نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل قاچاق در واقع قاچاق رسمی است که از گمرکات، بنادر و مناطق آزاد صورت میگیرد.
حجتالاسلام ذوالنور:
قاچاق کالا به صورت رسمی از بنادر صورت میگیرد/ اسکلههای نظامی منشا ورود کالاهای قاچاق نیست
خبرگزاری فارس , 26 اسفند 1396 ساعت 8:12
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل قاچاق در واقع قاچاق رسمی است که از گمرکات، بنادر و مناطق آزاد صورت میگیرد.
به گزارش قم نیوز طی ماههای اخیر ادامه مشکلات اقتصادی در کشور، اعتراضات مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگیخت و این مساله منجر به درخواست نمایندگان برای طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس شد.
ادامه روند قاچاق گسترده کالا به کشور یکی از محورهای سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور بود، با وجود ادعای دولت در خصوص کاهش آمار قاچاق کالا به ایران هنوز این کالاها به صورت گسترده در بازارهای ایران دیده میشود، کالاهایی که ورودشان به کشور ضربه سختی را به بخش تولید داخلی زده است.
برای اطلاع از چگونگی روند ورود کالاهای قاچاق به کشورمان و نیز شفاف سازی در مورد شایعات مطرح شده در این خصوص به گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی پرداختیم.
* در چند سال اخیر شاهد وعده مدیران دولتی مبنی بر حل مشکلات اقتصادی با اجرای برجام بودیم، این مساله تا چه حد عملیاتی شد؟
با وجودی که کشورمان به تعهدات خود در قالب برجام عمل کرد، اما تحریمها برنداشته نشد، رئیس جمهور در خصوص پایان رکود اقتصادی در کشورمان وعدههای زیادی داد، اما هنوز رکود ادامه دارد، همچنین اخیرا شاهد افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول کشورمان بودیم که مشکلات زیادی را برای اقشار مختلف مردم به وجود آورد.
* دولت تا چه حد در مبارزه با قاچاق کالا به کشور موفق بود؟
دولت کنونی و دولتهای قبلی در برخورد با پدیده قاچاق موفق نبودند، حجم قاچاق کالا را در کشور براساس آمار بالای 25 میلیارد دلار میدانیم البته این دولت میگوید که این میزان را به 11 میلیارد دلار رسانده است اما دلایل متقن داریم که این آمار غلط است.
* دولت منشا ورود کالاهای قاچاق به کشور را برخی از اسکلههای خاص میداند، پاسخ شما در این خصوص چیست؟
هیچ کدام از اسکلههایی که دولت میگوید از آن تردد نیست و قاچاق صورت نمیگیرد، از 700 اسکلهای که در کشور وجود دارد بیش از 600 اسکله متروکه است که برای دوران دفاع مقدس است و این اسکلهها کاربرد نظامی داشتند، از آنها تخلیه و بارگیری صورت نمیگیرد و هیچ ربطی به قاچاق ندارد و این ادعاها فرافکنی است.
دولت اگر ادعایی را در خصوص قاچاق کالا از اسکلههای خاص دارد، اطلاعات را در این خصوص به صورت دقیق اعلام کند چون شیوه معمول مدیران دولتی صحبت کردن به صورت عام است تا کسی نتواند به آنها اشکال بگیرد، اما بیان اطلاعات در خصوص قاچاق از یک اسکله خاص به راحتی امکان ایراد گرفتن را دارد.
*نمایندگان مجلس به دنبال چه اقداماتی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا هستند؟
به دنبال شفافیت در زمینه قاچاق کالا هستیم، دولت باید اقداماتش را در این زمینه اعلام کند و مشخص شود که چه دستگاهی در این زمینه کوتاهی کرده است، میخواهیم بدانیم که چه دستگاهی در قضیه قاچاق کالا مقصر است.
یک بار باید در مقصر مشخص و با او برخورد شود تا هزینه خطا در ایران بالا برود و دیگران به ارتکاب خطا تشویق نشوند، نمیشود که افرادی در این کشور خطا کنند، ولی بازخواست نشوند و هزینه اشتباه آنها را 80 میلیون نفر بدهند، چنین روندی موجب تشویق خطا کاران میشود.
هیچ دستگاهی برای ما در مقوله قاچاق کالا، خط قرمز نیست، باید مقصر مشخص شود و برخورد لازم با آنها صورت بگیرد و حقوق مردم استیفا شود، نباید میدان را برای خطاکاران باز کنیم.
* به نظر شما قاچاق کالا به کشورمان چگونه صورت میگیرد؟
مشکل قاچاق در واقع قاچاق رسمی است که با استدلال ثابت میکنیم از گمرکات، بنادر و مناطق آزاد صورت میگیرد، با پوشش قانونی ولی کار غیرقانونی انجام میدهند.
به عنوان مثال یک کالایی معافیت وارداتی ندارد، ولی کارمندی در گمرک کد این کالا را با کالایی عوض میکند که 80 درصد معافیت مالیاتی دارد و این قاچاق رسمی است، کشتی کشتی و کانتینر کانتینر از این طریق قاچاق صورت میگیرد.
مالیات واردات باید توسط دولت اخذ شود تا او بتواند از این طریق هزینههای خود را تامین کند، نه اینکه مجبور به چاپ اوراق خزانه شود، اما اکنون دولت به سراغ بنگاه داری میرود که به دلیل رکود، معاملات کمی دارد و بیشتر از درآمدش، مالیات برای او وضع میکند، در مقابل از افرادی که مالیاتی را در خصوص واردات نمیدهند، حمایت میشود.
در این جا باید هم یقه دستگاه اجرایی و هم دستگاه نظارتی را گرفت، سهم تخلف در چنین موقعیتهایی باید مشخص شود، البته سازمان بازرسی برای ورود به مسائل نیاز به گزارش دارد.
انتهای پیام/138
کد مطلب: 61634