مسئله ایجاد پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم و توقف ایجاد پیاده راهها توسط شهرداری تا ایجاد این پارکینگها از موضوعاتی بود که در جلسه شورای ترافیک قم تصویب شد.
در جلسه شورای ترافیک قم مطرح شد؛
لزوم ایجاد پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم
خبرگزاری مهر , 27 ارديبهشت 1397 ساعت 14:30
مسئله ایجاد پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم و توقف ایجاد پیاده راهها توسط شهرداری تا ایجاد این پارکینگها از موضوعاتی بود که در جلسه شورای ترافیک قم تصویب شد.
به گزارش قم نیوز مسئله ساماندهی پارک و تردد موتورسیکلتها در هسته مرکزی شهر یکی از موضوعات مورد بحث در جلسه شورای ترافیک بود که شامگاه چهارشنبه در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
دبیر شورای ترافیک استان قم در این جلسه با اشاره به درخواست شورای تأمین استان برای ساماندهی وضعیت موتورسیکلتها اظهار کرد: همچنین دستورالعملی در وزارت کشور داشتیم که در ارتباط با موتورسواران بیشتر توجه شود.
وحید مقدم افزود: نامهای از پلیس راهور ناجا در این زمینه داریم که برای کاهش تصادفات موتورسواران باید دستورالعملی در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به تعریف شدن وظایف دستگاههایی مانند سازمان صنعت و معدن، شهرداری و ... در زمینه معضل موتورسواران گفت: سازمان صنعت و معدن باید تولیدکنندگان موتورسیکلت را به رعایت استانداردهای تعیین شده تکلیف و کلاه ایمنی را همراه موتور ارائه کند.
دبیر شورای ترافیک استان قم ایجاد پیستهای موتورسواری را از تکالیف اداره کل ورزش و جوانان دانست و افزود: در قم آمار تصادفات در سالهای اخیر کاهش داشته اما اخیراً آمار مجروحین افزایش پیدا کرده است.
۶۰ درصد تصادفات به موتورسیکلت مرتبط است
آنطور که مقدم میگوید ۶۰ درصد تصادفات و ۴۵ درصد تختهای آی سی یو بیمارستانها مربوط به موتورسیکلت سواران است.
سردار کاظم مجتبایی هم در این جلسه با اشاره به اینکه در سطح استان قم حدود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت داریم اضافه کرد: وجود این موتورسیکلتها به جهت اینکه وضع آب و هوایی استان و ترافیک و نبود زیرساختها مانند شهرهای مناطق گرمسیر اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به اینکه ارزان بودن و بهرهگیری سریع و عبور از ترافیک از جمله دلایل اقبال مردم به موتورسیکلت است افزود: مردم استان قم ناچار به بهرهگیری از موتورسیکلت هستند و ما ناچار به مدیریت هستیم. اقدامات کاملاً سلبی ناممکن است اما رها کردن آنها هم آسیبهای گوناگونی دارد.
فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه باید جلوی تخلفات، بیانضباطی و تلفات موتورسیکلتها را بگیریم ابراز داشت: سهم عمدهای از وقت نیروی انتظامی در حوزه ترافیک و وقت اورژانس در حوزه درمان به ساماندهی امور موتورسیکلتها میشود.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که یک سری امور فرهنگی باید انجام شود مانند تابلوهایی که شهرداری در سطح شهر به کار برده است. سهم صدا و سیما در این زمینه سهم بزرگی است که تا کنون درصد کمی از آن انجام شده است.
بیانضباطی موتورسیکلتها در قم نادر است
سردار مجتبایی با اشاره به اینکه پارک موتورسیکلتها در ابتدای خیابان چهارمردان صحنه بسیار زشتی ایجاد کرده گفت: باید پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر قم ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در بحث برخورد قهری کمبود بسیاری داریم اظهار کرد: نیاز به تعدادی کفی برای انتقال موتورسیکلت به پارکینگ داریم.
فرمانده نیروی انتظامی استان قم گفت: قم یکی از نادرترین شهرهایی است که موتورسیکلت در آن زیاد و بیانضباطی این بخش در آن مشهود است و برخوردها در آن اثر کمی داشته به همین دلیل ما باید به دنبال ساماندهی و مدیریت باشیم و اقدامات سلبی تنها کفایت نمیکند.
قبول کردن موتورسیکلت به عنوان واقعیت
عباس ذاکریان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه شهرداری موتورسیکلت در شهر قم را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اظهار کرد: اگر موتورسیکلت سواران قوانین را رعایت کرده و مباحث ایمنی استفاده از موتورسیکلت را در نظر داشته باشند، میشود به موتورسیکلت به عنوان یک فرصت نگاه کرد.
وی معتقد است در روزهای بارانی که راکبین موتورسیکلتهای خود را بیرون نمیآورند شاهد ترافیک بسیار سنگینتر هستیم.
معاون شهردار قم ادامه داد: طرح کوتاه مدت ما در این زمینه ساماندهی پارک در حاشیه خیابان چهار مردان است تا به صورت یک خط پارک شود و منظر بهتری پیدا کند.
حسین امیری، مدیرکل امور امینی انتظامی استانداری قم در این جلسه با اشاره به اینکه بخشی از جرائم توسط موتورسیکلت سواران انجام میشود اظهار کرد: یکی از مشکلات ما سرقت موتورسیکلت به دلیل نبود پارکینگ در محلهایی مانند مقابل پاساژها، بقاع متبرکه، حسینیهها و ... است.
وی با اشاره به اینکه مردم توجهی به قفل وسایل نقلیه خود نمیکنند گفت: شهرداری با توجه به قوانینی که وجود دارد باید محلهایی برای پارک موتورسیکلت در مکانهایی که مورد نیاز است در نظر بگیرد.
محمد سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم هم در این جلسه به قانون برنامه ششم برای جایگزینی موتورسیکلتها با موتورسیکلتهای برقی اشاره کرد و خواستار اعطای تسهیلات به راکبین در راستای کاهش آلودگی و ارتقای امنیت شهر شد.
همچنین در این جلسه از سوی یکی از کارشناسان ناجا، وجود ۲۰ هزار موتورسیکلت در پارکینگهای نیروی انتظامی و ۱۶ هزار موتورسیکلتی که هیچکس سراغشان نمیآید مطرح شد. این معضل موضوعی دامنهدار است چرا که روزانه ۴۰۰ موتورسیکلت به پارکینگهای نیروی انتظامی میرود.
محورهای پیاده آشفتگی موتورسیکلتها را افزایش داده
رضا سیار، فرماندار قم هم با اشاره به اینکه موتورسیکلت یک وسیله ارزان قیمت برای رسیدن به محل کسب و کار کارگران و کشاورزان و ... است اظهار کرد: ضرورت احداث پارکینگ موتورسیکلت در هسته مرکزی شهر که محدودیت ورود خودرو ایجاد کردیم مشهود است چرا که با این محدودیتها هم کسبه و هم مردمی را که به بازار و حرم میروند را مجبور به استفاده از موتور کردیم.
وی با اشاره به اینکه در معبری که نه تاکسی امکان ورود دارد و نه مترو در آن وجود دارد تردد موتورسیکلت طبیعی است عنوان کرد: یک خطه کردن پارک موتورسیکلت در چهار مردان یک مسکن است. آیا اینکه این خیابان را پارکینگ بکنیم کار درستی است؟
فرماندار قم ادامه داد: یکی دو لکه که به عنوان پارکینگ در هسته مرکزی تأمین شده به هیچ وجه نیاز پارکینگ موتور را تأمین نمیکند.
وی با اشاره به اینکه طرحهایی از جنس خیابان ارم مزاحمتها را به خیابانهای اطراف سوق میدهد اضافه کرد: الآن خیابان ارم وضعیت خوبی دارد اما کوچههای اطراف و خیابانهای اطراف را به وضعیت بدی کشانده است.
وی ادامه داد: هر مراسم مذهبی وجود داشته باشد تمام معابر اطراف پر از موتورسیکلت میشود که باید اینها را مدیریت کرد.
ضرورت جانمایی پارکینگ موتورسیکلت
محسن بهشتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه موتورسیکلتها یکی از مشکلات هسته مرکزی شهر قم هستند اظهار کرد: این آمار تحلیل نیاز دارد که چرا ۱۶ هزار موتورسیکلت داریم که کسی سراغش نمیآید.
وی افزود: از طرفی میگوییم موتور وسیله حمل و نقل مردم ضعیف است و از طرفی میگوییم کسی سراغشان نمیآید.
معاون استاندار قم ادامه داد: در بحث هسته مرکزی شهر پارکینگ خطی و حاشیهای کنار خیابان داشته باشیم یک مسکن است اما قطعاً مسئله دائمی نیست.
وی با اشاره به اینکه محورهای پیادهرو در مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم دیده نشده گفت: الآن که یکی دو محور پیاده راه شده است ضرورت جانمایی پارکینگ خاص موتورسیکلت در مساحتهای کوچک و تعداد بسیار زیاد مشخص شده است.
بهشتی خاطرنشان کرد: حتی اگر جایی پارکینگ خودرو پیش بینی میکنیم باید تا جایی که امکان دارد پارکینگ موتور را هم ببینیم.
در نهایت مقرر شد شهرداری پارک موتورسیکلتها در هسته مرکزی شهر قم را ساماندهی کند و از طرفی تا مسئله پارکینگ برای موتورسیکلت حل نشده، توسعه محورهای پیاده در هسته مرکزی شهر قم اتفاق نیفتد.
انتهای پیام / 137
کد مطلب: 64118