشت و این در حالی است که اگر تدبیر عملی در زمینه بهرهگیری از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرها نشود ممکن است فعالیت های مدیریت شهری تحت تاثیر خدمات بخش خصوصی همانند تاکسی های اینترنتی در انفعال قرار گیرد.
به گزارش قم نیوز زمان در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. ساکنان شهرهای امروزی برای دستیابی به مقاصد خود باید برای لحظه لحظه زندگی شهری خود برنامهریزی داشته و به همین خاطر به دنبال بهترین خدمات با بیشترین سرعت ارائه هستند. در این عصر که مملو از تکنولوژی، امکانات و هوش مصنوعی است شهرها نیز به سمتی میروند که همگام با تکنولوژی بتوانند هوشمند شده و از زمان و سرعت پیشرفت جامعه عقب نمانند.
حتماً واژه شهر هوشمند به گوش بسیاری خورده است؛ برخی شهر هوشمند را شهری میدانند که مملو از تکنولوژی و خدمات گسترده در بستر الکترونیک است اما بسیاری از کارشناسان خدمات الکترونیک و تکنولوژی محور بودن شهرها را تنها یکی از شاخصهای شهرهای هوشمند میدانند.
البته شهرهای هوشمند تکبعدی نیستند و شاخصهای مختلفی برای آنها تعریف میشود که از آن جمله شهروندان هوشمند نیز هست؛ یعنی در شهری که خدمات و امکانات هوشمندانه مدیریت و ارائه شده و از بستر تکنولوژی و فناوری به بهترین وجه ممکن استفاده میشود ساکنان نیز باید فناوری محور بوده و زندگی هوشمند را در دستور کار خود داشته باشند.
به طور کلی کارشناسان حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی و محل زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند را از جمله معیارهای سطحبندی شهرها از نظر میزان هوشمندی میدانند.
باید گفت که امروز شهری هوشمند است که شهروندان با بهترین کیفیت، در کمترین زمان و با کمترین مشکل به خدمات دسترسی داشته باشند و این مساله حوزههای مختلف حمل و نقل، بهداشت و سلامت، اقتصاد، انرژی، سرگرمی و... را شامل میشود.
به عنوان مثال ساختمان هوشمند در یک شهر هوشمند ساختمانی است که علیرغم اینکه در مدیریت امکانات آن از تکنولوژی و فناوریهای روز استفاده شده، در ساخت آن نیز مصالحی به کار رفته که زندگی اجتماعی و شهر را با مخاطره روبهرو نمیکند؛ که اگر اینگونه باشد به تبع آن هزینههای مدیریت شهر و حتی زندگی عمومی، تأمین سلامتی و... افزایش یافته و به گونهای هوشمندی شهر زیر سؤال میرود.
شهرهای سئول، کپنهاگن، سنگاپور، سان فرانسیسکو، استکهلم، زوریخ، ونکوور، سیدنی و... از جمله بهترین شهرهای هوشمند جهان هستند که شاخصهایی چون آموزش، سلامت، پارکینگ، حمل و نقل، ترافیک، انرژی، مدیریت پسماند، مدیریت شهری، اقتصاد، اینترنت و حتی زندگی فردی نیز در آنها هوشمند است.
چندسالی است که در کشور ما نیز واژه شهر هوشمند بر سر زبانها افتاده و متخصصان این بخش ، کنفرانسها و نشستهای متعددی را برای تعریف شاخصهای بومی و راهکارهای محلی در این زمینه تشکیل دادهاند.برگزار کرده اند.
شهرداریها نیز اگرچه کمی دیر اما طی سالهای اخیر اقداماتی عملی را در راستای الکترونیکی سازی خدمات و حرکت به سمت شهر هوشمند آغاز کردهاند. اگرچه عمده فعالیتها امروز در شهرداریهای کشور با محوریت خدمات الکترونیکی بوده اما گامهایی نیز در زمینه هوشمندسازی بخشهای دیگر شاخصهای زندگی فردی و اجتماعی برداشته شده است.
شهرداری قم به تازگی با راهاندازی ستاد شهر هوشمند در این شهر و همچنین تاسیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را فعال کرده و فعالیتهای اساسی و کلان خود را در این زمینه را آغاز کرده است.
با تصمیم جدید دکتر سقائیاننژاد شهردار قم، همایون یزدانپناه که سابقه زیادی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری اصفهان و شورای راهبردی فاوا کلان شهرها داشته است هماکنون در جایگاه ریاست ستاد شهر هوشمند قم قرار گرفته و کوروش محمدحسینی نیز به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم به عنوان بازوی اجرائی ستاد شهر هوشمند منصوب شده است.
همایون یزدانپناه در این خصوص با اشاره به تشکیل ستاد شهر هوشمند قم، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور، شهرداری قم در راستای تحقق هدف تعیین شده در چشم انداز مصوب 1414 شهر مقدس قم(توسعه شهر خلاق و هوشمند) به عنوان هدف ششم و همچنین اجرای سند راهبردی قم 1400، نهادی سازمانی برای ایجاد شهر هوشمند به نام "ستاد شهر هوشمند" ایجاد و گامهای عملی در این زمینه را برداشته است.
رئیس ستاد شهر هوشمند قم با اشاره به وظایف این ستاد، تصریح کرد: مدیریت، هماهنگی و نظارت بر تدوین و اجرای نقشه راه شهر هوشمند، مدیریت دبیرخانه کمیته راهبردی و کمیته راهبری شهر هوشمند و نظارت بر عملکرد کارگروههای تخصصی ذیل کمیته راهبری، هماهنگیهای لازم برای تدوین و استفاده از استانداردهای مورد نیاز برای ایجاد یکپارچگی ارائه خدمات هوشمند به شهروندان و بهره برداری از منابع مشترک فاوا توسط همه دستگاههای اجرائی خدمات شهری (مانند زیرساختهای ارتباطی، مراکز داده و ...) در راستای هوشمند سازی افقی از جمله وظایف مهم این ستاد است.
وی همچنین با اشاره به تأسیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرداری قم بیان کرد: با تشکیل این سازمان ساز و کار اجرائی مناسبی برای مدیریت اجرائی ایجاد شهر و شهرداری هوشمند ایجاد شده است.
معاون برنامهریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در این خصوص به ضرورت شکلگیری خدمات فناورانه در شهر اشاره کرد و با تاکید بر تدوین برنامه قم 1400 گفت: ما دنبال ایجاد سازمان فاوایی بودیم که از اساسنامه سازمان شهرداریها پیروی میکرد تا همچنین در پس این اساسنامه بتوانیم در راستای تحقق برنامه قم 1400 نیز فعالیت کنیم.
محسن رنجبر تصریح کرد: بخش عمده سردرگمی که در مرکز فناوری اطلاعات شهرداری ایجاد شده بود در دو سال اخیر رفع شده است و در این مدت پایههای تبدیل این مجموعه به سازمان گذاشته شد و تاکید بر این بود که در حوزه آی تی ورودی جدیتر داشته باشیم.
کوروش محمدحسینی مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم نیز که به تازگی فعالیت خود را در این سازمان آغاز کرده از عدم بهرهگیری از خدمات فناوری در شهرها گلهمند است.
وی در این خصوص بیان کرد: بسیاری از کشورها به سمت توسعه تشکیلات خود در حوزه فناوری اطلاعات رفتهاند تا بتوانند خود را با تغییرات گستردهای که روزانه شکل میگیرد هماهنگ کنند.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با بیان اینکه امروز در کشور ما بخش خصوصی جلوتر از بخشهای دولتی در حوزه آیتی فعالیت میکنند، اظهار کرد: در سالهای اخیر حتی بسیاری از استارتآپها یی که فعالیت خود را آغاز کرده اند بسیاری از خدمات شهرداریها را زیر سؤال برده اند.
محمدحسینی با تاکید بر اینکه مجموعههای دولتی خیلی دست و پاگیر و با بروکراسی در حوزه آیتی حرکت کردهاند، بیان کرد: امروز رشد تکنولوژی سرعت چشمگیری پیدا کرده و در سالهای آینده شاهد شکلگیری خانههای هوشمند خواهیم بود با این وجود ما هنوز کار چندانی در حوزه شهر هوشمند نکردهایم.
یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما وجود دارد این است که با وجود اینکه شهروندان و بخش خصوصی در حوزه تکنولوژی همگام با کشورهای پیشرفته دنیا پیش میروند اما نهادهای دولتی و عمومی به سبب بروکراسیهای دست و پاگیر و سیستم های غیریکپارچه و روزمره ، همچنان در روند فعالیت گذشته باقی ماندهاند و نتوانستهاند خود را به روز کنند. همین امر سبب شده که نهادهای خصوصی به حوزه مدیریت شهری ورود کرده و بسیاری از خدمات تخصصی شهرداریها را به صورت خصوصی با سرعت و کیفیت بسیار بهتر ارائه دهند که این امر امروز به معضل و خطری در حوزه مدیریت شهری تبدیل شده است.
اگر شهرداریها هم اکنون چارهای در این زمینه نیندیشند دیر نیست روزی که دیگر نیازی به فعالیت آنها در حوزه مدیریت شهری نبوده و همین استارتآپها و فعالان بخش خصوصی گستره زیادی از خدمات شهری را پوشش دهند.
یزدانپناه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکلگیری تغییرات سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات شهرداری قم، گفت: این تغییرات تنها نباید سازمانی باشد و باید به صورت فکری و هویتی نیز تغییرات جدی ایجاد شود تا بتوانیم تحولی مطلوب را در حوزه آیتی رقم بزنیم.
وی با تاکید بر شکلگیری هماهنگی ویژه بین تمام مجموعههای شهرداری قم برای توسعه فعالیتهای حوزه آیتی، گفت: تحقق شهر هوشمند یکی از اهداف برنامه قم 1400 است و باید هم به صورت تشکیلاتی هم هویتی اقدامی جدی در این حوزه انجام دهیم.
رئیس ستاد شهر هوشمند قم با تاکید بر ضرورت تغییر شرایط و ذهنیتها در حوزه فناوری اطلاعات، افزود: اگر امروز کاری جدی انجام ندهیم با رشد تکنولوژی کار به جایی خواهد رسید که حتی دیگر نیازی به شهرداریها نباشد و یک به یک خدمات شهرداریها نیز توسط نهادهای خصوصی ارائه خواهد شد.
یزدان پناه با بیان اینکه روش فعالیت در حوزه شهری باید تغییر کند، افزود: باید چابکی سیستمها افزایش یابد و فعالیتها به تناسب شرایط روز پیش رود.
اگرچه شهرداری قم با تشکیل ستاد و سازمان گام جدی در زمینه تحقق هدف شهر هوشمند برداشته است اما باید منتظر اقدامات عملی در این حوزه بود که این کار از ضرورت زیادی برخوردار است.
انتهای پیام / 137