محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: خداوند متعال نه طبقات جهنم را، نه عذابهای این طبقات را ساخته است. سازنده آن کفر کافران، شرک مشرکان، نفاق منافقان، بخل بخیلان، حسد حاسدان، کبر متکبران، جرم مجرمان است. اگر ساخت جهنم و عذابهایش را به خدا نسبت دهید در حقیقت به او تهمت زدید و خود این تهمت هم یک آتش دیگری است که برافروخته میکنید.
به گزارش قم نیوز استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در مسجد امیر (ع)، اظهار داشت: از طریق آیات قرآن، روایات اهلبیت (ع)، دعاها و زیارتها به ما ثابت میشود که کل آفرینش و آفریدهها، رحمت پروردگارند. از ناحیه وجود مقدس او عنصری بهعنوان غضب، خشم و عذاب آفریده نشده است. کسانی که با قرآن آشنا هستند یقین به این حقیقت دارند چون قرآن مجید در دو کلمه این معنا را نشان میدهد که هستی و همه آفریدههایش رحمت هستند و برای نمونه یک موجود (نه غیبی و نه شهودی)، خشم، غضب و عذاب آفریده نشده است.
بسیاری بهاشتباه برخی امور را تجلی خشم، غضب و عذاب پروردگار میبینند
استاد اخلاق حوزه علمیه به کلماتی که خداوند در قرآن بهعنوان رحمت بیان کرده، اشاره و خاطرنشان کرد: آن دو کلمه در سوره مبارکه آلعمران است: «بِیدِک الْخَیر» (آلعمران، 26) آنچه در دست قدرت اوست و از قدرت او نشأت میگیرد، جاری میشود، ظهور میکند، آشکار میشود فقط خیر و خوبی، مهر و رحمت است. بیشتر مردم چون شناختی نسبت به طبیعت عالم ندارند بسیاری از امور را که میبینند یا درباره آن مطالعه میکنند، فکر میکنند تجلی خشم و غضب و عذاب است، اما اینطور نیست. وجود مقدس او بِیدِک الْخَیر است.
وی در پاسخ به اینکه هفتطبقه جهنم چیست؟ آنهم رحمت، مهر و محبت و خیر است؟ گفت: همه شر است و خیر نیست. وقتی در قرآن مجید اشاره به نمونههایی از عذاب فردا میکند، بسیار بهتآور است. خداوند در یک آیه میفرماید: فریاد دوزخیان از تشنگی بلند میشود، دادخواهی میکنند «یسْتَغِیثُوا» (کهف، 29) دنبال فریادرس میگردند که فقط یک جرعه آب به آنان داده شود «أَنْ أَفِیضُوا عَلَینا مِنَ الْماء» (اعراف، 50) پروردگار عالم میفرماید: از مس گداخته شده به آنها میخورانند و همان لحظه اول خوردن از شدت حرارتش پوست صورتشان کباب میشود.
خداوند آفریننده جهنم نیست!
استاد انصاریان افزود: پروردگار شر و غضب بودنش را قبول دارد، ولی درآیات قرآن مجید میگوید: به من ربطی ندارد چون من آفریننده جهنم نیستم، خداوند در یک آیه میگوید: این آتشی که بهصورت فلز گداخته شده بهصورت شما چسبیده، به پشت شما چسبیده، به دوپهلوی شما چسبیده «فَذُوقُوا ما کنْتُمْ تَکنِزُون» (توبه، 35)، این عذاب چسبیده شدن فلز گداخته شده بهصورت، پشت و دوپهلو را بچشید که کار خودتان است.
عذاب جهنم حاصل اعمال انسان در دنیاست
مؤلف کتاب ارزشمند «همراهی علی و حق» با بیان اینکه شر و عذاب پروردگار ربطی به او ندارد و حاصل اعمال انسان است، گفت: پروردگار خطاب به انسان میگوید: ای انسان فلز را در دنیا خودتان گداختید، برای خودتان ذخیره کردید، حالا گداخته شده در کوره مال حرام و مال بخل شده را بچشید، بخیل بودی، ثروتمند هم بودی پول را هم دسته کردی و کار خیری با آن نکردی «وَ الَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا ینْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیم» (توبه، 34) خبر بده به بخیلان که به عذاب دردناک مبتلا میشوید «یوْمَ یحْمی عَلَیها فِی نارِ جَهَنَّمَ فَتُکوی بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُم» (توبه، 35).
سازنده عذابهای جهنم کفر کافران و بخل بخیلان است
وی در پاسخ به اینکه پس چه کسی جهنم را آفریده است؟ اظهار کرد: خداوند متعال نه طبقات جهنم را، نه عذابهای این طبقات را ساخته است. سازنده آن کفر کافران، شرک مشرکان، نفاق منافقان، بخل بخیلان، حسد حاسدان، کبر متکبران، جرم مجرمان است. اگر ساخت جهنم و عذابهایش را به خدا نسبت دهید در حقیقت به او تهمت زدید و خود این تهمت هم یک آتش دیگری است که برافروخته میکنید. امیرالمؤمنین علی (ع) در این مورد نیز میفرماید: «فبالیقین لو لا ما حکمت به من تعذیب جاحدیک و قضیت به من اخلاد معاندیک» اگر انکار منکران و دشمنی دشمنان نسبت به تو نبود، «لجعلت النار کلها بردا و سلاما» کل آتش خنک و دارای امنیت بود. این هفتطبقه بهشت قبلاً جزء بهشت بوده که ساخته نبود معاندان، منکران، مجرمان، منافقان و بخیلان هرکدام مطابق با قدرت خودشان این زمین را از بهشت جدا کردند و روی یکدیگر ساختند و هفتطبقه جهنم شد لذا به خداوند تهمت نزنید.
بسیاری از گرفتاریهای مردم نتیجه اعمال آنهاست
استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود به عکسالعمل اعمال انسان در این دنیا اشاره و تصریح کرد: مردم دنیا بلد نیستند زندگی کنند، مردم دنیا مصادر و مراکز منشأ دردها، رنجها و مشکلات را نمیدانند لذا برای خودشان مشکلآفرینی میکنند چون نمیدانند این کاری که میکنند منبع درد، ضربه، بیآبرو شدن و ورشکستگی است؛ اگر مردم آگاه به آیات و روایات در حد خودشان بودند، یقیناً تا این اندازه مشکلات نداشتند.
همه ظلمها به یکدیگر و دل شکستنها در همین دنیا عکسالعمل دارد
محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی ادامه داد: همه ظلمها به یکدیگر و دل شکستنها در همین دنیا عکسالعمل دارد و جهان هم جهان بیحافظهای نیست، تمام حرکات انسانها را میگیرد و دستور میدهد حرکات را عکسالعمل نشان دهد. جهان با مار، عقرب، هوار آمدن خانه با سیل، با ریختن ساختمان، با آتشسوزی عکسالعمل نشان میدهد. این بنای عالم خلقت است؛ بسوزانند عالم هم آنها را میسوزاند، خراب کنند خرابشان میکنند، تحقیر کنند تحقیرشان میکنند، مضیقه ایجاد کنند جهان برایشان مضیقه ایجاد میکند. جهان طبق آیات قرآن حافظه، حرکت و عکسالعمل محض است. از زیر خیمه چنین حافظه، حرکت و عکسالعملی نمیتوان فرار کرد «و لا یمکن الفرار من حکومتک».
خداوند خیر مطلق است
مبلغ عرصه بینالملل با تأکید بر اینکه گرفتاریها و عذابهای این دنیا به اعمال خود انسان برمیگردد، کل جهان و آفریدهها را رحمت، خیر و خوبی دانست و اظهار کرد: خداوند خیر مطلق است؛ ذاتش، صفاتش، اسمائش و کمالاتش صمدیت دارد و کل وجودش رحمت محض است، «لا یصدر منه الا الرحمه» از او جز رحمت صادر نمیشود چون گوشه خالی در ذات، صفات و اسما برای جا گرفتن شر نیست که شر ازآنجا صادر شود. پس حسد، بخل، کینه، حرص، ریا، تنگنظری، دشمنی، بدگویی، بد دیدن، بد شنیدن، بد خوردن، بدعمل کردن، از کجا آمده؟ منِ آخوند میگویم چون جایش از خیر و گرمی خالی بود و با یک استغفرالله هم بیرون نمیروند.
استاد انصاریان با بیان اینکه نام دیگر اعضا و جوارح رحمتالله است، گفت: خداوند میفرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کفْراً» (ابراهیم، 28) کسانی قلبشان، فکرشان، دستشان، شکمشان، شهوتشان، پایشان و پوستشان را تبدیل به کفر و ناسپاسی کردند. چشم، دست، پا، شکم و سایر اعضای بدن انسان هر یک نشانهای از رحمت پروردگار است، خدایا انسان برای بیان رحمت تو یکدهان میخواهد به پهنای آفرینش، یک عقل میخواهد وزن عقل علی (ع)، یکزبان میخواهد زبان پیغمبر (ص)، از دست و زبان که برآید که حرف تو را بزند و رحمت تو را بگوید؟
انتهای پیام / 137