به گزارش قم نیوز، حجتالاسلام سیدحسن حسینیپناه اظهار داشت: از جمله فعالیتهای فرهنگی تربیتی میتوان به فعالیت دفاتر مشاوره، تربیت مربی اخلاق برای مدارس علمیه، برگزاری جلسات اخلاق عملی، معرفی و اعزام اساتید اخلاق از قم و سایر مراکز استانها به مدارس علمیه و برگزاری اردوهای تربیتی اشاره کرد.
وی با اشاره به عرصهها و عوامل موثر بر اخلاق و تربیت طلاب در نظام تعلیم و تربیت یادآور شد: این عرصهها شامل اهداف تاسیس، پذیرش، اساتید، مدیریت و کادر، برنامههای آموزشی، متون درسی، فضای تحصیلی و ارزشیابی میشود.
مشاور معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه الزامات تحقق اخلاقمداری در نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران باید رعایت شود، اضافه کرد: یکی از این الزامات باور و توجه مدیران حوزه نسبت به محوریت اخلاق و تهذیب است که در این زمینه باید موسسان در اهداف تاسیس، مسوولان مرکز در اعطای مجوز، مسوولان برنامهریزی در تدوین برنامهها و مدیران در اداره مدارس اخلاقمداری را مدنظر قرار دهند.
وی یکی دیگر از الزامات تحقق اخلاقمداری در نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران را نگاه محوری در اخلاق در پذیرش داوطلبان و اهتمام جدی مدیران و کادر مدارس علمیه به اخلاق و تهذیب در اداره مدرسه علمیه دانست و گفت: در این عرصه باید به جذب، ارزیابی آموزشی و نحوه تدریس توجه کرد.
حسینیپناه خواستار توجه به اخلاقمحوری اساتید و محوریت اخلاق و تهذیب در برنامههای آموزشی شد و افزود: در این راستا آموزش مدیریت اخلاقی، توجه به نقش اخلاق در ارزیابی و ارتقای مدیران و تشکیل جلسات وعظ برای مدیران و کادر مدارس علمیه ضروری است.
وی با بیان اینکه نیازمند اصلاح متون آموزشی و توجه به تاثیرات اخلاقی معماری ساختمان مدارس علمیه هستیم، گفت: اصلاح، قرار دادن اخلاق و تهذیب در اهداف دروس علمیه و توجه به این هدف در ارزیابیها از موارد قابلتوجه در این زمینه است.
مشاور معاونت فرهنگی حوزههای علمیه خواهران ایفای نقش اساسی نسبت به اخلاق و تهذیب در امر ارزشیابی طلاب را یکی دیگر از الزامات تحقق اخلاقمداری در نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران دانست و گفت: کارنامه اخلاقی تربیتی طلاب میتواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.
انتهای پیام/۱۰۹