مدیر حوزه های علمیه گفت: نباید دروس حوزه به سمت مدرسه ای و دانشگاهی پیش برود، ولی طرح ما هدایت علمی، تربیتی و تحصیلی است، اینجا نقش پژوهش بسیار جدّی است.
آیت الله اعرافی در جمع مدیران پژوهشی حوزه:
طرح هدایت علمی تربیتی با جدیت دنبال شود/ نقش پژوهش راهبری، راهبردی و نظارت سایر سیستمها است
خبرگزاری حوزه نیوز , 29 بهمن 1396 ساعت 11:57
مدیر حوزه های علمیه گفت: نباید دروس حوزه به سمت مدرسه ای و دانشگاهی پیش برود، ولی طرح ما هدایت علمی، تربیتی و تحصیلی است، اینجا نقش پژوهش بسیار جدّی است.
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی در نشست هم اندیشی با معاون و مدیران پژوهشی حوزه های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت در قم برگزار شد با تقدیر از تلاش ها برای رشد علمی حوزه گفت: حوزه راه درازی را طی کرده و تاکنون دستاورهای خوبی داشته، اما دارای چالش اساسی است و این چالش ها حتی حوزه را هم تهدید می کند، ولی با برنامه درست و هدایت شده می توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد.
وی افزود:در دور جدید مدیریت، برپایه خدمات پیشینیان،تلاش بر آسیب شناسی و جمع آوری نقطه نظرات، پیشنهادات و ایده بزرگان حوزه مانند رهبر انقلاب و مراجع تقلید برای تعالی حوزه است، برای تحقق این امر بانک اطلاعاتی درست شده و هدف گیری این است در بحث جمع آوری آسیب شناسی، نظامات جامع، چشم انداز و طراحی، به هدف مشخص شده برسیم و باید از این مرحله زود گذشت و اساسا بدون داشتن چشم انداز و متوقف شدن در این امور روا نخواهد بود.
امام جمعه قم اظهار داشت: نکته اول این است معاونت پژوهش به عنوان پیشران حوزه، لازم است از اسنادهای کلان حوزه عبور کند و در برنامه 5ساله اگر چه مطالبات بسیاری است، اما نظم پیدا کرده و اگر کمبودی است لازم است اصلاح شود، بنابراین نباید در این موارد مطرح شده توقف کرد.
عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: در بحث خورده نظامات و برنامه چشم انداز 5 ساله، کارهایی صورت گرفته و لازم است به بحث زنجیره اسناد کلان از سوی معاونت پژوهش توجه جدی شود تا به جای مناسبی برسد. اگر مشکلات در این موارد است، باید اصلاح و یا تکمیل شود تا حوزه هم بتواند در موارد مختلف سر بلندبیرون بیاید. بگوید چشم انداز ما این است، برنامه 5 ساله این است، در طی این 5 ساله این برنامه وجود دارد.
وی افزود: باید فضای حرکت را با اسناد میان مدت و بلند مدت تنظیم کرد. با همه مشکلات باید زیر ساخت برنامه 5ساله و سند به نقطه معینی برسد تا از این بخش عبور کنیم.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: نکته بعدی این است معاونت پژوهش نقش عملیاتی مانند برگزاری جشنواره ها و مهمتر از نقش اولی، نقش هدایت راهبری سایر سیستم ها از منظر پژوهش را بر عهده دارد، این امر مهمی است ولی تا کنون مغفول مانده است، البته این امر بیشتر به تولیدفکر و نظامات جامع مربوط است.
وی افزود: مثلا در بحث پایان نامه می توان تحلیل روی پایان نامه صورت داد و براساس تحلیل، برنامه طراحی کرد تا برنامه ها با هدف بهتر پیش رود.
امام جمعه قم اظهار داشت: در برنامه جدید، پیش بینی هایی به همراه دهها برنامه برای بخش های دیگر و صد ها پروژه درحال طراحی است. معتقدم پشتوانه پروژه و طراحی ها، دارای تئوری و نظریه است.
آیت الله اعرافی افزود: نکته سوم در مورد معاونت پژوهش، این است، پژوهش حوزه، باید همه نهادهای حوزه را که در حال فعالیت هستند، نظارت کند. باید مجموعه تولیدات حوزه در منظومه ای قرار گیرد و ارائه شود. حوزه باید با عقلانیت و صبوری به سمت همه نهادهای حوزوی برود، ارتباط برقرار کند و منظومه سازی کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: نکته دیگر تثبیت تولید علم حوزه در سطح ملی و جامعه است. دستاوردهای علمی گذشتگاه میراث گرانبها است و باید کاری کرد با منظومه سازی، حوزه در بحث تولید علم در جامعه، حضور جدی داشته باشد و خدمت قابل ارائه تری داشته باشد.
وی افزود: نکته دیگر طرح علمی تربیتی است. دروس عالی و خارج، قلب اصلی حوزه است، اما به دلایلی کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مسئله دارای تئوری های است و آن این است نباید به سمت مدرسه ای و دانشگاهی و رها پیش برود، ولی طرح ما هدایت علمی تربیتی تحصیلی است، اینجا نقش پژوهش بسیار جدی است.
آیت الله اعرافی افزود: نکته بعدی موضوع شبکه سازی دروس خارج، تقریر نویسی و مقاله نویسی است که با گره زدن با مباحث پژوهشی، آرام آرام شاهد رشد علمی در متن حوزه خواهیم بود.
عضو شورای عالی حوزه های اظهار داشت: نکته بعدی بحث پایان نامه ها است و به زودی شاهد تحول جدی دراین بحث خواهیم بود. به دنبال واسپاری پایان نامه ها به مراکز عملی تربیتی، تخصصی، مؤسسات علمی و فقهی و سایر موارد هستیم. این حوزه پایان نامه ها بسیار مهم است به دنبال از بین بردن متمرکز در این بخش هستیم.
مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در مورد کتاب سال باید اقدامات جدی تری شود، روند، نشان می دهد حوزه در عرصه تولید علمی نتوانسته پاسخ گو باشد، باید برنامه هایی طراحی شود تا شاهد تحول و اثرگذاری باشیم.
انتهای پیام/ 138
کد مطلب: 60312