استاد قرائتی در مراسم عزای امام حسین (ع) در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان به جایگاه عزاداری از منظر قرآن پرداخت.
?>?>
استاد قرائتی مطرح کرد:
جایگاه عزاداری از منظر قرآن کریم
خبرگزاری حوزه نیوز , 22 شهريور 1397 ساعت 23:30
استاد قرائتی در مراسم عزای امام حسین (ع) در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان به جایگاه عزاداری از منظر قرآن پرداخت.
به گزارش قم نیوز استاد قرائتی، در مراسم عزای امام حسین(ع) در مدرسه علمیه محمودیه شهر کرمان به جایگاه عزاداری از منظر قرآن پرداخت و گفت: ما از قرآن میتوانیم به وهابیها که عزاداری را کفر میدانند، پاسخ دهیم و اثبات کنیم که عزاداری جزو دین است.
وی ادامه داد: تمام واذکرها در قرآن کریم دال بر اثبات عزاداری و حفظ و یاد امام حسین(ع) هستند. «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ» (مریم/ 41) پیامبر تو باید یاد ابراهیم را زنده نگه داری، «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ» نباید بگذاریم تاریخ حضرت مریم فراموش شود. اینکه انسان نگذارد یاد امام حسین و کربلا فراموش نشود عین عمل به قرآن و عین دین است.
استاد قرائتی به دلیل دیگر قرآنی در اثبات اهمیت عزاداری امام حسین(ع) از منظر دین اشاره کرد و بیان داشت: تمام آیاتی که اولشان «اذ» میباشد هم دلیل بر مدعی ما هستند. «اذ» یعنی یاد بیاور خاطره را. بسیاری از اعمال حج شبیه سازی رفتار حضرت ابراهیم است. رمی جمرات، سعی صفا و مروه یادبود حضرت ابراهیم و هاجر است. حال مقام حضرت ابراهیم(ع) را با مقام امام حسین(ع) مقایسه کنید. حضرت ابراهیم(ع) از خون یک پسر گذشت که در آخر آن هم کشته نشد. اما امام حسین (ع) چه کرد؟ اگر یاد حضرت ابراهیم(ع) باید زنده بماند یاد امام حسین(ع) هم باید زنده بماند. ما هرچه داریم از امام حسین(ع) داریم.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: عزاداری بر امام حسین(ع) جزو شعائر دین است. همین که مسالهای در مسیر الهی باشد جزو شعائر است. مانند ضریح امام حسین(ع) که در ایران ساخته شد. همچون شتری که برای نحر در حج در زمان قدیم میبردند. قرآن میگوید این شتر با اینکه هنوز به مکه نرسیده است اما همین که در مسیر مکه است جزو شعائر است «وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ» (حج/ 36)
وی افزود: عزاداری مصداق حمایت از مظلوم است. در روز عاشورا همه بازار و خیابان ها بسته میشود و همه برای یک مظلوم فریاد میزنند. این یا حسین گفتنها نوعی جنگ نرم است. معاویه گفت: من اهلبیت (ع) را دفن میکنم و چراغ اهل بیت (ع) را خاموش میکنم. این عزاداریها نگذاشت که معاویه به خواستهاش برسد. معاویه دستور داد کسی اسم علی روی فرزندش نگذارد اما امامحسین (ع9 به کوری چشم معاویه اسم سه پسرش را علی گذاشت. علی اکبر علی اوسط و علی اصغر.
مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: عزاداریها ارعاب و هشدار است برای مستکبرین تا بفهمند یک نفر از مقدسات ما را شهید کردند و ما هزار سال است که یاد او را زنده نگه داشتهایم و امروز میلیونی در اربعین به زیارت او میرویم.
استاد قرائتی در ادامه به سنت خداوند در روضه خوانی اشاره کرد و بیان داشت: اول روضه خوان خدا است. خدا حتی برای مشرک هم روضه خوانده است. مشرکین دخترانشان را زنده بگور میکردند «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثی» (نحل/ 58) زمانی که به آنها میگفتند همسرت دختر زائیده «ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا» از غصه صورتشان سیاه میشد. «أَ یُمْسِکُهُ عَلی هُونٍ» آیا این خفت و خاری را تحمل کنم «أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ» یا این دختر را در زیر خاک کنم؟ «وَ إِذَا المَوءؤدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»(تکویر/ 9) خدا برای دختر مشرک روضه خوانده،. این دختر فرزند یک نفر بت پرست بوده است اما مظلوم است. باید به نفع مظلوم فریاد زد حتی اگر مظلوم کافر باشد.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) و یارانشان در سفری بودند که فردی را میبینند که به آنها اشاره میکند. امام فرمود ببینید چه مشکلی دارد. رفتند و برگشتند امام پرسید چه میگفت؟ گفتند تشنه بود. امام پرسید آیا به او آب دادید؟ گفتند: خیر، زیرا یهودی بود. امام فرمود: یهودی باشد مگر نباید به او آب داد. تمام کلمات ناس در قرآن یعنی بین الملل، یاایها ناس یعنی ای بین الملل، ای دنیایی بشریت. ناس یعنی نگاه باید بین المللی باشد یعنی اگر به یهودی هم قول دادیم باید به آن عمل کنیم و رد امانت ولو خنجر شمر باشد واجب است.
مفسر قرآن کریم افزود: البته خدا برای مومنین هم روضه خوانده است. خداوند در سوره بروج میفرماید «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»(بروج/ 4) مرگ بر اصحاب اخدود که این افراد کفاری بودند که مومنین را در درهای ریختند و زنده زنده سوزاندند. یعنی خدا هم برای مومنی که زنده زنده سوخت و هم کافری که زنده به گور شده است روضه خوانده است. یعنی دفاع از حق مظلوم مومن و کافر، بچه و بزرگ و پیر و جوان ندارد.
حجت الاسلام و المسلیمن قرائتی تاکید کرد: ظلم واذیت و آزار نسبت به هیچ فرد و گروهی تفاوت ندارد. در قوانین اسلام حتی حقوق حیوانات هم دیده شده است. در اسلام حتی نهی شده است که کسی اسبش را در راه مکه خسته کند. به مسوول زکات دستور میدهد در هنگام گرفتن زکات بار را به طور مساوی میان شترها تقسیم کند و به طور مساوی سوار آنها شود.
وی در پایان بیان کرد: امروز که امام حسین(ع) وارد کربلا شد اول دستور داد تا زمینهای کربلا را بخرند تا در زمین مردم ورود پیدا نکرده باشد. همچنین به یارانش گفت هرکس بدهکار است برگردد و بدهیاش را پس بدهد. کربلا ورود و خروجش برای ما درس اسلام است و باید یاد آن زنده بماند.
انتهای پیام / 137
کد مطلب: 69123